Store atmospherics evolution and its contributions to the re-signification of fashion visual merchandising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p39

Keywords:

Visual merchandising, Store atmospherics, Marketing communication, Fashion retail

Abstract

This paper aims to establish the historical and chronological evolution of store atmospherics in textile and fashion retail spaces in order to understand the impact of this strategy on the store concept and on the objectives of visual merchandising along time. The result of this study is the design of a timeline divided in five stages (structural, empirical, expansionary, experiential, and electronic) in which it is possible to understand the current reasons for changes and expansion in the scope of visual merchandising.

Author Biographies

José Eduardo Vilas Bôas Silva, Universidade de São Paulo - EACH-USP

Universidade de São Paulo. Professor at Senac São Paulo. Student in the Master of Textile and Fashion at the Faculty of Arts, Sciences and Humanities,

Edson Crescitelli, Universidade de São Paulo - FEA-USP

Doctor in Administration earned from the Doctor in Adiministration earned from the Universidade de São Paulo. Professor of the Department of Administration at the Faculty of Economics, Administration, and Accounting, Doctor in Adiministration earned from the Universidade de São Paulo.

Francisco Javier Sebastian Mendizabal Alvarez, Universidade de São Paulo - EACH-USP

Doctor in Adiministration earned from the Universidade de São Paulo. Professor of the Faculty of Arts, Sciences and Humanities, Universidade de São Paulo.

References

BARBUY, Heloisa. A Exposição Universal de 1889 em Paris. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

BAILEY, Sarah; BAKER, Jonathan. Moda e visual merchandising. São Paulo: Editora Gustavo Gilli Brasil, 2014. (Coleção GGmoda)

BENJAMIN, Water. The Arcades Project. New York: Belknap Press, 2002.

BERMAN, Barry; EVANS, Joel R. Retail Management: a strategic approach. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1995.

BLESSA, Regina. Merchandising no ponto-de-venda. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

BHALLA, Swati. SINGHAL, Anuraag. Visual merchandising. New Delhi: Tata McGraw-Hill, 2010.

CRESCITELLI, E.; SHIMP, T.A. Comunicação de marketing - Integrando propaganda, promoção e outras formas de divulgação. São Paulo: Cengage, 2012.

D´ANDREA, Rafael; CÔNSOLI, Matheus Alberto; GUISSONI, Leandro Angotti. Shopper Marketing: a nova estratégia integrada de marketing para a conquista do cliente no ponto de venda. São Paulo: Atlas, 2011.

DEMETRESCO, Sylvia. Visual Merchandising e Marketing de moda. In: COBRA, Marcos. Marketing & Moda. São Paulo: Editora SENAC e Cobra Editora e Marketing, 2007.

EBSTER, Claus; GARAUS, Marion; MALHOTRA, Naresh (org.). Design de loja e merchandising visual: criando um ambiente que convida a comprar. São Paulo: Saraiva, 2013.

GHEMAWAT, Pankaj; NUENO, José Luis. Artigo científico: ZARA: fast fashion: estudo de caso da Universidade de Harvard Business School. Estados Unidos, Boston, HBS. dez. 2003. Disponível em: http://wehner.tamu.edu/mgmt.www/v-buenger/466/zara.pdf. Acesso em: 14 abr. 2017.

JONES, Sue Jenkyn. Fashion Design: manual do estilista. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

KOSMINSKY, Doris Clara; CIPINIUK, Alberto; VILLAS BÔAS, Glaucia. O olhar inocente é cego: a construção da cultura visual moderna. 2008. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes & Design, 2008 Disponível em: http://www2.dbd.puc-rio.br/pergamum/biblioteca/php/mostrateses.php?open=1&arqtese=0410914_08_Indice.html. Acesso em: 14 abrir 2017.

KOTLER, Philip. Marketing essencial: conceitos, estratégias e casos. São Paulo: Prentice Hall, 2005.

KOTLER, Phillip. Atmospherics as a Marketing Tool. Journal of Retailing, v. 49 n. 4, p.48, 1973.

LAS CASAS, Alexandre Luzzi. Marketing de Varejo. São Paulo: Editora Atlas, 1992.

LEÃO, Joelma. A Engenharia da Moda e os Programas das TVs por assinatura: análise das tendências de moda Primavera/Verão 97 através dos estudos de casos das empresas “Promostyl’, “Ciba” e “Du Pont” e os programas “86-60- 86” e “Style”. 2001. 476 f. Dissertação (Mestrado em Multimeios) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles. A Felicidade Paradoxal: ensaio dobre a sociedade de hiperconsumo. Lisboa: Edições 70, 2007.

MESQUITA, Cristiane. CASTILHO, Kathia (coord.). Moda contemporânea: quatro ou cinco conexões possíveis. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2004. (Coleção moda e comunicação).

MCMILLAN, John. A reinvenção do bazar: uma história dos mercados. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

MORGAN, Tony. Visual Merchandising - vitrines e interiores comerciais. São Paulo: Gustavo Gili, 2011.

NOBBS, Karinna; MOORE, Christopher M.; SHERIDAN, Mandy. The flagship format within the luxury fashion Market. International Journal of Retail & Distribution Management, v. 40, n. 12, p. 920-934, 2012.

PEGLER, Martin M. Merchandising Visual e Display. New York, US: Bloomsbury Academic, 2000.

SACKRIDER, Françoise; GUIDÉ, Gwenola; HERVÉ, Dominique. Entre vitrinas: distribuição e visual merchandising na moda. Tradução de Ana Luiza Ramazzina e Regina Carrara. São Paulo: SENAC São Paulo, 2009.

SERRENTINO, Alberto. A loja do futuro em 10 pontos. Disponível em: http://www.mundodomarketing.com.br/inteligencia/estudos/78/a-loja-do-futuroem-10-pontos.html. Acesso em 22/04/2017.

TURLEY, L.W.; MILLIMAN, R.E. Atmospheric effects on shopping behavior: a review of the experimental evidence. Journal of Business Research, v.49, p.193- 211, 2000.

OMINE, Helena. Conceitos na vitrine: A concept store é a nova aposta das empresas para atrair consumidores. São Paulo: 2009. Revista Propaganda, ago. 2009. Entrevista concedida a Renata Guerra.

WILLIAMS, Paul. O guia completo das cruzadas. São Paulo: Madras, 2007.

Published

2018-12-17

How to Cite

Silva, J. E. V. B., Crescitelli, E., & Mendizabal Alvarez, F. J. S. (2018). Store atmospherics evolution and its contributions to the re-signification of fashion visual merchandising. Projetica, 9(2), 39–54. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n2p39

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia