Cultural artifacts

the narrative of the franciscan vocabulary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.48376

Keywords:

vocabulary, symbolism, Franciscan , semantics

Abstract

This article presents an iconographic survey of the figure of Saint Francis of Assisi – a saint of the Catholic religion, who led a revolution in the way of feeling and representing the outside world, suggesting a new game of emblems and figurative attributes to represent the Christian religion. The survey acted as a support for the discussion of design and art history, to recognize the meanings attributed to the establishment of the configuration of sacred and cultural artifacts.

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Author Biographies

Laís Soares Pereira Simon, UDESC

Graduada em Design de Produto pelo Instituto Federal de Santa Catarina (2010) e em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2013). Pós-graduada em Gestão de Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e em Conservação e Restauração de Arte Sacra pelo Templo da Arte (2019). Mestre em Teoria e História das Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2020). Atualmente cursa doutorado em Design - na linha de pesquisa de interface e interações cognitivas, pela UDESC. Atua principalmente na área de conservação e restauração de bens móveis e integrados, com enfase em patrimônio religioso.

Alexandre Amorim dos Reis, UDESC

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2003)
Professor Associado 10 da Universidade do Estado de Santa Catarina , Brasil

Célio Teodorico dos Santos , UDESC

Doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil(2009)
Professor Associado da Universidade do Estado de Santa Catarina , Brasil

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Published

2023-11-06

How to Cite

Soares Pereira Simon, L., Amorim dos Reis, A., & Teodorico dos Santos , C. (2023). Cultural artifacts: the narrative of the franciscan vocabulary. Projetica, 14(2), 24. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2023.v14.n2.48376

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade