The Illustration for children in Portugal in the first two decades of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n1p105Keywords:
Illustration for children, Illustration for children in Portugal, Portuguese illustration, Illustration for children in the beginning of the 20th century, Motivation to reading as public policy during the First Portuguese RepublicAbstract
In Portugal, during the First Republic (1910-1926), politicians considered the education of the younger generation to be of major importance, since they would continue to support the revolutionary spirit. At that time, new writers, newspapers and children's book collections appeared and, although the majority of them were for educational purposes, a new style in the writing for children was established. It was necessary to replace the duty of obedience with civic feeling and with the idea of responsibility of each citizen in the progress of the country. Hence the introduction of new themes in children's books such as the History and / or Geography of the country, which includes the works of great authors of the time, such as Ana de Castro Osório, Virgínia de Castro e Almeida, Aquilino Ribeiro, António Sérgio, Fernanda de Castro and Jaime Cortesão. In the illustration, we highlight some of the most exquisite Portuguese artists of the time, such as the sisters Mamia Roque Gameiro and Raquel Roque Gameiro, Alonso, Leal da Câmara and Milly Possoz, Sarah Afonso, among others. The concern with literacy, the expansion of the school network, and the creation of libraries led, little by little, to an appreciation for reading.Downloads
References
DOMINGUES, M.A. Mapa mínimo de relações: adaptação de um instrumento gráfico para a configuração da rede de suporte social do idoso. Dissertação de mestrado. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP. 2000.
LINO, Geraldes. Etiquetas: ABC-zinho, publicidade em BD, Stuart Carvalhais. In: LINO, Geraldes. Divulgando Banda desenhada. BD publicitária na revista ABC-zinho. Portalegre, PT, 17 out. 2016. Disponível em: http://divulgandobd.blogspot.com/2016/10/bd-publicitaria-na-revista-abc-zinho. html. Acesso em: 13 ago. 2018.
MAGALHÃES, Justino. República e regimentação escolar: o estatuto fundante da I reforma republicana do ensino. In: ADÃO, Áurea; SILVA, Carlos Manique da; PINTASSILGO, Joaquim. (org.). O Homem vale, sobretudo, pela educação que possui: revisitando a primeira reforma republicana do ensino infantil, primário e normal. Lisboa: Instituto da Educação da Universidade de Lisboa, 2012.
PATRIARCA, Raquel. O livro infanto juvenil em Portugal entre 1870 e 1940: uma perspetiva histórica. 2012. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) - Universidade do Porto, Porto, 2012.
PROENÇA, Maria Cândida. Uma história concisa de Portugal. Lisboa: Temas e Debates, 2015.
RAMOS, Rui. História de Portugal. Lisboa: A esfera dos livros, 2001.
RAMOS, Rui. A segunda fundação: 1890-1926. In: MATTOSO, José (dir.). História de Portugal. Lisboa: Circulo de Leitores, 1994. v. 6.
ROCHA, Natércia. Breve história da literatura para crianças em Portugal. Lisboa: Biblioteca Breve, 1992.
SILVA, Jorge. Baby boom. Almanak Silva. 2011a. Disponível em: https://almanaquesilva.wordpress.com/category/raquel-roque-gameiro/. Acesso em: 8 jun. 2018.
SILVA, Jorge. Mariazinha africanista. Almanak Silva. 2012. Disponível em: https://almanaquesilva.wordpress.com/category/sarah-afonso/. Acesso em: 8 jun. 2018.
SILVA, Jorge. O papagaio do capitão Tom. Almanak Silva. 2011b. Disponível em: http://almanaquesilva.wordpress.com/2011/12/18/o-papagaio-docapitao-tom/. Acesso em: 8 jun. 2018.
SILVA, Jorge. Por bom caminho. Almanak Silva. 2015. Disponível em: https://almanaquesilva.wordpress.com/category/alonso/. Acesso em: 3 jun. 2018.
ILVA, Susana L. A ilustração portuguesa para a Infância no século XX e movimentos artísticos: influências mútuas, convergências estéticas. 2011. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) - Universidade do Minho, Braga, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Projética está licenciada sob a Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International. Os autores detém os direitos autorais e concedem à revista o direito de exclusividade de primeira publicação.
Os autores dos trabalhos aprovados autorizam Projética a, após a publicação, ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Os autores assumem que os textos submetidos à publicação são de sua criação original, responsabilizando-se inteiramente por seu conteúdo em caso de eventual impugnação por parte de terceiros. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores.