The use of data from the lattes platform as a source for academic intelligence

analysis of indicators of the scientific production of the federal public universities of são paulo state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p557

Keywords:

Bibliometrics, Lattes Platform, Competitive Intelligence, Academic Intelligence, Scientific Communication

Abstract

Objective: To develop Academic Intelligence indicators for monitoring actors based on scientific production data available on the Lattes Platform.
Methodology: A case study using bibliometrics and Social Network Analysis was developed to understand the presence of São Paulo state public universities in the performance of São Paulo federal public universities. Using the SyncLattes tool, data were extracted from 3,077 Lattes Curriculums of professors who work in postgraduate courses in the units of analysis (Federal University of São Paulo (UNIFESP), Federal University of São Carlos (UFSCar) and Federal University of ABC ( UFABC), composing a universe of analysis of 24,474 records of articles published in the period 2017-2020.
Results: Bibliometric indicators and networks were prepared considering the distribution of co-authorship based on their institutional link and their areas of expertise.
Conclusions: The research revealed that it is possible to obtain Academic Intelligence Indicators from the use of data from the Lattes Platform combined with quantitative analysis techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denilson de Oliveira Sarvo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

PhD student of the Graduate Program in Science, Technology and Society at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, Brazil.

Marisa Cubas Lozano, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

PhD student of the Graduate Program in Science, Technology and Society at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, Brazil.

Roniberto Morato do Amaral, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

PhD in Production Engineering from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor at the Department of Information Science at the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, Brazil.

References

AZEVEDO, A. W. Indicadores de competência em informação propostos para o desempenho da inteligência competitiva. 2021. 251 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/22495/1/AlexanderWilliamAzevedo_Tese.pdf. Acesso em: 19 dez. 2022.

BARABÁSI, A. L. Network Science. 2016. Disponível em: http://barabasi.com/networksciencebook/. Acesso em: 15 dez. 2022.

BARREYRO, G. B. A avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Sorocaba, v. 23, n. 1, p. 5-22, abr. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100002. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772018000100002

BEPPU, M. M.; ATVARS, T. D. Z.; SERAFIM, M. P. Indicadores de desempenho acadêmico: Unicamp no Horizonte 2022. In: MARCOVITCH, J. (org.) Repensar a universidade II: Resultados e Impactos. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 2019. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/411. Acesso em: 30 nov. 2022.

BHANDARI, I.; COLET, E.; PARKER, J.; PINES, Z.; PRATAP, R.; RAMANUJAM, K. Advanced scout: data mining and knowledge discovery in NBA data. Data Mining and Knowledge Discovery, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 121-125, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1023/A:1009782106822. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1009782106822

BOCLIN, R. Uso de indicadores de desempenho na avaliação institucional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 10, n. 1, 2005. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1300. Acesso em: 07 dez. 2022.

BOENTE, A. N. P.; ROSA, J. L. A. Utilização de ferramentas de KDD para Integração de aprendizagem e tecnologia em busca da gestão estratégica do conhecimento na empresa. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA (SEGET), 2007. Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: AEDB, 2007. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos07/1219_Artigo%20SEGET%202007.pdf. Acesso em: 08 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. e-MEC - Sistema de Regulação do Ensino Superior. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/faq. Acesso em: 08 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Qual é a diferença entre faculdades, centros universitários e universidades? Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/127-perguntas-frequentes-911936531/educacao-superior-399764090/116-qual-e-a-diferenca-entre-faculdades-centros-universitarios-e-universidades. Acesso em: 08 dez. 2021.

BRITO CRUZ, C. H. Indicadores sobre interação universidade-empresa em pesquisa em São Paulo. In: MARCOVITCH, J. (org.) Repensar a universidade: desempenho acadêmico e Comparações internacionais. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 2018. p. 187-202. Disponível em: https://doi.org/10.11606/9788571661868. Acesso em: 13 dez. 2022.

CLARK, R. M. Intelligence analysis: a target-centric approach. 3rd ed. Washington, DC: CQ Press, 2010.

CONSELHO DE REITORES DAS UNIVERSIDADES ESTADUAIS PAULISTAS. Institucional. Institucional. São Paulo: CRUESP, 2022. Disponível em: https://cruesp.sp.gov.br/institucional/. Acesso em: 10 dez. 2022.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO (CNPq). Plataforma Lattes. Brasília, DF: CNPq, 2021. Disponível em: https://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 15 nov. 2022.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2020. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 18 abr. 2022.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plataforma Sucupira. [2017 a 2020] Cursos da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil. Brasília, DF: CAPES, 2022. Disponível em: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-cursos-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil. Acesso em: 12 dez. 2022.

DRUCKER, J.; GOLDSTEIN, H. Assessing the regional economic development impacts of universities: A review of current approaches. International Regional Science Review, [S. l.], v. 30, n. 1, p. 20-46, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0160017606296731. Acesso em: 29 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/0160017606296731

FERREIRA, J. E.; SEGURADO, A. C. Interoperabilidade de dados, desempenho acadêmico e impacto social: USP no Horizonte 2022. In: MARCOVITCH, J. (org.) Repensar a universidade II: Resultados e Impactos. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 2019. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/411. Acesso em: 14 dez. 2022.

FIDLER-SHEPPARD, S. The impact of a community of practice on the development of the three tiers of organizational intelligence in the institutional research professional. 2017. Dissertation (Doctor of Education) – Rowan University, Glassboro, 2017. Disponível em: https://rdw.rowan.edu/etd/2366/. Acesso em: 13 dez. 2022.

FRANCO, N. M. G.; FARIA, L. I. L. Colaboração científica intraorganizacional: análise de redes por coocorrência de palavras-chave. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 87-110, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1808-5245251.87-110. Acesso em: 08 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245251.87-110

HERRING, J. P. Key intelligence topics: a process to identify and define intelligence needs. Competitive Intelligence Review, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 4-14, 1999. Disponível em:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/%28SICI%291520-6386%28199932%2910%3A2%3C4%3A%3AAID-CIR3%3E3.0.CO%3B2-C. Acesso em: 06 dez. 2022.

HICKS, D.; WOUTERS, P.; WALTMAN, L.; RIJCKE, S. de.; RAFOLS, I. Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, [S. l.], n. 520, p. 429-431, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1038/520429a. Acesso em: 16 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1038/520429a

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Superior. Notas estatísticas 2019. Brasília, DF: INEP, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 07 dez. 2022.

JACOMY, M.; VENTURINI, T.; HEYMANN, S.; BASTIAN, M. ForceAtlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi Software. PLoS ONE, [S. l.], v. 9, n. 6, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0098679. Acesso em: 19 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0098679

JUSTINO, T. S. Análise da colaboração científica dos programas de pós-graduação em Ciência da Informação brasileiros. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12058. Acesso em: 08 dez. 2022.

LANÇA, T. A.; AMARAL, R. M.; GRACIOSO, L. S. Multi e interdisciplinaridade nos programas de pós-graduação em Ciência da Informação brasileiros. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 4, p. 150-183, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3608. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3608

MACEDO, D. L. Inteligência acadêmica como suporte à formulação de estratégias na gestão da Pós-Graduação Stricto Sensu em administração. 2008. 76 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2008. Disponível em: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/630. Acesso em: 08 dez. 2022.

MACEDO, D. L.; RODRIGUES, L. C.; SILVEIRA, A. Sistema de inteligência acadêmica na gestão de pós-graduação stricto sensu em administração. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 136-160, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8077.2011v13n31p136. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8077.2011v13n31p136

MACIEL, R. S. A Plataforma Lattes como recurso estratégico para a gestão dos Programas de Pós-Graduação: uma análise baseada na produção de artigos científicos. 2018. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10492. Acesso em: 08 dez. 2022.

MARQUES, F. A corrida por indicadores de excelência: rankings e comparações internacionais reconhecem o desempenho das universidades estaduais paulistas, que buscam mais impacto. Revista Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 282, 2019. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/a-corrida-por-indicadores-de-excelencia/. Acesso em: 10 dez. 2022.

MARTINS, C. B. As origens pós-graduação nacional (1960-

. Revista Brasileira de Sociologia - RBS, [S. l.], v. 6, n. 13, 2018. Disponível em: https://rbs.sbsociologia.com.br/index.php/rbs/article/view/374. Acesso em: 19 dez. 2022.

MATIAS, M. S. O. Base referencial para o povoamento de repositórios institucionais: coleta automatizada de metadados da Plataforma Lattes. 2015. 86 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6932. Acesso em: 08 dez. 2022.

MENA-CHALCO, J. P.; CESAR JUNIOR, R. M. ScriptLattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal of the Brazilian Computer Society, Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 31-39, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1007/BF03194511. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-65002009000400004

OLIVEIRA, J. F. Prefácio. In: ROTHEN, J. C.; SANTANA, A. C. M. (org.) Avaliação da educação: referências para uma primeira conversa. São Carlos: EdUFSCar, 2018. p. 11-16.

PEDROSA, R. H. L.; PEREIRA, M. W. Avaliação da Pós-Graduação, Publicações Científicas e Rankings Internacionais. In: MARCOVITCH, J. (org.) Repensar a universidade: desempenho acadêmico e Comparações internacionais. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 2018. p. 165-185. Disponível em: https://doi.org/10.11606/9788571661868. Acesso em: 13 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/9788571661868

PLANETA, C. S.; MARQUES, A. C.; BUENO, G. W.; LUQUE, C. A.; HASHIMOTO, F.; GONTIJO, J. Impacto social das universidades. In: MARCOVITCH, J. (org.) Repensar a universidade II: Resultados e Impactos. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 2019. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/411. Acesso em: 14 dez. 2022.

REIS, J. E.; SARVO, D. de O.; FARIA, L. I. L. de; AMARAL, R. M. do. Impact of teacher education abroad in international co-authorship: a study of Federal University of São Carlos’s scientifics production indexed in the Web of Science. Transinformação, São Paulo, v. 33, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2318-0889202133e200061. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889202133e200061

SARVO, D. O.; MILANEZ, D. H.; MILANEZ, M. G.; REIS, J. E. dos; FARIA, L. I. L.; AMARAL, R. M. M2N Matrix to Network: software de conversão de matrizes para Gephi e Vosviewer. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 7., 2020, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/149048. Acesso em: 15 nov. 2022.

SARVO, D. O.; REIS, J. E.; AMARAL, R. M. Inteligência acadêmica a partir da Plataforma Lattes: presença das universidades públicas estaduais paulistas na produção científica da UFABC, UFSCar e UNIFESP. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 8., 2022, Maceió. Anais [...]. Maceió: UFAL, 2022. Disponível em: https://ebbc.inf.br/ojs/index.php/ebbc/article/view/73. Acesso em: 14 nov. 2022.

TIMES HIGHER EDUCATION. Impact Rankings Methodology 2021: Version 1.3. [S. l.: s. n.]. Disponível em: https://www.timeshighereducation.com/sites/default/files/breaking_news_files/the_impactrankings_methodology_2021_v1.3_final.pdf. Acesso em: 1 dez. 2022.

WANG, W.; WANG, H.; DAI, G.; WANG, H. Visualization of large hierarchical data by circle packing. In: SIGCHI CONFERENCE ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS, 2006. Proceedings [...]. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1145/1124772.1124851. Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1145/1124772.1124851

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

Published

2023-04-27

How to Cite

Sarvo, D. de O., Lozano, M. C., & Amaral, R. M. do. (2023). The use of data from the lattes platform as a source for academic intelligence: analysis of indicators of the scientific production of the federal public universities of são paulo state. Informação & Informação, 27(3), 557–580. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n3p557