Critical information literacy in the context of multilevel libraries in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n2p269

Keywords:

Information literacy, Multilevel library, Federal Institute of Education, Critical information literacy, Professional and technological education

Abstract

Objective: To analyze the discussions in the scientific literature on critical information literacy and multilevel libraries in Professional and Technological Education.
Methodology: This qualitative bibliographic research was conducted in three recursive stages: search, analysis, and discussion, resulting in a narrative literature review.
Results: The qualitative data analysis enabled the formulation of four analytical categories: (1) Professional and technological education; (2) Educational practices in libraries and information literacy; (3) Critical information literacy and critical pedagogy; and (4) Multilevel libraries of professional and technological education and information literacy practices.
Conclusions: It is concluded that applying the concept of critical information literacy to the reality of multilevel libraries in Professional and Technological Education must consider the dual nature of work—both ontological and market-oriented—and the importance of preserving libraries as spaces of community memory. Furthermore, it is inferred that multilevel libraries are fertile ground for the development of critical information literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Costa Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB)

Master in Professional and Technological Education from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB). Officer of the Complementary Staff (Specialty in Library Science) of the Corpo de Bombeiros Militar do Distrito Federal (CBMDF), Brasília, Brasil.

Juliana Rocha de Faria Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília - IFB

PhD in Information Science from the Universidade de Brasília. Professor at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB), Brasília, Brasil.

References

ALMEIDA, Jobson Louis Santos. A biblioteca como organização aprendente: o desenvolvimentismo de competências em informação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes) - Curso de Biblioteconomia, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7671. Acesso em: 19 jun. 2025.

ANDRADE, Maria Eugênia Albino. A biblioteca faz a diferença. In: CAMPELLO, Bernadete Santos. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

ARAÚJO, Eliany Alvarenga; OLIVEIRA, Marlene de. A produção de conhecimento e a origem das bibliotecas. In: OLIVEIRA, Marlene de (org.). Ciência da Informação e Biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2005. p. 29-43.

ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES. Framework for Information Literacy for Higher Education. Chicago, 2015. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acesso em: 19 jun. 2025.

BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco. Competência crítica em informação: teoria, consciência e práxis. Rio de Janeiro: Ibict, 2022. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1200. Acesso em: 19 jun. 2025.

BEZERRA, Midnai Gomes; SERAFIM, Lucas Almeida. A. Competências em informação em biblioteca multinível de região interiorana do estado da Paraíba, PB, Brasil. Informação@Profissões, Londrina, v. 8, n. 2, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/37160. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p1

BEZERRA; Arthur Coelho; BELONI, Aneli. Os sentidos da “crítica” nos estudos de competência em informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 208-228, maio/ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/82243/0. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245252.208-228

BEZERRA; Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco; SALDANHA, Gustavo Silva. Competência crítica em informação como crítica a competência em informação. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 29, n. 3, p. 5-22, jul./set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/47337. Acesso em: 3 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2019v29n3.47337

BRISOLA, Anna Cristina. Forjando em Freire as bases epistemológicas e de práxis da competência crítica em informação In: BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco. Competência crítica em informação: teoria, consciência e práxis. Rio de Janeiro: Ibict, 2022. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1200. Acesso em: 19 jun. 2025.

BRISOLA, Anna Cristina; ROMEIRO, Nathália Lima. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 68-87, set./dez. 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1054. Acesso em: 19 jun. 2025.

BRISOLA, Anna Cristina; SAMPAIO, Denise Braga; RAMOS JUNIOR, Maurício Augusto Cabral. Delineamentos conceituais da competência em informação e da competência crítica em informação: uma proposta. InCID: Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto. v. 13, n. 1, p. 6-26, mar./ago. 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/188364. Acesso em: 3 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p6-26

CAMPELLO, Bernadete. A biblioteca como lugar de aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2024.

CAMPELLO, Bernadete Santos. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009b. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECID-7UUPJY. Acesso em: 19 jun. 2025.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a.

DOHERTY, John J. No shhing: Giving voice to the silenced: an essay in support of critical information literacy. Library Philosophy and Practice, [S. l.], Jun. 2007. Disponível em: ttps://www.researchgate.net/publication/28166347_No_Shhing_Giving_Voice_to_the_Silenced_An_Essay_in_Support_of_Critical_Information_Literacy. Acesso em: 19 jun. 2025.

DOYLE, Andréa. Ideologia e Competência Crítica em Informação: um olhar para movimentos de biblioteconomia crítica. Folha de rosto: revista de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v.4, n. 1, p. 25-33, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/274. Acesso em: 19 jun. 2025.

DUTRA, Ana Carolina Souza. O letramento informacional dos estudantes do ensino médio integrado: a pesquisa científica como princípio pedagógico na formação do discente. 2023. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Rio Pomba, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13999980. Acesso em: 19 jun. 2025.

ELMBORG, James. Critical information literacy: implications for instructional practice. The Journal of Academic Librarianship, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 192–199, 2006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2005.12.004

FREIRE, Paulo. Alfabetização de adultos e bibliotecas comunitárias: uma introdução. In: FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam [livro eletrônico]. São Paulo: Cortêz, 2017. p. 26-39.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido [livro eletrônico]. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: FCI/UnB, 2012. Disponível em: https://livros.unb.br/index.php/portal/catalog/book/140. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.26512/9788588130098

MACHADO, Renata Farias; BORGES, Jussara. A competência em informação nos cursos superiores de biblioteconomia no Brasil. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas. [S. l.], v. 21, p. 16-30, 2024. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/13601. Acesso em: 23 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.21747/21836671/pag21a2

MATTAR, João; RAMOS, Daniela Karine. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.

MIRANDA, Ana Maria Mendes. Educação e competência crítica em informação: análise a partir da pedagogia histórico-crítica. In: BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco. Competência crítica em informação: teoria, consciência e práxis. Rio de Janeiro: Ibict, 2022. p. 35-47. Livro eletrônico. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/1200. Acesso em: 19 jun. 2025.

MOUTINHO, Sonia Oliveira Matos. Práticas de leitur@ na cultura digital de alunos do ensino técnico integrado do IFPI - Câmpus Teresina Sul. 2014. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014. Disponível em: https://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3075. Acesso em: 19 jun. 2025.

NÓBREGA, Nanci Gonçalves da. De livros e bibliotecas como memória do mundo: dinamização de acervos. In: YUNES, Eliana. Pensar a leitura: complexidade. Rio de Janeiro: Loyola, 2002. p. 120-136.

PEREIRA, Gleice; CAMPELLO, Bernadete. Compreendendo a colaboração entre bibliotecário e professor: a contribuição dos estudos de Patricia Montiel-Overall e do modelo TLC. Brazilian Journal of Information Science: research trends, v. 10, n. 2, 2016. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/5491. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2016.v10n2.02.p4

PERROTTI, Edmir. Estações de leitura, dispositivos de mediação cultural e a luta pela palavra. Nuances: Revista Interdisciplinar de Comunicação, Cultura e Mídia, v. 26, n. 3, p. 92-111, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3750. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3750

RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do ensino médio integrado. In: SEMINÁRIO SOBRE ENSINO MÉDIO, 2008. Secretaria de Educação do Pará., 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 3 ago. 2024.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba: IFPR-EAD, 2014. Disponível em: https://ifpr.edu.br/curitiba/wp-content/uploads/sites/11/2016/05/Historia-e-politica-da-educacao-profissional.pdf. Acesso em: 19 jun. 2025.

SANTOS, Dayse Alves dos. Letramento informacional: oficina de pesquisa escolar no contexto do ensino médio integrado à educação profissional. 2019. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7851045. Acesso em: 19 jun. 2025.

SANTOS, Letícia Rodrigues dos. Competência em informação dos estudantes da educação profissional e tecnológica: um estudo de caso no Instituto Federal Goiano – Campus Morrinhos. 2021. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal Goiano, Ceres, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2129. Acesso em: 19 jun. 2025.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Salvador, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

SILVA, Carlos Robson Souza da; CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman; VALERO, Pablo Parra. Formação para o trabalho: categoria central para a definição da identidade das bibliotecas no contexto da educação profissional e tecnológica. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 17, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/53066. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v17.n1.2024.53066

SILVA, Leonardo Henrique. Competência em informação na educação profissional e tecnológica: o papel da biblioteca. 2021. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal Goiano, Ceres, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/2316. Acesso em: 19 jun. 2025.

SOUSA, Rosana de Vasconcelos; SILVA, Elieny do Nascimento. Planejamento em unidades de informação: diretrizes e indicadores para o diagnóstico organizacional de bibliotecas multiníveis. Revista Conhecimento em Ação. Rio de Janeiro v. 7, n. 2, 2022. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/50787. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.47681/rca.v7i2.50787

TEIXEIRA, Ana Paula Santos Souza; LUBISCO, Nídia Maria Lienert. Educação em informação: uma possibilidade de consolidação para as bibliotecas multiníveis. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 17, n. 2, p. 345–363, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/53853. Acesso em: 19 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53853

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA; UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA; INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Carta de Marília sobre Competência em Informação. 2014. Disponível em: https://labirintodosaber.com.br/wp-content/uploads/2018/02/labirinto-do-saber-carta-de-marilia.pdf. Acesso em: 19 jun. 2025.

ZURKOWSKI, P. G. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Washington, D.C.: National Commission on Libraries and Information Science, nov. 1974. Related paper, n. 5. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED100391. Acesso em: 19 jun. 2025.

Published

2025-08-15

How to Cite

Guimarães, R. C., & Silva, J. R. de F. (2025). Critical information literacy in the context of multilevel libraries in professional and technological education. Informação & Informação, 30(2), 269–294. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n2p269

Funding data