Food culture at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2023v44n2p153

Keywords:

Brazilian culture, Education, Psychology, Food industry

Abstract

In the industrialized world, nutrition has predominantly relied on the consumption of ultra-processed foods, disregarding homemade and natural diets. This shift has disrupted long-established dietary habits and has contributed to the emergence of various diseases, including obesity, heart conditions, and fatty liver, among others. In Brazil, democratic federal governments from the 1990s to 2016 implemented several public policies focused on nutrition, aiming to disseminate nutritional knowledge and restore the importance of Brazilian food culture, which was being overshadowed by the consumption of ultra-processed foods. This retrieval effort has encouraged a significant portion of the population to modify their eating habits. The appropriation of food culture by individuals strengthens their regional, national, and cultural identity, connected to the history of their country. This article aims to report on actions taken with students from the public education system in the city of Assis, São Paulo, grounded in the theoretical foundations of historical-cultural psychology, in order to promote a deeper understanding of the historical and contemporary formation of Brazilian food culture. The study demonstrated that food and nutritional education play a crucial role in fostering reflection on eating behavior patterns, while also reinforcing the history and identity of the Brazilian people.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonio Carlos Barbosa da Silva , Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Unesp

PhD in Community Psychology from the Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCampinas). Professor of the Social Psychology department at the SUniversidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" (Unesp), Assis, SP.

Marina Coimbra Casadei Barbosa da Silva, Universidade de Marília - UNIMAR

PhD in Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Campus Marília, SP, Brazil. Professor at the Universidade de Marília  (Unimar), Marília, SP.

References

ALVES, Kelly Poliany de Souza; JAIME, Patricia Constante. A política nacional de alimentação e nutrição e seu diálogo com a política nacional de segurança alimentar e nutricional. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 11, nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320141911.08072014 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320141911.08072014

BENITES, Geovana. Empobrecimento e negligência do governo explicam fome no Brasil, avalia pesquisador. Humanista, Porto Alegre, 22 jul. 2022. Disponível em: https://www.ufrgs.br/humanista/2022/07/26/empobrecimento-e-negligencia-do-governo-explicam-fome-no-brasil-avalia-pesquisador/#. Acesso em: 7 jul. 2023.

BOOG, Maria Cristina Faber. Educação nutricional: passado, presente, futuro. Revista de Nutrição, Campinas, v. 10, n. 1, p. 5-19, jan./jun. 1997. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-200559. Acesso em: 7 jul. 2023.

CAMPOS, Gastão Wagner de Sousa. Um método para análise e cogestão de coletivos. São Paulo: HUCITEC, 2000.

CARREIRO, Denise. Entendendo a importância do processo alimentar. São Paulo: Denise Carreiro, 2007.

CASCUDO, Luís da Câmara. História da alimentação brasileira. Belo Horizonte: Itatiaia, 1983.

FISCHLER, Claude. A McDonaldização dos costumes. In: FLANDRIN, Jean-Louis; MONTANARI, Massimo. História da alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 2003. p. 841-846.

FREYRE, Gilberto. Casagrande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 49. ed. São Paulo: Global, 2004.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa industrial anual. Rio de Janeiro: IBGE, 2014.

MONTANARI, Massimo. Comida como cultura. São Paulo: Senac; 2013.

MOSS, Michael. Salt sugar fat: how the food giants hooked us. New York: Random House, 2014.

POULAIN, Jean-Pierre. Sociologias da alimentação: os comedores e o espaço social alimentar. Florianópolis: UFSC, 2013. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.poul.2013.01

SILVA, Antonio Carlos Barbosa da. Culturas e práticas alimentares em questão: psicologia e educação. Marília: Poieis Editora, 2016.

SILVA, Antonio Carlos Barbosa da; SILVA, Marina Casadei Barbosa da; OLIVEIRA, Vanessa Érika. Educação alimentar e nutricional, cultura e subjetividades: a escola contribuindo para a formação de sujeitos críticos e criativos em torno da cultura alimentar. Demetra, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 247-257, 2015. DOI: https://doi.org/10.12957/demetra.2015.14838 DOI: https://doi.org/10.12957/demetra.2015.14838

SILVA, Antonio Carlos Barbosa da; SILVA, Marina Casadei Barbosa da. Políticas Públicas de Alimentação: práticas junto à infância In: CONSTANTINO, Elizabeth Piemonte. Políticas públicas para a infância e adolescência. Curitiba: Editora CRV, 2018.

Published

2023-12-29

How to Cite

SILVA , A. C. B. da; SILVA, M. C. C. B. da. Food culture at school. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 153–162, 2023. DOI: 10.5433/1679-0383.2023v44n2p153. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/47772. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigo