Inclusion of people with disabilities in Information Science

analysis of scientific production and knowledge exchange

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p682

Keywords:

Scientific productivity, Scientific collaboration, People with disabilities (access to information), Social inclusion

Abstract

Objective: To analyze the scientific production on Person with Disabilities in Information Science, in order to draw a panorama of authors, research groups, and citations received by researchers from other areas in order to assess the potential for the formation of interdisciplinary research groups that can better qualify the training of professionals for the management of more inclusive information devices.
Methodology: exploratory study conducted in three stages that include the collection of data on scientific production; analysis of research groups that deal with the theme and study of citations received by authors of Information Science.
Results: the concern with the rights of people with disabilities has been present in Information Science in the period analyzed, but associated with the need to provide adequate infrastructure to meet the legislation, but it is observed the absence of the person with disabilities in research that deals with the work of information professionals. The study of citations shows a network of information exchange between different areas and Information Science, especially Education, with research on inclusive education, with discussions on user studies and cognitive ergonomics, context analysis, design, availability, accessibility and usability of information.
Conclusions: there is potential to expand scientific cooperation between Information Science and other areas of knowledge, for better qualification of professional training focused on the social inclusion of people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Asa Fujino, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Communication Sciences from the School of Communications and Arts of the Universidade de São Paulo (ECA/USP). Professor at the Graduate Program in Information Science at the Universidade de São Paulo (USP).

Mariana Crivelente, Universidade de São Paulo - USP

PhD student in Information Science at the School of Communications and Arts at the Universidade de São Paulo (ECA/USP).

References

AMANKAY Instituto de Estudos e Pesquisa na área da Deficiência. Educação inclusiva. Disponível em: http://www.amankay.org.br/educacao_inclusiva/educacao_inclusiva.php. Acesso em 18 jan. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 1 jan. 2017.

BRASIL. Decreto-lei nº 186 de 9 de julho de 2008. Aprova o texto da Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e de seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova Iorque, em 30 de março de 2007. In: Diário Oficial da União: seção 1, edição 131, Brasília, DF, p. 1, 10 jul. 2008.

BRASIL. Decreto nº 5.296 de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nº 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. In: Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2004.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência) e dá outras providências. In: Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=424-cartilha-c&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 08 fev. 2020.

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. 2009 [1948]. Disponível em: http://www.dudh.org.br/wp-content/uploads/2014/12/dudh.pdf. Acesso em: 5 mar. 2022.

ESPAÇO DA CIDADANIA. Presença de pessoas com deficiência na sociedade e no trabalho. Documento apresentado pelo Espaço da Cidadania em seu 5º Encontro Anual realizado em 22 de novembro de 2012 no auditório do DIEESE. Disponível em: http://www.ecidadania.org.br. Acesso em: 08 fev. 2020.

FUJINO, A.; CRIVELENTE, M. R. Acessibilidade e Inclusão na Ciência da Informação: estudo de trabalhos citados. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 8., 2022, Maceió. Anais [...]. Maceió: Universidade Federal da Alagoas, 2022.

GLÄNZEL, W. Bibliometrics as a Research Field: A course on theory and apllication of bibliometric indicators. Course handouts, 2003.

IFLA. Código de ética da IFLA para bibliotecários e outros profissionais da informação. Conselho Diretivo da IFLA, agosto 2012. Disponível em https://www.ifla.org/files/assets/faife/codesofethics/portuguesecodeofethicsfull.pdf. Acesso em: 27 jan. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

MUGNAINI, R.; STREHL, L. Recuperação e impacto da produção científica na era google: uma análise comparativa entre o google acadêmico e a web of science. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, n. esp. 1. sem., p. 92-105, 2008. DOI: 10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p92 Acesso em: 10 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p92

NAKAMURA, Liana. Práticas inclusivas em Bibliotecas Escolares. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inclusão: práticas inclusivas e gestão das diferenças) - Instituto Superior de Educação de São Paulo – Singularidades, São Paulo, 2018.

POTTER, W. G. Lotka’s Law revisited. Library Trends, v. 31, p. 21-39, 1981.

SPINAK, E. Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas: Unesco, 1996.

VANZ, S. A. S.; CAREGNATO, S. E. Estudos de citação: uma ferramenta para entender a comunicação científica. Em Questão, v. 9, n. 2, p. 295-307, 2003.

Published

2023-07-15

How to Cite

Fujino, A., & Crivelente, M. (2023). Inclusion of people with disabilities in Information Science: analysis of scientific production and knowledge exchange. Informação & Informação, 27(3), 682–704. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p682