Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE)

Authors

  • Josilene Pinheiro-Mariz Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2008v11n2p177

Keywords:

Illustration, Literature, Teaching.

Abstract

The intrinsic relation between language and literature is a subject of constant discussions among specialists in teaching of motherly and foreign languages. In this work, it is discussed the literary reading as a special way to the discovery and to construction of the senses and the pictorial language like an important tool in this course. This proposal is based on the relations of transtextuality discussed by Genette (1982), for whom the paratext is also associated to the illustration. We analyze still until what point associates the literary text to the image it can be considered to "vulgarize the literature" or a way of moving the reader to the literary phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josilene Pinheiro-Mariz, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras Português Francês pela Universidade Federal do Maranhão (1996), mestrado (2001) e doutorado (2008) em Letras (Língua e Literatura Francesa) pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é professora adjunta I da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), onde atua na graduação em língua francesa e na Pós-Graduação (especialização) em Linguística Aplicada e no programa de Linguagem e ensino (Mestrado).

Published

2008-12-15

How to Cite

PINHEIRO-MARIZ, Josilene. Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE). Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 177–194, 2008. DOI: 10.5433/2237-4876.2008v11n2p177. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055. Acesso em: 21 dec. 2025.