The influence of the repertoire in the creative process of design

Authors

  • Caroline Salvan Pagnan Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG http://orcid.org/0000-0002-3641-928X
  • Edson José Carpintero Rezende Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG https://orcid.org/0000-0003-0692-0708
  • Heleno Polisseni Cordeiro Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Graziele Silva de Matos Ribeiro Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Matheus Lazarini da Mata Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p9

Keywords:

Intelligence, Creative process, Design, Repertoire

Abstract

The design process, in practice, consists of stages in which specific skills are required from the designer. One of the most important is the transformation of the demand (or problem) into design solutions. The creative process is one of the main allies in this task, because it is the moment when the designer must establish connections to reach innovative solutions that are congruent with the proposed context. As a means of promoting such connections, the professional is supposed to use a wide range of diverse knowledge, called repertoire. Therefore, this paper analyzes how the construction of a rich repertoire, connected to design and life experiences, influences the efficiency of the creative process. In order to do so, we proposed a scenario where creativity is stimulated at all times throughout life, allowing the evaluation of how the repertoire construction takes place from the experiences we live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Salvan Pagnan, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Student of the Doctoral Program in Design at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Edson José Carpintero Rezende, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Doctor in Health Sciences earned from the Universidade do Federal de Minas Gerais - UEMG

Heleno Polisseni Cordeiro, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Bachelor's degree in Industrial Design at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Graziele Silva de Matos Ribeiro, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Bachelor's degree in Productl Design at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Matheus Lazarini da Mata, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Bachelor's degree in Productl Design at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

References

ARIETI, Silvano. Creativity: the magic synthesis. Nova Iorque: Basic Books, 1976.

BAHIA, Sara; NOGUEIRA, Sara Ibérico. A criatividade de estudantes universitários: difere de área para área de conhecimento? Revista Recrearte, Santiago de Compostela, ES, v. 3, p. 1-16, 2005.

BARBA, Lourenço Souza. Variabiliade comportamental aprendida. 1997. Dissertação (Mestrado em Psicologia Experimental) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. São Paulo: Editora Edgard Blucher, 2011.

BÜRDEK, Bernhard E. Design: história, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: E. Blucher, 2006.

BUZAN, Tony. Mapas mentais: métodos criativos para estimular o raciocínio e usar ao máximo o potencial do seu cérebro. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.

CUPERTINO, Christina; SAMPAIO, Thiago. Existe criatividade? a visão do behaviorismo radical. Porto Alegre, RS: Núcleo de Tecnologia Digital Aplicada à Educação, 2009. Disponível em: http://www.nuted.ufrgs.br/objetos_de_ aprendizagem/2009/criativas/midiateca/modulo_1/Criatividade%20na%20 perspectiva%20Behaviorista.pdf. Acesso em: 2 set. 2011.

DIAS, Ângela Álvares Correia; MOURA, Karina da Silva. Criatividade na rede: a potencialização de ideias criativas em ambientes hipertextuais de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, RJ, v. 12, p. 62-71, 2007. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org. Acesso em: 24 ago. 2011.

FOUCAULT, Michel. The order of things: an archeology of the human sciences. Londres: Tavistock, 1997.

FREUD, Sigmund. Creativity and the unconscious. Nova Iorque: Harper & How, 1958.

GOMES, Luiz Vidal. Criatividade e design: um livro de desenho industrial para projeto de produto. Porto Alegre: sCHDs, 2011.

GROENENDIJK, Talita; JANSSEN, Tanja; RIJLAARSDAM, Gert; VAN DEN BERGH, Huub. Learning to be creative: The effects of observational learning on students’ design products and processes. Learning and Instruction, Oxford, OX, v. 28, p. 35-47, 2013.

GUIFORD, Joy Paul. Creativity. American Psychologist, Washington, DC, v. 5, p. 444-454, 1950.

HODGE, Susie. Quando o design é genial: 80 obras primas em detalhes. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

KNELLER, George Frederick. Arte e ciência da criatividade. 17. ed. São Paulo: Ibrasa, 1978.

LELIS, Adriano. Estudo teórico da inteligência e da criatividade humana. Recrearte: La Revista Electrónica de Creatividad, Santiago de Compostela, 2007.

LÖBACH, Bernd. Desenho industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Blucher, 2001.

MITHEN, Steven. Creativity in human evolution and prehistory. London: Routledge, 1998.

MOLES, Abraham. Teoria dos objetos. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1981.

MUNARI, Bruno. Fantasia: invenção, criatividade e imaginação na comunicação visual. 2. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1987.

NIEMEYER, Lucy. Elementos de semiótica aplicados ao design. Rio de Janeiro: 2AB, 2009.

OLIVEIRA, Inês Guedes de; LOPES, Conceição. Design de criatividade: uma abordagem sistêmica na análise compreensiva da promoção e desenvolvimento da criatividade no quadro da experiência criativa e da pragmática de aprendizagens e de mudanças: contributo teórico da Escola de Pensamento de Palo Alto. In: SOPCOM, 4., 2005, Aveiro, PT. Actas do [...]. Lisboa, PT: SOPCOM, 2005. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/ oliveira-lopes-design-de%20criatividade-abordagem-sistemica.pdf. Acesso em: 5 mar. 2016.

OSBORN, Alex Faickney. Applied imagination. Nova Iorque: Scribner’s, 1953.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.

PANTALEÃO, Lucas Farinelli; PINHEIRO, Olympio José. A intuição e o acaso no processo criativo: questões de metodologia para a inovação em design. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM DESIGN, 5., 2009, Bauru, SP. Anais [...]. Bauru, 2009. Bauru: UNESP, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/.../220023042_A_intuicao_e_o_acaso_no_proc.... Acesso em: 5 mar. 2016.

PAZMINO, Ana Veronica. Como se cria: 40 métodos para design de produtos. São Paulo: Blucher, 2015.

PIAGET, Jean. A psicologia da criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1968.

ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. Lisboa, PT: Moraes Editores, 1977.

TORRANCE, E. Paul. Torrance tests of creative thinking. Lexington: Personnel Press, 1966.

VAINSENCHER, Semira Adler. Criatividade em educação: problemas e sugestões. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 1982. (Trabalho para discussão, n. 9).

WECHSLER, Solange Muglia. Avaliação multidimensional da criatividade: uma realidade necessária. In: WECHSLER, Solange Muglia. Avaliação psicológica: perspectiva internacional. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999. p. 231-259.

Published

2019-09-05

How to Cite

Pagnan, C. S., Rezende, E. J. C., Cordeiro, H. P., Ribeiro, G. S. de M., & Mata, M. L. da. (2019). The influence of the repertoire in the creative process of design. Projetica, 10(2), 9–24. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2019v10n2p9

Issue

Section

Design: Conhecimento, Gestão e Tecnologia

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.