Design and technology:

digital media and visual identity

Authors

  • Everaldo Pereira Instituto Mauá de Tecnologia https://orcid.org/0000-0002-5763-0930
  • Agda Carvalho Instituto Mauá de Tecnologia
  • Murilo Orefice Instituto Mauá de Tecnologia

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p94

Keywords:

graphic design, digital design, brand design, network society

Abstract

This paper tells about Design and Technology and it has a central object the design of brands oriented to digital media. The objective is to analyze how digital technology and social and cultural aspects affect the processes of creating brands and visual identities, especially with the increasing use of smartphones. From a theoretical point of view, the assumptions of the knowledge society, the information society, complex systems and graphic design thinking are used. As a methodological strategy, we are guided by exploratory and qualitative research to highlight processes and propositions in design that articulate with the digital immersion and adaptability of this time.

Author Biographies

Everaldo Pereira, Instituto Mauá de Tecnologia

Doutor; Instituto Mauá de Tecnologia.

Agda Carvalho, Instituto Mauá de Tecnologia

Doutora; Instituto Mauá de Tecnologia.

Murilo Orefice, Instituto Mauá de Tecnologia

Mestre; Instituto Mauá de Tecnologia

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 16516: Serviços de design – Terminologia. Rio de Janeiro: ABNT, 2016.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CONSOLO, Cecilia. Marcas: design estratégico. Do símbolo à gestão da identidade corporativa. São Paulo: Blucher, 2015.

FRASER, Tom. O guia completo da cor. São Paulo: Editora Senac, 2007.

MCCRAKEN, Grant. Cultura & Consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MALDONADO, C. La complejidad humana consiste en un entramado de tiempos. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (73), 14-23.,2022. Consultado de https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/66683 DOI: https://doi.org/10.4067/s0717-554x2022000100014

MATTELART, Armand . História da sociedade da informação. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

PEREIRA, Everaldo. Ressignificação de Marca: como as interações sociais virtuais geram a percepção do consumidor. In BUENO, Wilson. Comunicação empresarial e gestão de marcas. São Paulo: Manole, 2018.

SQUIRRA, Sebastião. Sociedade do Conhecimento. In Comunicação & Sociedade 27(45):11-22. São Bernardo do Campo: UMESP, 2006. DOI: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v27n45p11-22

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade. Uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2008.

WHEELER, Alina. Design de Identidade de Marca. Porto Alegre: Bookman, 2008.

Published

2022-12-23

How to Cite

Pereira, E., Carvalho, A., & Orefice, M. (2022). Design and technology:: digital media and visual identity . Projetica, 13(3), 94–102. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p94

Issue

Section

Edição especial P&D 2022