Social and Political Design:
the Vkhutemas
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2022v13n3p57Keywords:
Vkhutemas, Social Design, Political Design.Abstract
This study aims to analyze the history and production of the Higher State Artistic and Technical Workshops Vkhutemas, inaugurated in 1920, in Russia, with the intention of highlighting its legacy for design, also exposing other contributions of relevant names of social design. Based on the perception that very little is discussed about the school in design education, which prioritizes the study of institutions such as Bauhaus and Ulm, even if these have been influenced by the generation of Vkhutemas, pursuits to explore information that highlights the importance of the theoretical and practical accumulation of the school for the training of qualified designers, which aims an emancipated and emancipatory action, with a focus on society and its radical change.
Downloads
References
BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011. 270 p.
BRETON, A.; TROTSKI, L. Manifesto por uma Arte Revolucionária Livre, 1938. In: H.B. CHIPP, Teorizs da Arte Moderna. 4. ed. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
CURTIS, Maria do Carmo. A dimensão social do design gráfico no Construtivismo. In: BRAGA, Marcos da Costa (org.). O papel social do designer gráfico: história, conceitos e atuação profissional. 1 ed. São Paulo: SENAC, 2011. p. 25-44
FERMON, Lucas Leite. Cartazes russos: uma análise do design pré e pós-revolução. 2020. Disponível em: https://vermelho.org.br/2020/08/29/cartazes-russos-uma-analise-do-design-pre-e-pos-revolucao/. Acesso em: 06 set. 2021.
GRECO, Patrícia Danza. O SUPREMATISMO NO CONTEXTO DA REVOLUÇÃO CULTURAL BOLCHEVIQUE. III Encontro de História da Arte – Ifch / Unicamp, Campinas, v. 3, n. 3, p. 290-298, jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.20396/eha.3.2007.3712
HELLER, Steven. Iron First. Branding the 20th-Century Totalitarian. In:______. The Soviet Communists. New York: Phaidon, 2008. p. 124-152.
LIMA, Celso; JALLAGEAS, Neide. Vkhutemas: desenho de uma revolução. São Paulo: Kinoruss, 2020. 478 p.
LISSÍTZKY, El Lazar Márkovitc. (1890-1941). Beat the Whites with the red Wedge. (Bata nos Brancos com a Cunha Vermelha). 1919, Litografia Construtivista. Imagem escaneada formato JPEG. Disponível em: HELLER, 2008 p.135.
MANCA, Margherita. Uncovering the Avant-Garde Graphic Design + Experimental Teaching of “Soviet Bauhaus,” the Vkhutemas School. 2019. Disponível em: https://eyeondesign.aiga.org/uncovering-the-avant-garde-graphic-design-experimental-teaching-of-soviet-bauhaus-the-vkhutemas-school/. Acesso em: 16 ago. 2021.
MARX, Karl e ELGELS, Fredrich. O Capital, Livro I, Vol.1. São Paulo: Abril Cultural, 1983
MATIAS, Iraldo Alberto Alves; SANTOS, Leovitor Nobuyuki dos. Muito além de uma “Bauhaus Soviética”: o legado de vkhutemas/vkhutein (1920-1930). Caderno Cemarx, Campinas, v. 7, n. 7, p. 39-54, 02 jun. 2015. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cemarx/article/view/10880/6148. Acesso em: 29 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/cemarx.v0i7.10880
MATIAS, Iraldo. Projeto e revolução: do fetichismo à gestão: uma crítica à teoria do design. Florianópolis: Em Debate, 2014. 405 p.
MIGUEL, Jair Diniz. Arte, ensino, utopia e revolução: Os ateliês artísticos Vkhutemas/Vkhutein. São Paulo, 2006. Tese Doutorado em História Social – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.
NOGUEIRA, Isabel. OS 100 ANOS DAS VANGUARDAS RUSSAS: SUPREMATISMO, CONSTRUTIVISMO E MODERNIDADE. Revista do Cieba, Lísboa, v. 18/19, n. 2, p. 221-228, ago. 2017.
PAPANEK, Victor. Design for the real world. New York: Bantam Books, 1973, p.11.
POLETTO, Luana Deon; POZZA, Gustavo Luiz; PISSETTI, Rodrigo Fernandes. DESIGN GRÁFICO E SIGNIFICADO: INTERPRETAÇÕES SOBRE CARTAZ DO CONSTRUTIVISMO RUSSO. Revista Imagem, Caxias do Sul, v. 3, n. 1, p. 2-11, set. 2013.
POLIAKOV, V. Leltchuk, A. Protopopov, História da sociedade soviética, Moscou: Ed. Progresso, 1979.
ROMERO, Daniel. Marx e a Técnica: um estudo dos manuscritos de 1861-1863. São Paulo: Expressão Popular, 2005.
RUSSIA. MOSCOW GOVERNAMENT.. The short-lived VKHUTEMAS: the life and death of the first soviet industrial design institute. The life and death of the first Soviet industrial design institute. 2020. Disponível em: https://www.mos.ru/en/news/item/82481073/. Acesso em: 20 ago. 2021
RODCHENKO, Aleksandr. Aleksandr Rodchenko: Experiments for the Future. New York, MoMA: 2005.
SALLES, Evandro. A Grande Utopia: Gráfica Utópica: arte gráfica russa 1904-1942. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, Catálogo exposição (6,dez2001) 2001.
SANTOS, Leonardo Schwertner dos. CONSTRUTIVISMO RUSSO: A ARTE E O DESIGN GRÁFICO DOS CARTAZES SOVIÉTICOS. 2014. 113 f. TCC (Graduação) - Curso de Design, Centro Universitário Univates, Univates, Lajeado, 2014. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/693/1/2014LeonardoSchwertnerdosSantos.pdf. Acesso em: 01 set. 2021.
SCHNEIDER, Beat. Design - Uma Introdução: o design no contexto social, cultural e econômico. São Paulo: Blucher, 2010.
TRAGTENBERG, Maurício. A Revolução Russa. 2. ed. São Paulo: Unesp, 1988.
VAKAR, Irina. A Primeira Associação da Primeira Vanguarda. Revista Galeria Tretiakóv. Moscou, 2005
VIANA, Nildo. A Revolução Russa de 1905 e os Conselhos Operários. Rev: Em Debate, Florianópolis, 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-3532.2010n4p42
WHITELEY, Nigel. O designer valorizado. Revista Arcos. V.I, 1998, p.76
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.