Different setups and performances by drag queens and gender-dissident people: mimesis of a female ideal or a gender revolution?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0383.2021v42n1p133

Keywords:

Gender, Look preparation, Performance, Gender dissent, Social psychology

Abstract

In this article, we discuss the vicissitudes of different assemblies and drag and gender-dissident people performances. Using the term “trans performance”, from the perspective of Juliana Frota da Justa Coelho, we intend to reflect on different formats and effects brought about by genre performances. The objective is, without intending to constitute a supposedly unique historical trajectory, to understand the potential and challenges of these performances and to promote a reflection on the effects of these manifestations on our society and the social context of the places where they occurred and occur. From the queer theory, which presents itself as critical to cisheteronormativity, we turn our attention to the analysis of non-hegemonic performativities that tension such norms. Thus, the article was methodologically divided into three parts: 1) a theoretical discussion on normativity involving the uses of the generated body; 2) a historical contextualization of drag queen performances; and 3) an analysis of some of the multiple meanings and formats that have been adopted in the last decades for the elaboration of drag and trans performances. Those moments presented throughout the article allow us to point out, finally, how the different trans performances offer elements for a potent and transforming critique of the cisheteronormative feminine ideal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Gomes Paes Barreto, Universidade Federal do Ceará - UFC

Master's student in Social Psychology at the Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brazil.

Aluísio Ferreira de Lima, Universidade Federal do Ceará - UFC

Post-doctorate from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brazil. Professor, Department of Psychology, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brazil.

Stephanie Caroline Ferreira de Lima, Universidade Federal do Ceará - UFC

PhD student in Psychology at the Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brazil.

References

ADELMAN, M. Paradoxos da identidade: a política de orientação sexual no século XX. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 14, p. 163-171, 2000. Disponível em: https://bit.ly/3mwNbx1. Acesso em: 21 abr. 2020.

AMANAJÁS, I. Drag queen: um percurso histórico pela arte dos atores transformistas. Revista Belas Artes, São Paulo, ano 6, n. 16, p. 1-23, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3fOzI27. Acesso em: 20 abr. 2020.

ARRIOLA, E. R. Faeries, marimachas, queens, and lezzies: the construction of homosexuality before the 1969 stonewall riots. Columbia Journal of Gender & Law, Columbia, v. 5, n. 1, 1995. Doi: https://doi.org/10.7916/cjgl.v5i1.2378. Disponível em: https://bit.ly/3uxGrBJ. Acesso em: 20 abr. 2020.

BOLTON, A. Bravehearts: men in skirts. London: V&A Publications, 2003.

BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa da assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

CANEZIN, C. C. A mulher e o casamento: da submissão à emancipação. Revista Jurídica Cesumar, Maringá, v. 4, n. 1, p. 143-156, 2004. Disponível em: https://bit.ly/3uxnoaX. Acesso em: 28 abr. 2020.

COELHO, J. F. J. Ela é o show: performances trans na capital cearense. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2012.

FOUCAULT, M. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

GADELHA, J. J. B. Masculinos em mutação: a performance drag queen em Fortaleza. 2009. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

GIL, J. Metafenomenologia da monstruosidade: o devir-monstro. In: SILVA, T. T. (Org.). Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 164-183.

HARAWAY, D. Manifesto ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HARAWAY, D.; KUNZRU, H.; TADEU, T. (Org.). Antropologia do Ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 33-118.

LAGE, G.; SOUSA, S. K.; MACHADO, F. V. K. A relevância dos club kids para o meio drag a partir do conceito de semiosfera lotmaniano. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 23., Belo Horizonte, 2018. Anais [...]. Belo Horizonte: Intercom, 2018.

PHILLIPS, C. P. Os novos club kids de Londres. 2011. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2Oq47bU. Acesso em: 12 de set. 2018.

PINTO, M. I. M. B. Cultura de massas e representações femininas na paulicéia dos anos 20. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 139-163, 1999. Doi: https://doi.org/10.1590/S0102-01881999000200007. Disponível em: https://bit.ly/3wypVn6 Acesso em: 12 set. 2018.

PRECIADO, P. B. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. 2. ed. São Paulo: N-1 edições, 2017.

PRECIADO, P. B. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 11-20, 2011. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000100002. Disponível em: https://bit.ly/3dD2iB7 . Acesso em: 28 abr. 2020.

SCHICHARIN, L. Do drag ao pós-drag: a performance travesti frente à etnicidade e à classe. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 225-248, maio/ago. 2017. Doi: https://doi.org/10.1590/2237-266066351. Disponível em: https://bit.ly/3cX8nJz. Acesso em 29 abr. 2020.

SANTOS, M. A. Notas sobre a abjeção: por uma estética da diferença. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE A DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERO DA ABEH, 6., 2012, Salvador. Anais [...]. Salvador: ABEH; UFBA, 2012.

SILVA, A. S. Luta, resistência e cidadania: uma análise psicopolítica dos Movimentos e Paradas do Orgulho LGBT. Curitiba: Juruá, 2008.

SPARGO, T. Foucault e a teoria queer: seguido de Ágape e êxtase: orientações pós-seculares. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

TAYLOR, V.; RUPP, L. J. Chicks with Dicks, Men in Dresses: what it means to be a drag queen. Journal of Homosexuality, Santa Barbara, v. 46, p. 113-133, 2008. Doi: http://dx.doi.org/10.1300/J082v46n03_07. Disponível em: https://bit.ly/3fTeFMd. Acesso em: 15 abr. 2020.

VENCATO, A. P. Fervendo com as drags: corporalidades e performances de drag queens em territórios gays da Ilha de Santa Catarina. 2002. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

WOLF, N. O Mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

Published

2021-05-28

How to Cite

BARRETO, Rafaela Gomes Paes; LIMA, Aluísio Ferreira de; LIMA, Stephanie Caroline Ferreira de. Different setups and performances by drag queens and gender-dissident people: mimesis of a female ideal or a gender revolution?. Semina: Ciências Sociais e Humanas, [S. l.], v. 42, n. 1, p. 133–146, 2021. DOI: 10.5433/1679-0383.2021v42n1p133. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/40038. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção Livre

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.