The educational function of school libraries in the fight against disinformation and fake news: case study in Goiania/go school libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p405

Keywords:

Information literacy, Libraries, Information society, Disinformation.

Abstract

Objective: The objective is to understand how school libraries in Goiânia/GO can contribute to the information literacy process of individuals and, with this, create competences to fight Fake News
Methodology: The research method was quanti- qualitative, which seeks to identify schools in Goiânia that have a library, room or reading corner, as well as the training of their respective guardians; also analyze the information obtained from the answers given by the responsible professionals, in order to understand the relevance attributed to informational practices and the role of school libraries in helping the critical education of students and fighting fake news.
Results: We noticed the absence of the school library and when there are libraries, there is no structuring of specific actions to fight fake news, but guidelines, when faced with a specific case.
Conclusions
: In conclusion, given the current scenario, it is essential to implement libraries in schools, along with activities that promote information literacy in the fight against fake news and that rely on librarians, since they are professionals trained to mediate activities within from the library

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Pereira Santos, Universidade Federal de Goiás - UFG

PhD in Geography from the Universidade Federal de Goiás - UFG

Emilly Leticia Vieira de Souza, Universidade Federal de Goiás - UFG

Librarianship undergraduate student at the Universidade Federal de Goiás - UFG

Myriam Martins Lima, Universidade Federal de Goiás - UFG

Librarianship undergraduate student at the Universidade Federal de Goiás - UFG

References

AMARAL, I.; SANTOS, S. J. Algoritmos e redes sociais: a propagação de fake news na era da pós-verdade. In: FIGUEIRA, J.; SANTOS, S. As fake news e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 63-85. Disponível em: https://digitalis.uc.pt/pt-pt/livro/algoritmos_e_redes_sociais_propaga%C3%A7%C3%A3o_de_fake_news_na_era_da_p%C3%B3s_verdade. Acesso em: 26 mar. 2021.

AZEVEDO, K. R.; OGÉCIME, M. O papel do bibliotecário como mediador da informação na busca pelo letramento informacional. Revista Digital de Biblioteconomia e Documentação, Campinas, v. 18, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8654473. Acesso em: 12 abr. 2021.

CAMPELLO, B. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 63-77, jul. 2007. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/18. Acesso em: 16 abr. 2021.

CARVALHO, M. F. C.; MATEUS, C. A. FAKE NEWS E DESINFORMAÇÃO NO MEIO DIGITAL: análise da produção científica sobre o tema na área de Ciência da Informação. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, [S. l.], v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16901. Acesso em: 16 maio. 2022.

CORRÊA, E. C. D.; CUSTÓDIO, M. G. A informação enfurecida e a missão do bibliotecário em tempos de pós-verdade: uma releitura com base em Ortega y Gasset. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 197-214, maio 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/777/1043. Acesso em: 19 fev. 2021.

CRUZ JUNIOR, G. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 278-284, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652833. Acesso em: 25 mar. 2021.

D´ANCONA, M. Pós-verdade. Barueri: Faro Editorial, 2018.

DELFINO, S.S.; NETO, J. A. S. P.; SOUSA, M. R. F. Desafios da sociedade da informação na recuperação e uso de informações em ambientes digitais. Revista Digital Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.17, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8655973/21651. Acesso em: 20 abr. 2021.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, [S.l.], v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016. Acesso em: 16 abr. 2021.

DUMER, L.; NETO, J. A. S. P.; BALTAR, M. E.; ALBUQUERQUE, C. Bibliotecas Contemporâneas: dos processos técnicos à busca por competências informacionais. Páginas a&b, [S.l.], n. 13, p. 220-233, 2020. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/6634/781. Acesso em: 4 maio 2021.

ELEMMOR. Fake News: texto para discussão. [Monte Mor]: Escola do Legislativo da Câmara Municipal de Monte Mor, 2020. Disponível em: https://www.camaramontemor.sp.gov.br/images/pdf/Elemmor/Material_-_Fake_News.pdf. Acesso em: 27 abr. 2022.

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 39, n. 3, p. 83-92, dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021.

GASQUE, K. C. G. D.; CUNHA, M. V. A epistemologia de John Dewey e o letramento informacional. Transinformação, Campinas, v. 22, n. 2, p. 139-146, ago. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862010000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 22 jan. 2021.

GUARESCHI, P. Psicologia e Pós-Verdade: a Emergência da Subjetividade Digital. PSI UNISC, Santa Cruz do Sul, v. 2, n. 2, p. 19-34, jul. 2018. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/12242. Acesso em: 25 mar. 2021.

IFLA. Como detectar notícias falsas. 2017. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/info-society/images/portuguese_-_how_to_spot_fake_news.pdf. Acesso em: 5 maio 2021.

IFLA. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. 2000. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf. Acesso em: 5 maio 2021.

INEP. Catálogo escolar. 2021. Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?dashboard. Acesso em: fev. 2021.

LUZ, T. A. C. Biblioteca Escolar e Fake News: uma proposta de construção de material educativo com enfoque na competência crítica. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) -Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52831. Acesso em: 4 maio 2021.

MARTHA, J. F. F.; NUNES, S. C.; FERNANDES JÚNIOR, P. R. ; GOIS, G. G. R.; SANTANA, M. M. B.; VELOSO, R. M. P. ; SANTOS, W. A. S. Bibliotecário Escolar e Fake News: Evidências da contribuição da biblioteca escolar. Biblionline, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 122-135, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/334594245_Bibliotecario_escolar_e_fake_news_evidencias_da_contribuicao_da_biblioteca_escolar. Acesso em: 4 maio 2021.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. 4. ed. reimpr. São Paulo: Atlas, 2019. p.187.

MORAES, S. C. B.; ALMEIDA, C. C. ; ALVES, M. R. L. Informação, Verdade e Pós-Verdade: uma crítica pragmaticista na Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 25, p. 01-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e65505. Acesso em: 25 mar. 2021.

PAULA, L. T.; SILVA, T. R. S.; BLANCO, Y. A. Pós-verdade e Fontes de Informação: um estudo sobre fake news. Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 93-110, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/16764/11221. Acesso em: 26 mar. 2021.

POST-TRUTH. Cambridge International Dictionary of English. Reino Unido: Cambridge University Press, 1995. Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles/post-truth. Acesso em: 26 mar. 2021.

RIO GRANDE DO SUL. Câmara Legislativa. Projeto de Lei n. 9.554/2018. Acrescenta artigo ao Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Brasília: Câmara dos Deputados, 2018. 3 p. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1640689. Acesso em: 15 fev. 2021.

ROCHA, C.; AZEVEDO, L.; PERES, K.; ANDRADE, M. P.; WEISS, S. Abordagens das revistas brasileiras de ciência da informação e biblioteconomia a respeito do letramento informacional. Revista ACB, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 145-158, mar. 2008. Disponível em: https://www.revista.acbsc.org.br/racb/article/view/544. Acesso em: 12 abr. 2021.

SANTAELLA, L. O que as bolhas ocultam?. In: SANTAELLA, L. A Pós verdade é verdadeira ou falsa? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2018. p. 5-16.

SANTOS, J. O.; RODRIGUES, K. O.; SOUZA; L. L. Atuação do bibliotecário frente às fake news. Repositório Institucional UFBA, Salvador, p. 1-13, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30766. Acesso em: 4 maio 2021.

SILVA, H.; JAMBEIRO, O.; LIMA, J.; BRANDÃO, M. A. Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 28-36, jan. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652005000100004&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021.

Published

2022-05-22

How to Cite

Santos, A. P., Souza, E. L. V. de, & Lima, M. M. (2022). The educational function of school libraries in the fight against disinformation and fake news: case study in Goiania/go school libraries. Informação & Informação, 27(1), 405–428. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2022v27n1p405

Issue

Section

Artigos