Teaching English as an Additional Language in Higher Education and pre-service teacher training during the Pandemic
a Pibid Experience
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p144-157Keywords:
PIBID, Teaching, Teacher educationAbstract
The process of teaching English as an Additional Language (EAL) in higher education, with a focus on teacher training/education, is a topic of interest in Applied Linguistics. In this work, we concentrate on the EAL teaching process in higher education during the COVID-19 pandemic, specifically targeting pre-service teacher training participants in the Institutional Program for the Initiation of Teaching Scholarship (PIBID). We discuss the theoretical perspectives that underpin EAL teaching proposals and support PIBID training, as well as the challenges posed by remote teaching. We provide a brief history of the program, followed by the contextualization of PIBID at the University XXX and the English Subproject. We report on the actions of the subproject in response to the demands and challenges of remote teaching and remote student training in the EAL field. Based on the reported experience, we highlight the impacts and contributions of the English Subproject to teacher training and EAL teaching in higher education.
Downloads
References
BALADELI, Ana Paula Domingos. Formação inicial do professor de língua inglesa identidades profissionais em (re)construção no PIBID. Revista Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, MG, v. 7, n. 2, p. 32-42, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/28493. Acesso em: 27 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: Educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 27 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital MEC/CAPES/FNDE. Seleção pública de propostas de projetos de iniciação à docência voltados ao Programa Institucional de Iniciação à Docência – PIBID. Brasília, DF: MEC, 2007. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/edital-pibid-pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
BRASIL. Portaria nº 72 de 09 de Abril de 2010. Dá nova redação a Portaria que dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portaria72-pibid-090410-pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
CELCE-MURCIA, Marianne; BRINTON, Donna; GOODWIN, Janet M. Teaching pronunciation: a coursebook and reference guide. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2010. eBook.
COLANDRO, Lucille. There was an old lady who swallowed a fly. New York: Cartwheel Books, 2015.
CORNELO, Camila Santos; SCHNECKENBERG, Marisa. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID: trajetória e desdobramentos. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 14, n. 27, p. 1-21, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/jpe/v14/1981-1969-jpe-14-e71637.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v14i0.71637
DEIMLING, Natalia Neves Macedo; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. PIBID: considerações sobre o papel dos professores da educação básica no processo de iniciação à docência. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v. 36, e222648, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WBRbgMmYDvfZXyc7f6jbtZS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698222648
DENARDI, Didiê Ceni. Subprojeto PIBID: extensão universitária para a formação de professores de língua inglesa. EXTRAMUROS-Revista de Extensão da UNIVASF, Juazeiro, BA, v. 2, n. 2, p. 86-101, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/view/849/612. Acesso em: 27 mar. 2024.
HALLIDAY, Michael A. K.; MATHIESSEN, Christian M. I. M. An introduction to functional grammar. 3. ed. London: Hodder Arnold, 2004.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica/ 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP/MEC, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
JORDÃO, Clarissa Menezes. ILA - ILF - ILE - ILG: quem dá conta? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, MG, v. 14, n. 1, p. 13-40, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/VBC45fDYvxV5BXwvmLVDh4m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982014000100002
JUDD, Elliot L.; TAN, Lihua; WALBERG, Herbert J. Teaching additional languages. Brussels, Belgium: International Academy of Education; Geneva, Switzerland: International Bureau of Education, 2001. (Educational Practices Series-6). Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000125455. Acesso em: 27 mar. 2024.
KUBOTA, Luis Claudio. A infraestrutura sanitária e tecnológica das escolas e a retomada das aulas em tempos de COVID-19. Brasília: IPEA, 2020. (Nota Técnica/IPEA. Diset, 70). Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/nota_tecnica/200715_nt_diset_n_70_web.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
LOPES, Carlos Eduardo Alves; LISBOA, Joel Victor Reis; LIMA, Lília Cabral de; YAMAMOTO, Márcio Issamu; OLIVEIRA Vitalino Garcia. A importância do PIBID na formação acadêmica dos graduandos em Letras Inglês – uma experiência modificadora. Itinerarius Reflectionis. Revista Eletrônica da Pós-Graduação em Educação, Jataí, GO, v. 12, n. 1, p. 1-16, 2016. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/37132/pdf_2. Acesso em: 27 mar. 2024.
MARDEGAN, Bruna Sampaio Silgueiro; IORIS, Anna Augusta Cazeloto; CALVO Luciana Cabrini Simões. Formação de professores de inglês no Pibid: um mapeamento de estudos. Entretextos, v. 21, n. 1, p. 221-238, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41508. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n1p221
NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira. Pibid Inglês: formação inicial de professores e letramentos - outros sentidos para English Everywhere. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo horizonte, MG, v. 19, n. 3, p. 579–602, jul. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/jBGtQkVmwWQDKWrhjJBjz6C/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201913580
RIO GRANDE DO SUL. Departamento de Atenção Primária e Políticas de Saúde. Secretaria de Saúde do Estado. Saúde mental na escola em tempos de pandemia: guia prático para professoras e professores. Porto Alegre: Secretaria Estadual de Saúde, 2021. Disponível em: https://coronavirus.rs.gov.br/upload/arquivos/202103/08171456-volta-as-aulas-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
ROSE, David. Building a pedagogic metalanguage I: curriculum genres. In: MARTIN, James R.; MATON, Karl; DORAN, Yaegan J. (ed.) Accessing academic discourse: systemic functional linguistics and legitimation code theory. London: Routledge, 2020. p. 236-267. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429280726-9
ROSE, David; MARTIN, James R. Learning to write, reading to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sidney School. Sheffield, UK: Equinox Publishing, 2012.
SANTORUM, Katia Andresa Teixeira. O Efeito tridimensional obtido com o ciclo Reading to Learn – a conscientização de uma metalinguagem pedagógica – emoldurado pela linguística sistêmico-funcional. 2019. 234 f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2019.
SCHLATTER, Margarete; GARCEZ, Pedro. Educação linguística e aprendizagem de uma língua adicional na escola. In: RIO GRANDE DO SUL. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Língua portuguesa e literatura. Língua estrangeira moderna. Porto Alegre: Secretaria da Educação, 2009. v. 1, p. 127-172. Lições do Rio Grande - Referencial curricular. Disponível em: https://servicos.educacao.rs.gov.br/dados/refer_curric_vol1.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 024, de 11 de agosto de 2020. Regula o Regime de Exercícios Domiciliares Especiais (REDE) e outras disposições afins, durante a Suspensão das Atividades Acadêmicas Presenciais em face da Pandemia da COVID-19. Santa Maria: UFSM, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karen Andresa Teixeira Santorum, Helena Vitalina Selbach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.