The insertion of universal design and correlated disciplines in higher education institutions in design in Brazil: an overview collected through institutional websites

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p143

Keywords:

Education, Higher Education Institutions in Design, Curriculum, Universal Design, Ergonomics

Abstract

This article aims to analyze the curricula of higher education institutions in design in Brazil, based on a qualitative research with a descriptive nature and a technical procedure of systematic analysis. 140 higher education institutions were analyzed through their websites, regarding the curricula, syllabi and graduate research lines. The conduction consisted of database research and the use of criteria to come to a final sampling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna da Silveira Suris, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doctoral student in Design at the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS.

Heli Meurer, Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

PhD in Informatics for Education  from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul . Professor at the Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

Vinícius Gadis Ribeiro, Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

PhD in Computer Science from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul . Professor at the Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

References

ANDRADE, Martha Sahade Araújo de; PACHECO, Marina Locatelli; FARIAS, Sandra Sâmara Pires. Pessoas com deficiência rumo ao processo de inclusão na educação superior. Revista Conquer, Barreiras, BA, v. 1, p. 1 -5, 2007.

BITTENCOURT, Leonardo Salazar; MUNIZ CORRÊA, Andreia Lopes; MELO, Juliana Duarte de; MORAES, Miguel Correia de; RODRIGUES, Raquel Faião. Acessibilidade e cidadania: barreiras arquitetônicas e exclusão social dos portadores de deficiências físicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte, MG. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2004. p. 1-7.

BRASIL. Lei nº. 10098 de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2000.

CARLETTO, Ana Claudia, CAMBIAGHI, Silvana. Desenho universal: um conceito para todos. São Paulo: Instituto Mara Gabrilli, 2008.

COOK, Albert M.; HUSSEY, Susan M. Assistive technologies: principles and practices. Sant Louis, Missouri: Mosby - Year Book, 1995.

COUTO, Rita Maria de Souza. Escritos sobre ensino de design no Brasil. Rio de Janeiro: Rio Books, 2008. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/enade. Acesso em: 13 jul. 2016.

GUIA sobre a lei brasileira da inclusão 13.146/15. Brasília, DF: Mara Gabrilli, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 13 jul. 2016.

IIDA, Itiro. Ergonomia: projeto e produção. 2. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Blucher, 2005.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes - ENADE. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacaoe-exames-educacionais/enade. Acesso em: 13 jul. 2016.

LAMÔNICA, Dionísia Aparecida Cusin; ARAÚJO-FILHO, Pedro; SIMOMELLI, Simone Berriel Joaquim; CAETANO, Vera Lygia Santos Butignoli; REGINA, Márcia Regina Rodrigues; REGIANI, Denise Maria. Acessibilidade em ambiente universitário: identificação de barreiras arquitetônicas no campus da USP de Bauru. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, SP, v. 14, n. 2, p. 177-188, 2008.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007.

SARTORETTO, Mara Lúcia Sartoretto; BERSCH, Rita. Assistiva. Tecnologia e Educação. 2014. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/tassistiva.html. Acesso em: 23 dez. 2015.

Published

2021-05-25

How to Cite

Suris, B. da S., Meurer, H., & Ribeiro, V. G. (2021). The insertion of universal design and correlated disciplines in higher education institutions in design in Brazil: an overview collected through institutional websites. Projetica, 12(1), 143–167. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2021v12n1p143

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.