Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training

Authors

  • Renilson José Menegassi Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2006v9n2p151

Keywords:

Writing, Interaction, Metaconscience, Teacher education.

Abstract

Teachers’ relationship with writing in their initial training are discussed from immediate interventions based on the sociointeracionist perspective of the language. Analyses of text versions show that students undertake constructive interactions when writing their texts which in turn lead them towards metacognitive improvement and, consequently, towards an embodiment of interactional strategies. The development of metaconscience in writing is deduced from the idea that writing is an assignment.

Author Biography

Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá

Relizou seu curso de Mestrado em Lingüística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Atua nas linhas de pesquisa 'Ensino e Aprendizagem de Línguas', enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino, e 'Formação do Professor de Língua', investigando a constituição da escrita na formação incial e continuada.

Published

2006-12-15

How to Cite

MENEGASSI, Renilson José. Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 151–168, 2006. DOI: 10.5433/2237-4876.2006v9n2p151. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943. Acesso em: 3 jul. 2024.