Teaching English as an Additional Language in Higher Education and pre-service teacher training during the Pandemic
a Pibid Experience
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p144-157Keywords:
PIBID, Teaching, Teacher educationAbstract
The process of teaching English as an Additional Language (EAL) in higher education, with a focus on teacher training/education, is a topic of interest in Applied Linguistics. In this work, we concentrate on the EAL teaching process in higher education during the COVID-19 pandemic, specifically targeting pre-service teacher training participants in the Institutional Program for the Initiation of Teaching Scholarship (PIBID). We discuss the theoretical perspectives that underpin EAL teaching proposals and support PIBID training, as well as the challenges posed by remote teaching. We provide a brief history of the program, followed by the contextualization of PIBID at the University XXX and the English Subproject. We report on the actions of the subproject in response to the demands and challenges of remote teaching and remote student training in the EAL field. Based on the reported experience, we highlight the impacts and contributions of the English Subproject to teacher training and EAL teaching in higher education.
References
BALADELI, A. P. D. Formação inicial do professor de língua inglesa identidades profissionais em (re)construção no PIBID. Revista Práticas de Linguagem, v. 7, n. 2, p. 32-42, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação – FNDE. Edital MEC/CAPES/FNDE, de 12 de dezembro de 2007. Seleção pública de propostas de projetos de iniciação à docência voltados ao Programa Institucional de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/edital-pibid-pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
BRASIL. Portaria nº 72 de 09 de Abril de 2010. Dá nova redação a Portaria que dispõe sobre o
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/portaria72-pibid-090410-pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da
Educação, Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
CELCE-MURCIA, M. et al. Teaching Pronunciation: A Coursebook and Reference Guide, 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 576p.
COLANDRO, L. There Was an Old Lady Who Swallowed a Fly. New York: Cartwheel Books, 2015. 32p.
CORNELO, C. S.; SCHNECKENBERG, M. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID: trajetória e desdobramentos. Jornal de Políticas Educacionais. v. 14, n. 27, p. 1-21, 2020.
DEIMLING, N. N. M.; REALI, A. M. de M. R. PIBID: considerações sobre o papel dos professores da educação básica no processo de iniciação à docência. Educação em Revista, v. 36, e222648, 2020.
HALLIDAY, M. A. K.; MATHIESSEN, C. M. I. M. An Introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Arnold, a member of the Hodder Headline Group, 2004. 700p.
KUBOTA, L. C. A infraestrutura sanitária e tecnológica das escolas e a retomada das aulas em tempos de COVID-19. Nota Técnica n. 70. Diset. Brasília; IPEA, 2020. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/nota_tecnica/200715_nt_diset_n_70_web.pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
LOPES, C. E. A. et al. A importância do PIBID na formação acadêmica dos graduandos em Letras Inglês – uma experiência modificadora. Itinerarius Reflectionis. Revista Eletrônica da Pós-Graduação em Educação, v. 12, n. 1, p. 1-16, 2016. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/37132. Acesso em: 13 out. 2023.
MARDEGAN, B. S. S. et al. Formação de professores de inglês no Pibid: um mapeamento de estudos. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 1, p. 221-238, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41508. Acesso em: 13 out. 2023.
PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T.; ROCHA, S. A. D. O PIBID e a inserção à docência: experiências, possibilidades e dilemas. Educação em Revista, v. 34, p. e190935, 2018.
RIO GRANDE DO SUL. Saúde Mental na Escola em Tempos de Pandemia: Guia Prático para Professoras e Professores. Comitê Estadual de Promoção da Vida e Prevenção do Suicídio do Estado do Rio Grande do Sul / Comissão da Criança, do/a Adolescente e do/a Jovem / Grupo de Trabalho em Saúde Mental Infantojuvenil/ Política Estadual de Saúde Mental, Álcool e Outras Drogas/ Divisão de Políticas Transversais/ Departamento de Atenção Primária e Políticas de Saúde/ Secretaria de Saúde do Estado do Rio Grande do Sul, 2021. Disponível em: https://coronavirus.rs.gov.br/upload/arquivos/202103/08171456-volta-as-aulas-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 13 out. 2023.
ROSE, D. Building a pedagogic metalanguage I: curriculum genres. In: MARTIN, J. R.; MATON, K.; DORAN, Y. (Eds.) Accessing academic discourse - Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. London and New York: Routledge, 2020, p. 236-267.
ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sidney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd., 2012. 368p.
XXX. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº xxx, de 11 de agosto de 2020. Regula o Regime de Exercícios Domiciliares Especiais (REDE) e outras disposições afins, durante a Suspensão das Atividades Acadêmicas Presenciais em face da Pandemia da COVID-19. xxx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karen Andresa Teixeira Santorum, Helena Vitalina Selbach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.