Standards guidelines for human comfort tested on timber footbridges

Standards guidelines for human comfort tested on timber footbridges

Authors

  • Pedro Gutemberg de Alcântara Segundinho Departamento de Engenharia de Estruturas, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, Av. Trabalhador São-carlense, 400, 13566-590, São Carlos/SP
  • Antonio Alves Dias Departamento de Engenharia de Estruturas, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, Av. Trabalhador São-carlense, 400, 13566-590, São Carlos/SP
  • Marcelo Rodrigo Carreira Coordenação de Engenharia Civil, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Campo Mourão, Rodovia BR 369 km 0.5, 87305-001, Campo Mourão/PR

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-0375.2011v32n1p23

Keywords:

Frequencies, Accelerations, Simply supported footbridges, Human comfort

Abstract

Activities such as walking, running and jumping can produce undesirable dynamic excitations, which are a phenomenon that occurs due to pedestrian-induced dynamic forces whenever a footbridge features a natural frequency within stepping frequency ranges. Dynamic evaluations of timber footbridges are necessary to verify the level of human comfort and the suitability of the bridges when subjected to human traffic. The objective of this paper is to present a bibliography review on the standards guidelines contained in international codes BS 5400, SIA 160, OHBDC, CEB, EUROCODE 5, AASHTO, BRO and ISO 10137 as well as in studies by various researchers, in order to verify the serviceability limit state for vibrations. In Brazil, codes ABNT NBR 7190 and ABNT NBR 7188 set the sizing criteria for timber footbridges considering the ultimate and serviceability limit states, with the latter ignoring human comfort with regard to vibrations. Thus, the information contained in this study can contribute to the refinement of Brazilian code ABNT NBR 7190, as it takes into account human comfort in pedestrian-induced vibrations on footbridges.

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Author Biographies

Pedro Gutemberg de Alcântara Segundinho, Departamento de Engenharia de Estruturas, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, Av. Trabalhador São-carlense, 400, 13566-590, São Carlos/SP

Possui Graduação em Engenharia Civil pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) - FEIS, Mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) - FEIS e Doutorado em Ciências (Área: Estruturas) pela Universidade de São Paulo (2010) - EESC. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Estruturas, atuando principalmente nos seguintes temas: estruturas mistas de madeira e concreto, estruturas de madeira, dinâmica das estruturas, propriedades físicas da madeira, classificação visual e mecânica de elementos estruturais de madeira.

Antonio Alves Dias, Departamento de Engenharia de Estruturas, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, Av. Trabalhador São-carlense, 400, 13566-590, São Carlos/SP

Possui graduação em Engenharia Civil EESC-USP pela Universidade de São Paulo (1982), mestrado em Engenharia Civil (Engenharia de Estruturas) pela Universidade de São Paulo (1987) e doutorado em Engenharia Civil (Engenharia de Estruturas) pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é Professor Assistente Doutor MS-3 junto ao Departamento de Engenharia de Estruturas da EESC-USP. É Professor Orientador do Curso de Pós-Graduação em Engenharia Civil (Engenharia de Estruturas). Atua na área de Engenharia Civil, com ênfase em Estruturas de Madeiras, principalmente nos seguintes temas: estruturas de madeira, madeira, pontes de madeira, madeira laminada colada e madeira - propriedades mecanicas. Já concluiu a orientação de cinco teses de doutorado e onze dissertações de Mestrado.

Marcelo Rodrigo Carreira, Coordenação de Engenharia Civil, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Campo Mourão, Rodovia BR 369 km 0.5, 87305-001, Campo Mourão/PR

Possui graduação em Engenharia civil pela Universidade Estadual de Londrina (1999) e mestrado em Engenharia de Estruturas pela Universidade de São Paulo (2003). É professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Estruturas, atuando principalmente nos seguintes temas: estruturas de madeira, dinâmica das estruturas, propriedades físicas da madeira, classificação visual e mecânica de elementos estruturais de madeira. Atualmente cursa doutoramento em Engenharia de Estruturas na Universidade de São Paulo (USP), campus de São Carlos.

Published

2011-07-15

How to Cite

Segundinho, P. G. de A., Dias, A. A., & Carreira, M. R. (2011). Standards guidelines for human comfort tested on timber footbridges. Semina: Ciências Exatas E Tecnológicas, 32(1), 23–45. https://doi.org/10.5433/1679-0375.2011v32n1p23

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