Podcast in the Classroom

listening to teachers who work in the education of young people, adults and elderly people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p134

Keywords:

Gêneros orais, Podcast, Formação docente

Abstract

This study undertakes to reflect on the teaching perspective on the podcast genre as a tool in the teaching of Education for Young, Adult and Elderly People (EJAI). The work was based on contributions from studies of textual genres (Bakhtin, 2000; Schneuwly; Dolz, 2004, 2011; Marcuschi, 2003, 2007; Baerman 2020; Travaglia, 2013; Grané; Willen, 2009; Villarta-Nerder; Ferreira, 2020) and on teacher training in the Education of Young, Adult and Elderly people/EJAI (Ribeiro, 1999; Saviani, 2009; Cortada, 2014). Data were collected during an extension course for teachers working at EJAI, video-recorded and qualitatively analyzed. The study points to the possibilities signaled by the professors in the face of the challenges of using a didactic instrument that enables the development of oral practices in a critical and reflective way, whose views of the professors who participated in our investigation are taken as addressing formative demands and that the scenario revealed in our article is expanded and echoes in future academic research.

References

BAZERMAN, Charles. Gêneros textuais, tipificação e interação. DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (orgs) - 2ª edição - Recife: Pipa Comunicações, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular (BNCC). Brasília, DF. MEC, 2017.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016].

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Conselho Nacional da Educação (Brasil). Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília, DF: MEC, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996.

CORTADA, Silvana. Educação de Jovens e Adultos e seus diferentes contextos: Formação de professores - Coleção Pedagogia de A a Z - volume 12 -ed.ebook, Jundiaí - SP: Paco editorial, 2014, 208 páginas.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19 n. 1 p. 223-237 Janeiro a Abril de 2019 DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015

DOMINGOS, José Contreras. Relatos de experiência: en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 14-30, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v01.n01.p14-30

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Trad. de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HADDAD, S. Por uma nova cultura de educação de jovens e adultos: um balanço de experiências de poder local: novos caminhos em educação de jovens e adultos-EJA. São Paulo: Global, 2007.

HADDAD, S. Tendências atuais da educação de jovens e adultos no Brasil. In: Encontro Latino Americano sobre Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores, 1993, Olinda. Anais... Brasília, DF: INEP, 1994. p. 86-108.

MARCUSCHI, Luiz. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 208 p

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade: In DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Ana Raquel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (orgs). Gêneros Textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

MAGALHÃES, T. G.; LACERDA, A. P. O. Concepções e práticas de oralidade na escola básica na perspectiva dos docentes. Horizontes, v. 37, p. 1-23, 2019. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.664

NOBRE, E S S. Educação e cidadania no livro didático da EJA. XI Encontro Cearense de História da Educação e XI Encontro Cearense de História da Educação, 2013.

PÍTON, Ivania Marini; KOZELSKI, Adriana Cristina. Educação de jovens e adultos e cidadania: a concepção de cidadania dos professores de EJA. Anais de Eventos: IX Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. PUCPR: 26 a 29 de outubro de 2009.

RECIFE. Secretaria de Educação. Política de ensino da rede municipal do Recife. 2. ed. rev. e atual. – Recife: Secretaria de Educação, 2021. 4 v

RECIFE. Secretaria de Educação. Política de ensino da rede municipal do Recife. 1. ed. – Recife: Secretaria de Educação, 2014. 4 v.

ROJO, Roxane; SCHNEUWLY, Bernard. As Relações Oral/Escrita Nos Gêneros Orais Formais E Públicos: O Caso Da Conferência Acadêmica. Linguagem em (Dis)curso, LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 463-493, set./dez. 2006

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros Orais E Escritos Na Escola. Tradução e organização: ROJO, R e CORDEIRO, G S. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011 (3ª edição).

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Palavra e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de R. H. R. Rojo e G. S. Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 129-147.

SCHNEUWLY, B. Palavra e ficcionalização: um caminho para o ensino da linguagem oral. In:

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. (trad. org. Roxane Rojo; Glaís Sales Cordeiro). Campinas, Mercado de Letras, 2004, p. 129 - 148.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Olhares & Trilhas. Gêneros Orais: caracterização e ensino. In: Uberlândia| vol. 19, n. 2 | jul./dez. 2017 DOI: https://doi.org/10.14393/OT2017v19.n.2.6-11

VELOSO, Camila et al. Podcast como ferramenta de ensino. Manual em texto e imagem com hiperlinks para conteúdo digital. Edumix editora aberta: Santa Maria, 2018.

Published

2023-08-11

How to Cite

FRAGOSO DE BRITO, Valdênia Sabina; COSTA-MACIEL, Débora Amorim Gomes da. Podcast in the Classroom: listening to teachers who work in the education of young people, adults and elderly people. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 134–143, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p134. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47299. Acesso em: 23 jul. 2024.