Games and play: deconstruction of gender stereotypes in Physical Education classes in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0383.2024v45n2p307Keywords:
Games and games, Gender, Physical education, Elementary EducationAbstract
The text describes studies on how games and games in Physical Education classes can enhance the deconstruction of gender stereotypes. It was analyzed how children occupy spaces during classes, the influences and repercussions of gender issues in the content of games and games, how Physical Education classes construct and reconstruct gender issues with repercussions on the coexistence and learning of students at the Elementary School I. The study is qualitative - descriptive. It was developed in a municipal school, in the city of Cuiabá, Mato Grosso, Brazil, with students in the 4th morning year of Elementary School. The research instruments were observations of classes with film recordings and images of the development of Didactic Sequences; analysis of documentary sources from the school unit and roundtable interviews. The findings start from the observation of how gender stereotypes overlap with strategies for winning games; a reflection on the place that girls occupy; the way gender separation occurs in fans during games and activities. Aspects that justify the discussion of Physical Education as a means of learning, inclusion and equity.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
COLLING, Ana Maria. Inquietações sobre educação e gênero Revista Trilhas da História, Três Lagoas, v. 4, n. 8, p. 33-48, jan./jun. 2015.
COSTA, Marina Marcos; COSTA, Juliana Brondani da. O currículo implicado em relações de gênero na educação infantil. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva; PACHECO, José Augusto de Brito; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Currículo, cultura, inclusão e diferenças. Recife: ANPAE, 2016. p. 344-352. (Série Anais dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares).
GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, Campinas, v. 1, p. 71-83, 2010.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: educando para a diversidade. In: OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; PERIN, Gianna Lepre (org.). Fundamentos pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática. Maringá: Eduem, 2009. p. 73-88.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
MEDEIROS, Cristiano Sant'Anna de. Pensando e discutindo as diferenças no cotidiano escolar. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva; PACHECO, José Augusto de Brito; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Currículo, cultura, inclusão e diferenças. Recife: ANPAE, 2016. p. 151-159. (Série Anais dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares).
PEREIRA, Paula Pessoa dos Santos de Nader; SILVA, Alan Camargo; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Corpo e prática pedagógica: diálogos entre dimensões pessoal e profissional no ensino de educação física. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e237152, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202248237152
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (org.). Práticas corporais e a organização do conhecimento. Maringá: Eduem, 2014. (Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura v. 4), p. 29-68.
SANTOS, Ana Paula da Silva; BRITO, Leandro Teófilo de. Educação em direitos humanos e as questões de gênero na escola. e-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 18, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2019.41229
SILVA, João Paulo de Lorena; PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, gênero e abjeção: crianças queers e a invenção de outros possíveis. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva; PACHECO, José Augusto de Brito; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Currículo, cultura, inclusão e diferenças. Recife: ANPAE, 2016. p. 273-2783. (Série Anais dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares).
SOUSA, Eustáquia Salvadora de; ALTMANN, Helena. Meninos e meninas: expectativas corporais e implicações na Educação Física Escolar. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 48, p. 52-68, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100004
SOUZA JUNIOR, Osmar Moreira. Educação Física escolar e a questão de gênero. In: ALBUQUERQUE, Denise Ivana de Paula; DEL-MASSO, Maria Candida Soares (org.). Desafios da educação física escolar: temáticas da formação em serviço no ProEF. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020.
VIEIRA, Ana Letícia. Sobre conversas com pessoas trans a respeito da violência, discriminação e homofobia presentes nas escolas. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva; PACHECO, José Augusto de Brito; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Currículo, cultura, inclusão e diferenças. Recife: ANPAE, 2016. p. 64-72. (Série Anais dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márcia Cristina Rodrigues da Silva Coffani, Marluci Michele de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Semina: Ciências Sociais e Humanas adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.
















