Reflecting on corporate social responsability: implications of a multidisciplinary reading

Authors

  • Ricardo Lebbos Favoreto Universidade Estadual de Londrina
  • Clodomiro José Bannwart Júnior Universidade Estadual de Londrina
  • Arnaldo José França Mazzei Nogueira Universidade de São Paulo e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/2178-8189.2020v24n1p55

Keywords:

Corporate Social Responsibility, Business Management, Law, Habermas, Theory of Communicative Action

Abstract

In recent decades, corporate social responsibility (CSR) has gained headway in academic research and managerial practice. Although CSR has become notorious, its concept still raises doubts. What is CSR really about? How do the parties involved in CSR relate? Is the concept of CSR influenced by any kind of control? With the spread of CSR, its concept became unclear, attracting different meanings that emerged as the results of the forces involved. In order to better understand the concept, this article presents a multidisciplinary reading of CSR. For this purpose, the contributions of three areas of knowledge are used: Business, Law and Philosophy, focusing on Habermasian thought. Habermas’ Theory of Communicative Action makes it possible to take a critical view on CSR, extending its traditional meaning. This essay faces some important questions that surrounds CSR and brings attention to the necessity of consciously improve its concept

Author Biographies

Ricardo Lebbos Favoreto, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Filosofia Política e Jurídica pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Filosofia Moderna e Contemporânea pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Email: ricardo.favoreto@hotmail.com

Clodomiro José Bannwart Júnior, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas. (UNICAMP). Especialista em Direito Eleitoral e Processo Eleitoral pela Claretianos (CLRT). Especialista em Filosofia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Direito pela Faculdade Pitágoras de Londrina (FPL). Graduado em Filosofia pela Univeridade Estadual de Londrina. Email: cbannwart@ hotmail.com

Arnaldo José França Mazzei Nogueira, Universidade de São Paulo e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Ciência Política pela Univerisdade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduado em Administração de Empresas pela Fundação Armando Alvares Penteado (FAAP). Email: ajnogueira@ usp.br

Published

2020-03-30

How to Cite

Lebbos Favoreto, R., Bannwart Júnior, C. J., & França Mazzei Nogueira, A. J. (2020). Reflecting on corporate social responsability: implications of a multidisciplinary reading. Scientia Iuris, 24(1), 55–77. https://doi.org/10.5433/2178-8189.2020v24n1p55

Issue

Section

Artigos