Cultural artifacts

the narrative of the franciscan vocabulary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.48376

Keywords:

vocabulary, symbolism, Franciscan , semantics

Abstract

This article presents an iconographic survey of the figure of Saint Francis of Assisi – a saint of the Catholic religion, who led a revolution in the way of feeling and representing the outside world, suggesting a new game of emblems and figurative attributes to represent the Christian religion. The survey acted as a support for the discussion of design and art history, to recognize the meanings attributed to the establishment of the configuration of sacred and cultural artifacts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Soares Pereira Simon, UDESC

Graduada em Design de Produto pelo Instituto Federal de Santa Catarina (2010) e em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2013). Pós-graduada em Gestão de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e em Conservação e Restauração de Arte Sacra pelo Templo da Arte (2019). Mestre em Teoria e História das Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2020). Atualmente cursa doutorado em Design - na linha de pesquisa de interface e interações cognitivas, pela UDESC. Atua principalmente na área de conservação e restauração de bens móveis e integrados, com enfase em patrimônio religioso.

Alexandre Amorim dos Reis, UDESC

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2003)
Professor Associado 10 da Universidade do Estado de Santa Catarina , Brasil

Célio Teodorico dos Santos , UDESC

Doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2009)
Professor Associado da Universidade do Estado de Santa Catarina , Brasil

References

AGAMBEN, Giorgio. O reino e a glória: uma genealogia teológica da economia e do governo. São Paulo: Boitempo, 2011.

BAGNOREGIO, São Boaventura. Legenda maior: vida de São Francisco de Assis. São Caetano do Sul, SP: Santa Cruz, 2016.

BASTOS, Rodrigo. O barroco, sagrado e profano: o regime retórico das artes em Minas Gerais no século XVIII. In: STARLING, Heloisa M. M.; CARDIA, Gringo; ALMEIDA, Sandra R. G.; MARTINS, Bruno Viveiros (org.) Minas Gerais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 162-177.

BÜRDEK, Bernhard. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Blucher, 2010.

CAMPOS, Adalgisa. Arte sacra no Brasil Colonial. Belo Horizonte: C/Arte, 2011.

COELHO, Luiz Antônio L. Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2008.

FARACO, Carlos Emílio; MOURA, Francisco Marto. Língua e literatura. São Paulo: Ática, 1997.

FERGUSON, George. Signs & symbols in Christian Art. New York: Oxford University Press, 1966.

FRANCASTEL, Pierre. A realidade figurativa. São Paulo: Perspectiva, 1982.

GOMBRICH, Ernest Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

MAKOWIECKY, Sandra; BAY, Dora. O apostolado das imagens. São Paulo: Fundação Iochpe, 1992. Material instrucional da Videoteca Arte na Escola.

MICHAUD, Philippe – Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MORELLO, Giovanni; PAPETTI, Stefano. São Francisco na arte de mestres italianos. São Paulo: Base7 Projetos Culturais, 2018.

MORRIS, Charles. Fundamentos da teoria dos signos. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 1996.

NORMAN, Donald. Design emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

ONO, Maristela. Design e cultura: sintonia essencial. Curitiba: Edição da autora, 2006.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2007.

SANTOS, Camila Geracelly Xavier Rodrigues dos. Aby Warburg, a função rememorativa das imagens e o tempo: relatos e análises de Didi-Huberman acerca da sobrevivência das imagens. Temática, Recife, PE, ano 15, n. 7, jul. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/46744. Acesso em: 28 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8931.2019v15n7.46744

SANTOS, Luíza. O Concílio de Trento e a discussão acerca do estatuto da imagem. 2013. Monografia (Especialização em Cultura e Arte Barroca) - Instituto de Filosofia, Artes e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, MG, Ouro Preto, 2013.

SOUZA, Sara. Estudo sobre o barroco: tendências artísticas da América Colonial. Florianópolis: UFSC, 1973.

YATES, Frances. A arte da memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

Published

2023-11-06

How to Cite

Soares Pereira Simon, L., Amorim dos Reis, A., & Teodorico dos Santos , C. (2023). Cultural artifacts: the narrative of the franciscan vocabulary. Projetica, 14(2), 24. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.48376

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.