The Evolution of Jeans and Consumer Behavior: a reflection as the yardstick for product design.

Authors

  • Ariana de Camargo Villela Rocha Almeida Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Lucimar Bilmaia Emídio Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0003-2094-6779

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n2p77

Keywords:

Fashion Design, Ergonomics, Product Jeans

Abstract

Considering the demand of the product jeans, that suffers amounts of influences, like the urban fashionobserved by people during their daily lives, this paperwork investigates through literature research andfield, experiences and expectations of users in relation to this product of fashion clothing. It is believedthat these results will serve as guidelines for the development process of new products in this segmentby pointing out aspects of satisfaction or dissatisfaction, given the characteristics presented by the userssurveyed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ariana de Camargo Villela Rocha Almeida, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Specialist in Fashion: product and communication by the Universidade Estadual de Londrina -  UEL

Lucimar Bilmaia Emídio, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Design from the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

BAXTER, M. Projeto de Produto: guia prático para desenvolvimento de novos produtos. São Paulo: Ecgard Blücher, 1998.

BRIDGER, R. S. Introduction to ergonomics. Singapore: Mcgrau – Hill International Editions, 1995.

CATOIRA, Lu. Jeans, a roupa que transcende a moda. Aparecida, SP: Idéias & Letras, 2006.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras e números. Tradução: Vera da Costa e Silva [et al.]. 15. ed. Rio de Janeiro: José Olympo, 2000.

DWYER E FEGHALI, Daniela e Marta Kasznar. “As Engrenagens da moda”. Rio de Janeiro. Ed. Senac Rio, 2004.

HOLLANDER, Anne. O sexo e as roupas: a evolução do traje moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

IIDA, I. Ergonomia: projeto e produção. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

IIDA, Itiro. Ergonomia, projeto e produção. 7ed. São Paulo: Edgard blucher ltda, 1990.

LAVER, James, A roupa e a moda. 7ed. São Paulo: Companhia das letras, 2003.

LÖBACH, B. Desenho Industrial: bases para configuração dos produtos industriais. Rio de Janeiro: Edgard Blücher, 2001.

MATTAR, Fauze Najib. Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento. 4ed. São Paulo: Atlas, 1997.

PALOMINO, Érika. “A moda”. 2 ed. São Paulo: Publifolha, 2003.

PETROSKI, E. L. Antropometria: técnicas e padronizações. Porto Alegre: Palotti, 1999.

PEZZOLO, Dinah Bueno. Moda Fácil. São Paulo: códex, 2003.

RECH, Sandra Regina. Moda: por um fio de qualidade. Florianópolis- SC. Editora da UDESC, 2002.

SILVEIRA, I. Análise da Implantação do sistema CAD na indústria do vestuário. In: Moda palavra. Florianópolis: UDESC/CEART, 2003, v. 3, p. 17-30.

SLACK, N. et. al. Administração da Produção. São Paulo: Atenas, 1997.

WISNER, Alain. Por dentro do trabalho: ergonomia: método e técnica. Tradução Flora Maria Gomide Vezzá. São PauloÇ FTd: Oboré, 1987.

ROUSSEAU, Rene Lucien. A Linguagem das cores: energia, simbolismo, vibrações e ciclos das estruturas coloridas. São Paulo: Pensamento, 1980.

SAMARA, Beatriz Santos; BARROS, José Carlos de. Pesquisa de Marketing: Conceitos e Metodologia. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

SEMPRINI, Andrea. A Marca pós moderna: Poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das letras, 2006.

VILLAÇA, Nizia. Mixologias: Comunicação e o consumo da cultura. São Paulo: Estação das letras e Cores, 2010.

Published

2013-03-20

How to Cite

Almeida, A. de C. V. R., & Emídio, L. B. (2013). The Evolution of Jeans and Consumer Behavior: a reflection as the yardstick for product design. Projetica, 3(2), 77–87. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2012v3n2p77

Issue

Section

Design de Moda