Experience in professional course masters: the challenge of building bridges

Authors

  • Joao Eduardo Sobral Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Anna Luiza Sá Cavalcanti Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Irma Pereira Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Gianna Mattei Universidade da Região de Joinville - Univille

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p197

Keywords:

Professional master, Design, education, innovation

Abstract

This article aims to expose and make a reflection on professional visas masters of the place of design. Reinforces the need to build bridges between companies and universities towards innovation and paradigm shifts imposed on the academia and the productive sector and risks that these processes may present to the education system and university research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joao Eduardo Sobral, Universidade da Região de Joinville - Univille

Prof. Dr. in Design and Society at PUC-Rio. teacher of
University of the Region of Joinville - Univille.

Anna Luiza Sá Cavalcanti, Universidade da Região de Joinville - Univille

Prof. Dr. in Design and Society at PUC-Rio. teacher of
University of the Region of Joinville - Univille.

Irma Pereira, Universidade da Região de Joinville - Univille

Professional Master's Degree in Professional Master's Degree in Design at the University of the Region of Joinville. Professor at the University of the Region of Joinville

Gianna Mattei, Universidade da Região de Joinville - Univille

Design Student at the University of the Region of Joinville

References

BRASIL. Ministério de Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010. 2 v.

BRASIL. Secretaria Executiva do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação - MCTI. Incentivos fiscais. Disponível em: www.mcti.gov.br/incentivos fiscais. Acesso em: 3 abr. 2014.

BRASIL. Secretaria Executiva do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação - MCTI. Estratégia nacional de ciência, tecnologia e inovação 2012-2015: balanço das atividades estruturantes 2011. Brasília: MCTI, 2012.

CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS - CGEE. Doutores 2010: estudos da demografia da base técnica- cientifica Brasileira. Brasília: CGEE, 2010.

CLARK, Burton. Creating entrepreneurial universities: organisational pathways of transformation. New York:Elsevier Science, 1998.

FISCHER, Tânia; WAIANDT, Claudiani. A educação profissional e os desafios do desenvolvimento brasileiro. Revista Brasileira de PósGraduação, Brasília, v. 9, n. 16, 2012.

FORTY, Adrian. Objetos de desejo - design e sociedade desde 1750. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

GIBBONS, Michael; LIMOGE, Camille; NOWOTNY, Helga; SCHWARTZMAN, Simon; SCOTT, Peter; TROW, Martin. The new
production of knowledge: dynamics of science and research in contemporary societies. New Delhi: Sage puublications, 1994.

HENRÍQUEZ, Liney Manjarrés; GARCÍA, Antonio Gutiérrez. Relaciones Universidad-Empresa y produccioón científica de los académicos. Fundacion española para Ciencia y Tecnologia. Valencia: Ingenio working paper series. 2009.

IBGE. Pesquisa de inovação tecnológica - PINTEC 2011. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/imprensa/ppts/00000015562512192013253204166348.pdf. Acesso em: 5 abr. 2014.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma e reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. 4. ed. Rio de Janeiro: Contraponto Ltda., 2011.

Published

2014-06-30

How to Cite

Sobral, J. E., Sá Cavalcanti, A. L., Pereira, I., & Mattei, G. (2014). Experience in professional course masters: the challenge of building bridges. Projetica, 5(1), 197–208. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2014v5n1p197

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.