Design thinking and maker culture in education: methodological contributions in developing skills for the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n2p240

Keywords:

Design Thinking, Active Methodologies, Creative Learning, Maker Culture

Abstract

This article presents the process and the result of a pedagogical experience with young apprentices of basic education between 12 and 16 years old. With a view to the development of soft skills through active learning, our proposal starts from a real problem focused on the design and manufacturing of a scenography boat, in order to apply the design expertise linked to the maker culture and DIY techniques, including the use of digital manufacturing technologies such as vector drawing software, laser cutting machine and CNC router.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Paula Marcon da Cruz, Universidade Anhembi Morumbi

Student of the Master program in Design, Arts and Technology at the Universidade Anhembi Morumbi

Suzete Venturelli, Universidade Anhembi Morumbi

PhD in Arts and Art Sciences earned from the Sorbonne University

References

ANDERSON, Chris. Makers: a nova revolução digital. Rio de Janeiro: Editora Campus-Elsevier, 2014.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BENDER, Willian N. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Ed. Blücher, 2011.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro. Elsevier, 2010.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A Sala de Aula Inovadora: Estratégias pedagógicas para fomentar o Aprendizado Ativo. Desafios da Educação. Porto Alegre: Penso, 2018.

CORTELAZZO, Angelo Luiz et all. Metodologias Ativas e Personalizadas de Aprendizagem: Para refinar seu cardápio metodológico. Rio de janeiro: Alta Books, 2018.

CUNHA, Marcus Vinicius. John Dewey: Uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2011.

DEWEY, John. Democracy and education. An introduction to the philosophy of education. New York: The Macmillan Company, 1916.

FIRMIANO, Edinaldo Pereira. Aprendizagem Cooperativa na Sala de Aula: Programa de Educação em Células Cooperativas - PRECE 2011. Disponível em: https://docplayer.com.br/14290327-Aprendizagem-cooperativa-na-sala-de-aula.html

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à prática educativa/ Paulo Freire: Paz e Terra,1996.

KALENA, Fernanda. Design Thinking para Educadores em português. Instituto Educadigital, 2010. Disponível em: http://cfjl.com.br/images/Blogs/ti/20160506_DT_Livro_Completo.pdf. Acesso em Novembro de 2019.

MARTINS, José Carlos C. Soft Skills: conheça as ferramentas para você adquirir, consolidar e compartilhar conhecimentos. Brasport, 2017.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PIAGET, Jean. Sobre a pedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo,1998.

RESNICK, Mitchel. Jardim de Infância para a Vida Toda: Por Uma Aprendizagem Criativa, Mão na Massa e Relevante para Todos. Porto Alegre: Penso, 2020.

Published

2021-08-31

How to Cite

Cruz, M. P. M. da, & Venturelli, S. (2021). Design thinking and maker culture in education: methodological contributions in developing skills for the 21st century. Projetica, 12(2), 240–261. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n2p240

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade