Reflections on the use of creativity and reason in the current design education in Europe in contrast with Bauhaus’s approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p81

Keywords:

Design, Creativity, Teaching, Reason

Abstract

This paper aims to reflect on the current teaching of design, based on the doctoral thesis developed by Katja Tschimmel in Europe, which refers mainly to the use of creativity. In order to enhance reflection and facilitate the questioning of the pedagogical aspects of teaching design, we also used principles presented by Edgar Morin. The current teaching of design, particularly in Portugal, does not provide students with opportunities to reflect on their learning, becoming restricted to the technical education. We compared this approach with Bauhaus’s education system. Nevertheless, creativity and reason – basic principles in the practice of the designer – have not been properly stimulated in undergraduate courses, which can lead to a poor performance of the design professional.

Author Biographies

Claudio Boni, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Master in Industrial Design earned from the Universidade Estadual Paulista - UNESP

Mariana Petruccelli Pires, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Student of the Doctoral Program in Design at the Universidade Estadual Paulista - UNESP

Ana Paula Cabral Sader, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Master in Architecture and Urban Planning earned from the Universidade de São Paulo. Professor of the Architecture and Urban Planning course at the University Center of Toledo

Paula da Cruz Landim, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doctor in Architecture and Urban Planning earned from the Universidade de São Paulo. Professor in the Departament of Design at the Universidade Estadual Paulista - UNESP

References

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

BÜRDEK, Bernhard E. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Edgar Blücher, 2006.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. 2. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2004.

DE MASI, Domenico (org.). A emoção e a regra: os grupos criativos na Europa de 1850 a 1950. Tradução de Elia Ferreira Edel. 8. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

DROSTE, Magdalena. Bauhaus: 1913 – 1933. Berlim: Taschen, 1994.

DUARTE, Fábio. Arquitetura e tecnologias de informação: da revolução industrial à revolução digital. São Paulo: Annablume, 1997.

LANDIM, Paula C. Design, empresa, sociedade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

SANCHIS Isabelle de Paiva; MAHFOUD, Miguel. Construtivismo: desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 4, n. 1, maio 2010. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/120/86. Acesso em: 12 set. 2018.

SANCHIS, Isabelle de Paiva; MAHFOUD, Miguel. Construtivismo: Desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 4, n. 1, p. 21-26, 2010. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/viewFile/120/86. Acesso em: 30 mar. 2013.

SCHNEIDER, Beat. Design: uma introdução. São Paulo: Blucher, 2010.

SILVA, José Carlos Plácido; PASCHOARELLI, Luís Carlos. Bauhaus e a institucionalização do design: reflexões e contribuições. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

SOUZA, Aline Teixeira; ARRUDA, Glória Lucía Rodríguez Correia; RUMAQUELLA, Milena Roque; SILVA, José Carlos Plácido da Professor; MENEZES, Marizilda Santos de; LANDIM, Paula da Cruz; SANTOS FILHO, Abílio Garcia dos; SANTOS, João Eduardo Guarnetti dos. As fases da Bauhaus e suas contradições. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM DESIGN – CIPED, 5., 2009, Bauru, SP. Anais... Bauru, SP: UNESP, 2009. p. 137- 149.

TSCHIMMEL, Katja Christina. Sapiens e demens no pensamento criativo do design. 2010. Tese (Doutorado em Design) - Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, PT, 2010. Disponível em: http://hdl. handle.net/10773/1270. Acesso em: 12 set. 2018.

WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2019-09-05

How to Cite

Boni, C., Pires, M. P., Sader, A. P. C., & Landim, P. da C. (2019). Reflections on the use of creativity and reason in the current design education in Europe in contrast with Bauhaus’s approach. Projetica, 10(2), 81–92. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p81

Issue

Section

Design: Educação, Cultura e Sociedade

Most read articles by the same author(s)