Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process

Authors

  • Alba Maria Perfeito Universidade Estadual de Londrina
  • Márcia Myszynski Cheron Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2004v7n2p133

Keywords:

Applied Linguistics, Mother tongue, Grammar, Teaching.

Abstract

This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alba Maria Perfeito, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (1971), mestrado em Mestrado em Lingüística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993) e doutorado em Doutorado em Semiótica e Lingüística Geral pela Universidade de São Paulo (1999).

 

Márcia Myszynski Cheron, Universidade Estadual de Londrina

 

Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Londrina (2000), especialização em Ensino de Línguas Estrangeiras pela Universidade Estadual de Londrina (2002) e mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2004).

 

Published

2004-12-15

How to Cite

PERFEITO, A. M.; CHERON, M. M. Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 133–163, 2004. DOI: 10.5433/2237-4876.2004v7n2p133. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917. Acesso em: 15 may. 2024.