Metacognition and its interrelation with Information Literacy in the business context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n1p130

Keywords:

Metacognition, Information Literacy, Organizational Learning, Business Environment

Abstract

Objective: The objective is to reflect on the interrelation between metacognition and information competence, regarding organizational learning.
Methodology: The methodological approach adopted was a literature review based on research conducted in the Reference Database of Information Science Journal Articles and Google Scholar.
Results: The results revealed that metacognition is an important factor for learning in the organizational context, as the organizational individual enhances their skills and abilities in handling data, information, and knowledge, providing greater effectiveness to their own professional performance.
Conclusion: Metacognition strengthens information literacy, equipping professionals to handle organizational challenges more effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gysele Fernandes dos Santos Rogo, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD student in Information Science at the Postgraduate Program in Information Science at the  Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor of undergraduate and postgraduate courses at the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Marília, Brasil. 

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo (USP).Professor at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, Brasil. 

 

References

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS. AASL STANDARDS FRAMEWORK for Learners. Chicago: ALA, 2018. 8 p. Disponível em: https://standards.aasl.org/wp-content/uploads/2017/11/AASL-Standards-Framework-for-Learners-pamphlet.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Washington: ACRL/ALA, 1989. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acesso em: 5 abr. 2023.

ANDRETTA, I.; SILVA, J. G.; SUSIN, N.; FREIRE, S. D. Metacognição e aprendizagem: como se relacionam? PSICO, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 7-13, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/3879/5209. Acesso em: 5 abr. 2023.

ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES. Framework for information literacy for higher education. Chicago: ACRL, 2016. 36p. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/framework1.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

BELLUZZO, R. C. B. A information literacy como competência necessária à fluência científica e tecnológica na sociedade da informação: uma questão de educação. In: SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DA PRODUÇÃO DA UNESP, 7., 2001, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Unesp, 2001.

BELLUZZO, R. C. B. B.; FERES, G. G. (org.). Competência em Informação: das reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. p. 58-74.

BELLUZZO, R. C. B. O uso de mapas conceituais para o desenvolvimento da competência em informação. In: PASSOS, R.; SANTOS, G. C. (org.). Competência em informação na sociedade da aprendizagem. Bauru: Kayrós, 2005. p. 29-49.

BORUCHOVITCH, E. Avaliação Psicoeducacional: Desenvolvimento de instrumentos à luz da psicologia cognitiva baseada na teoria do processamento da informação. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 5, n. 2, p. 145-152, 2006.

BORUCHOVITCH, E.; SCHELINI, P. W.; SANTOS, A. A. A. Metacognição: conceituação e medidas. In: SANTOS, A. A. A.; SISTO, F. F.; BORUCHOVITCH, E.; NASCIMENTO, E. (org.). Perspectivas em avaliação psicológica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 123-144.

BREIVIK, P. S. A vision in the making: Putting libraries back in the Information Society. American Libraries, Chicago, v. 16, n. 10, p. 723, 1985. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/25629793. Acesso em: 5 abr. 2023.

BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (ed.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1987. p. 65-116.

CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...] Minas Gerais: UFMG, 2003.

DAVIS, C.; NUNES, M. M. R.; NUNES, C. A. A. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 205-230, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v35n125/a1135125.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000200011

DOYLE, C. S. Final report to National Forum on Information Literacy. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information Resources, 1992. 18 p. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED351033.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

DUDZIAK, E. A. Competência informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 2, p. 1-22, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7045/6994. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p1

DUDZIAK, E. A. Os faróis da Sociedade de Informação: uma análise crítica sobre a situação da competência em informação no Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 18, n. 2, p. 41-53, maio/ago. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/1704/2109. Acesso em: 5 abr. 2023.

DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001.173 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo - USP, São Paulo, 2001. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/publico/Dudziak2.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: Principles, philosophy and practice. Ciência da Informação, Brasília, v.32, n.1, p.23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016/1071. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652003000100003

DURAND, T. L'Alchimie de la compétence. Revue Française de Gestion, n.127, p. 84-102, jan./feb. 2000. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-francaise-de-gestion-2006-1-page-261.htm Acesso em: 5 abr. 2023.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. R. (Ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1976. p.231-235. DOI: https://doi.org/10.4324/9781032646527-16

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: A new área of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.34.10.906

FLAVELL, J. H. Metacognition, executive control, self-regulation and other mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. (org.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale: Erlbaum, 1987. p. 65-116.

FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H.; MILLER, S. A. Desenvolvimento cognitivo. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

FULKERSON, D. M.; ARIEW, S. A.; JACOBSON, T. E. Revisiting metacognition and metaliteracy in the ACRL framework. Communications in Information Literacy, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 21-41, 2017. Disponível em: https://pdxscholar.library.pdx.edu/comminfolit/vol11/iss1/13/. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.15760/comminfolit.2017.11.1.45

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 3, p. 83-92, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v39n3/v39n3a07.pdf Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652010000300007

GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. ATOZ, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315/25246. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/atoz.v2i1.41315

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: FCI/UnB, 2012. 175 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/9788588130098

GASQUE, K. C. G. D. O papel da experiência na aprendizagem: perspectiva na busca e no uso da informação. Transinformação, Campinas, v. 20, n. 2, p.149-158, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v20n2/03.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-37862008000200003

HATSCHBACH, M. H. L. Information literacy: aspectos conceituais e iniciativas em ambiente digital para o estudante de nível superior. 2002.108 f. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/722. Acesso em: 5 abr. 2023.

HATSCHBACH, M. H. de L.; OLINTO, G. Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 20-34, jan./jun. 2008. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/64/78. Acesso em: 5 abr. 2023.

JACOBSON, T.; MACKEY, T.; O'BRIEN, K. Developing metaliterate citizens: Designing and delivering enhanced global learning opportunities. In: BOTTE, A.; LIBBRECHT, P.; RITTBERGER, M. (ed.). Learning information literacy across the globe. Frankfurt: DIPF, 2021. p. 74-89. Disponível em: https://www.pedocs.de/volltexte/2021/17886/pdf/Jacobson_Mackey_OBrien_2021_Developing_Metaliterate.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

JACOBS, J. E.; PARIS, S. G. Children's metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. Educational Psychologist, v. 22, n. 3-4, p. 255-278, 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00461520.1987.9653052. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.1987.9653052

JOU, G. I. de; SPERB, T. M. A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 177-185, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/prc/v19n2/a03v19n2.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000200003

KUHLTHAU, C. C. Developing a model of the library search process: Cognitive and affective aspects. Reference Quarterly, Chicago, v. 28, n. 2, p. 232-242, Winter 1988. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/25828262. Acesso em: 5 abr. 2023.

LLOYD, A. Building information resilient workers: The critical ground of workplace information literacy. what have we learnt? In: KURBANOÄžLU, S; E. GRASSIAN, D. MIZRACHI, R. CATTS; S. Å PIRANEC (ed.). Worldwide commonalities and challenges in information literacy research and practice. Berlim: ECIL; Springer, 2013, v. 397; p. 219-228. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_28. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_28

MACKEY, T. P. Embedding metaliteracy in the design of a posttruth MOOC: Building communities of trust. Communications in Information Literacy, v. 14, n. 2, p. 346-361, 2020. Disponível em: https://pdxscholar.library.pdx.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1411&context=comminfolit. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.15760/comminfolit.2020.14.2.9

MARTIN, J. L. Learning from recent British information literacy models: A report to ACRL'S information literacy competency standards for higher education task force. Mankato: Minnesota State University, 2013. 51 p. Disponível em: https://cornerstone.lib.mnsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=lib_services_fac_pubs. Acesso em: 5 abr. 2023.

MAYOR SÁNCHEZ, J.; SUENGAS, A.; GONZÁLEZ MARQUÉS, J. Estrategias metacognitivas: aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis, 1995. 272 p.

MELO, A.V.C. de; ARAÚJO, E. A. de. Competência informacional e gestão do conhecimento: uma relação necessária no contexto da sociedade da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 185-201, ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/yvPSN6Lc7VFcsqqLJWH8TrF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362007000200012

MIRANDA, S. V. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 112-122, maio/ago. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n2/a12v33n2.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000200012

MIRANDA, S. V. Como as necessidades de informação podem se relacionar com as competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 35, n. 3, p. 99-114, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v35n3/v35n3a10.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000300010

MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999. 287 p.

NEVES, D. A. de B. Meta-aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprender. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 116-128, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v12n3/a09v12n3.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362007000300009

OLIVEIRA, A. P. de; VITORINO, E. V. Os sentidos da dimensão técnica: abordagem sobre a competência em informação no âmbito da filosofia e da ciência da informação. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 40-65, mar./ago. 2016. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/1766/1970. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2016v2n2.p40-65

ORELO, E. R. M.; VITORINO, E. V. Competência informacional: um olhar para a dimensão estética. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 4, p. 41-56, out./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v17n4/04.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362012000400004

PELLEGRINI, E.; VITORINO, E. V. A dimensão ética da competência em informação sob a perspectiva da Filosofia. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 117-133, abr./jun. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v23n2/1413-9936-pci-23-02-00117.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2953

RASTELI, A.; CAVALCANTE, L. E. A competência em informação e o bibliotecário mediador da leitura em biblioteca pública. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 18, n. 36, p. 157-180, jan./abr. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n36p157/24518. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n36p157

RIBEIRO, C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/SvPsW9L8v4t7gmDXGHrdTPc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência de melhor qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

RIOS, T. A. Ética e competência. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ROSSETTO, M.; BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. A competência em informação (CoInfo) como recurso didático pedagógico e institucional: o Website Labirinto do saber como fonte de informação, de pesquisa e práticas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 19., 2016, Manaus, Anais [...]. Amazonas: UFAM, 2016. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/4391. Acesso em: 5 abr. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Marco de avaliação global da alfabetização midiática e informacional: disposição e competências do país. Brasília: UNESCO; Cetic.br, 2016. 138 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246398. Acesso em: 5 abr. 2023.

VARELA, A. V.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Abordagem cognitiva para gestão do planejamento estratégico nas organizações. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 5, n. 2, p. 49-68, jul./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/22890/14384. Acesso em: 5 abr. 2023.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v40n1/a08v40n1.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652011000100008

VITORINO, E. V. SPUDEIT, D. Apontamentos sobre o comportamento e competência em informação de pessoas em situação de rua. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v.13, n.3, p. 1019-1038. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/24454. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.24454

WADE, A. C.; LYSENKO, L.; ABRAMI, P. C. Developing information literacy skills in elementary students using the web-based inquiry strategies for the Information Society of the Twenty-First Century (ISIS-21). Journal of Information Literacy, Edimburgo v. 14, n. 2, p. 96-127, Dec. 2020. Disponível em: https://ojs.lboro.ac.uk/JIL/article/view/2754/2926. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.11645/14.2.2754

WEINER, S. A. Information literacy and the workforce: A review. Libraries Faculty and Staff Scholarship and Research, West Lafayette, v. 34, n. 2, p. 7-14, 2011. Disponível em: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=lib_fsdocs. Acesso em: 5 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.26443/el.v34i2.306

WOLF, S. Information literacy and self-regulation: A convergence of disciplines. School Library Media Research, [S.l.], v. 10, p.1-16, Sep. 2007. Disponível em: https://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/aaslpubsandjournals/slr/vol10/SLMR_InformationLiteracy_V10.pdf. Acesso em: 5 abr. 2023.

ZARIFIAN, P. Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001. 197 p.

Published

2025-05-30

How to Cite

Rogo, G. F. dos S., & Valentim, M. L. P. (2025). Metacognition and its interrelation with Information Literacy in the business context. Informação & Informação, 30(1), 130–161. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2025v30n1p130