The infl uence of historical context in form and semantics of goods - exploratory approach in brazilian chairs 1950 2000

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n3p33

Keywords:

Packaging, Graphic design, Classifi cation, Typography

Abstract

The collection of packaging Design Department is broad and lacks of classifi cation to enable their use in class. This study deals with classifi cation systems for packaging, and the development of niche labels of signalling. The methodology was literature and exploratory. As a result it was developed a classifi cation system that met the needs of didactic acquis, as well as a system of labels for easy identifi cation of the types of packaging

Author Biographies

Frederico Mendes Teixeira, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Master in Built Environment and Sustainable Heritage from the Universidade Federal de Minas Gerais. Professor of the Product Design course at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Juliana Martins de Souza, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Student of the Product Design course at the Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

References

ALVES, A.; OLIVEIRA, L. História: conexões. São Paulo: Moderna, 2010.

ARNHEIM, R. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BAXTER, M. Projeto de produto: guia prático para o design de novos
produtos. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2000.

BLOCH, P. Seeking the ideal form: product design and consumer response. Journal of Marketing, Chicago, v. 59, n. 3, p. 16, 1995

BÜRDEK, B. História, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.

CARDOSO, R. Uma introdução à histórica do design. 3. ed. São Paulo:
Blucher, 2008.

COELHO, L. A. Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: PUC, 2008.

CRILLY, N.; MOULTRIE, J.; CLARKSON, J. Seeing things: consumer
response to the visual domain in product design. Design Studies,
Edimburgo, v. 25, n. 6, p. 547-577, 2004.

DE MASI, D. O ócio criativo. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.
DESMET, P.; HESKETT, P. Framework of product experience. International Journal of Design, Paris, v. 1, n. 1, p. 13-23, 2007.

DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins
Fontes, 1997.

GOVERS, P.; MUGGE, R. ‘I love my jeep, because it’s tough like me’ the effects of product personality congruence on product attachment. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON DESIGN AND EMOTION, 4.,
2004, Turquia, 2004. Proceedings... Turquia, 2004. Disponível em:
http://www.pascallegovers.nl/uploads/1/2/3/9/ 12391484/govers_
and_mugge_de2004.pdf. Acesso em: 28 mar. 2015.

HESKETT, J. Design. São Paulo: Ática, 2008.

KARANA, E.; HEKKERT, P.; KANDACHAR, P. Meanings of materials
through sensorial properties and manufacturing processes. Materials and Design, Derby, v. 30, n. 7, p. 2778-2789, 2009.

KUMAR, K. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias
sobre o mundo contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
LAKATOS, E.; MARCONI, M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

NIEMEYER, L. Elementos da semiótica aplicados ao design. Rio de
Janeiro: 2AB, 2003.

NORMAN, D. Design emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes,
1987.

PEREIRA, A.; TEIXEIRA, F. Panorama histórico do design. In:PEREIRA, A.; TEIXEIRA, F. Noções de design. Belo horizonte: UFMG, 2011. Disponível em: http://
andreafranco.com.br/uni015_capitulo_03/. Acesso em: 28 mar. 2015.

QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. van. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 2005.

SANTOS, M. C. L. Jorge Zalszupin: design moderno no Brasil. São Paulo: Olhares, 2014.

Published

2016-10-04

How to Cite

Teixeira, F. M., & Souza, J. M. de. (2016). The infl uence of historical context in form and semantics of goods - exploratory approach in brazilian chairs 1950 2000. Projetica, 6(3), 33–56. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2015v6n3p33

Issue

Section

Artigos