Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione

a case study on YouTube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p180

Keywords:

Critical Information Literacy, Disinformation, Social Curation, YouTube

Abstract

Objective: Understand how social curation has contributed to the construction of critical information skills as a combative form to desinformation on YouTube.
Methodology: It presents a case study, with a qualitative approach, with content analysis of the videos from the Tese Onze channel on Youtube, based on social curation and critical information literacy.
Results: Priority categories were adopted in content analysis, which allows analyzing the variables found. They are: i) alternative informational spaces; ii) critical informational sense; and iii) use of constructed information.
Considerations: As an alternative to dismantling the phenomenon of disinformation, there is a potential for the correlation between Social Curator, as a possibility of collective construction of content, combined with critical information literacy that develops as a movement of practice.

Author Biographies

Majory Karoline Fernandes de Oliveira Miranda, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

PhD in Information and Communication on Digital Platforms/Information Science at the Universidade do Porto (FLUP). Professor at the Department of Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Brasil.

Anderson Matheus Alves Arruda, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

PhD student at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Brasil.

Anna Raquel Lemos Viana, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

PhD student in Information Science at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Brasil.

Wérleson Alexandre de Lima Santos, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

PhD student at the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Brasil.

References

ARAÚJO, C. A. Á. O fenômeno da pós-verdade: uma revisão de literatura sobre suas causas, características e consequências. ALCEU, Rio de Janeiro, v. 20, n. 41, jul./set. 2020. Disponível em: encurtador.com.br/fDO57. Acesso em: 08 jul. 2021.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. 278 p.

BEAGRIE, N. Digital Curation for Science, Digital Libraries, and Individuals. International Journal of Digital Curation, [S. l.], v. 1, p. 3-16, 2008. Disponível em: https://bityli.com/xnWUI. Acesso em: 16 jun. 2021.

BEZERRA, A. C. Vigilância e cultura algorítmica no novo regime global de mediação da informação. Perspectivas em ciência da Informação, [s. l.], v. 22, p. 68-81, 2017.

BEZERRA, A. C.; SCHNEIDER, M.; BRISOLA, A. Pensamento reflexivo e gosto informacional: disposições para competência crítica em informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 27, n. 1, 2017. Disponível em: https://bityli.com/Lu5bA. Acesso em: 18 jul. 2021.

BRISOLA, A. C.; ROMEIRO, N. L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 68-87, set. 2018. Disponível em: https://bityli.com/1dn9d. Acesso em: 18 jul. 2021.

CAMPOS, C. J. G. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 57, n. 5, p. 611-614, 2004. Disponível em: https://bityli.com/33kse. Acesso em: 27 jun. 2021.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

FALLIS, D. What is disinformation?. Library Trends, [Baltimore], v. 63, n. 3, p. 401-426. jan./mar. 2015. Disponível em: https://bityli.com/bOAj0. Acesso em: 05 abr. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. p. 95-101.

HAN, B. Sociedade da transparência. Petrópolis: Vozes, 2017. 116 p.

HAN, B. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018. 134 p.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001

MELO, D. A. Práticas informacionais e a construção da competência crítica em informação: um estudo na Bamidelê – Organização de Mulheres Negras da Paraíba. 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16348. Acesso em: 28 jul. 2021.

MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (org.). Para navegar no século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 13-36.

TESE ONZE. Socialista de iPhone? | 022. Youtube, 14 de fev. de 2018. Disponível em: https://youtu.be/CL2matYOY1A?si=ZoGyb9u1AI-7z4-B. Acesso em: 01 fev. 2024.

TESE ONZE. "M" de Materialismo Histórico | Glossário 005. Youtube, 10 de ago. de 2019. Disponível em: https://youtu.be/cKOaLaTJKAU?si=Z-mqtQhQQ2O5Hil3. Acesso em: 01 fev. 2024.

TESE ONZE. Teoria da ferradura: esquerda e direita são dois lados da mesma moeda? | 067. Youtube, 21 de maio de 2020. Disponível em: https://youtu.be/OxOEw04NqBQ?si=L9FWllVRTBsa0l8w. Acesso em: 01 fev. 2024.

TESE ONZE. [S. l.: s. n.], 2021. Canal do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/c/TeseOnze. Acesso em: 28 abr. 2024.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência informacional–bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, 2009.

YOUTUBE. Imprensa. Disponível em: https://bityli.com/NxpPz. Acesso em: 17 jul. 2021.

YOUTUBE. Socialista de Iphone? 2018. Disponível em: https://youtu.be/CL2matYOY1A?si=ZoGyb9u1AI-7z4-B. Acesso em: 01 fev. 2024.

YOUTUBE. "M" de Materialismo Histórico | Glossário 005. 2019. Disponível em: https://youtu.be/cKOaLaTJKAU?si=Z-mqtQhQQ2O5Hil3. Acesso em: 01 fev. 2024.

YOUTUBE. Teoria da ferradura: esquerda e direita são dois lados da mesma moeda? | 067. 2020. Disponível em: https://youtu.be/OxOEw04NqBQ?si=L9FWllVRTBsa0l8w. Acesso em: 01 fev. 2024.

Published

2024-05-03

How to Cite

Miranda, M. K. F. de O., Arruda, A. M. A., Viana, A. R. L., & Santos, W. A. de L. (2024). Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube. Informação & Informação, 28(2), 180–206. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p180