Sociodiscursive Interacionism in Teacher Education: The danger of grammar in Text Genres

Authors

  • Marcos Baltar Universidade de Caxias do Sul
  • Fabiele Stockmans De Nardi Universidade de Caxias do Sul
  • Luciane Todeschini Ferreira Universidade de Caxias do Sul
  • Maria Eugênnia Gastaldello Universidade de Caixias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2005v8n1p159

Keywords:

Teacher Education, Text Genre, Pedagogical Projects, Grammar.

Abstract

In this article we offer elements for the discussion of mother tongue teaching. Although this discussion has existed for decades, the advances and practical results that are expected by the society are not significant. The poor performance of Brazilian undergraduate students in national and international examinations confirms this statement. This work aims at reflecting on mother tongue teachers acting in the classroom and the theorethical bases of their teaching, on their comprehension of language and society and how this comprehension affects their teaching. Finally we discuss the most suitable pedagogy to face these issues and change the situation. The findings presented here originated in a research Project performed with Elementary school teachers in municipal schools from Caxias do Sul, state of Rio Grande do Sul.

Author Biographies

Marcos Baltar, Universidade de Caxias do Sul

É graduado em Letras Licenciatura Plena Português-Francês pela Universidade Federal de Pelotas (1992), mestre em Lingüística pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), doutor em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e pós-doutor pela Universidade de Genebra-Suiça (2006). Atualmente é professor titular da Universidade de Caxias do Sul. Tem experiência na área de Letras e Comunicaçào Social, pesquisando a interface entre a Educação e a Comunicação.

Fabiele Stockmans De Nardi, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Língua Moderna, Habilitação em Línguas e Literaturas de Língua Portuguesa e Espanhola, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002) e Doutorado em Estudos da Linguagem/ Teorias do texto e do Discurso pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007).

Luciane Todeschini Ferreira, Universidade de Caxias do Sul

Possui graduação em Letras pela Universidade de Caxias do Sul (1988) e mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). É doutoranda pela UFRGS. Atualmente é professor titular do Governo do Estado do Rio Grande do Sul e professor titular da Universidade de Caxias do Sul. , atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, leitura, escrita e mundo globalizado.

Maria Eugênnia Gastaldello, Universidade de Caixias do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Caxias do Sul (1967), graduação em Lic em Pedagogia Hab em Magistério e Orientação Educacional pela Universidade de Caxias do Sul (1971) e mestrado em Educação - Área de concentração: Psicicologia Educacional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982). Atualmente é professor titular da Universidade de Caxias do Sul, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino superior, psicologia do desenvolvimento e da aprendizagem.

Published

2005-07-15

How to Cite

BALTAR, Marcos; DE NARDI, Fabiele Stockmans; FERREIRA, Luciane Todeschini; GASTALDELLO, Maria Eugênnia. Sociodiscursive Interacionism in Teacher Education: The danger of grammar in Text Genres. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 159–172, 2005. DOI: 10.5433/2237-4876.2005v8n1p159. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3642. Acesso em: 30 jun. 2024.