Transversality under the focus of complexity theory: significant learning and active methodologies
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n3p284Keywords:
Significative learning, Complexity theory, Active methodologies, TransversalityAbstract
Objectives: The research objective aims to raise the main aspects of transversality to encourage the practice of methods aimed at transversality.Methodology: The research methodology is qualitative nature, a bibliographic study was used that aimed to identify in the literature the concepts about Complexity Theory, Significant Learning and Active Methodologies, demonstrating the reflexes and results of this transversality for the construction of knowledge.
Results: The theme discussed here made it possible to raise concepts that correspond to relevant, urgent, and current issues in the context of contemporary society. Thus, the encouragement of practices related to active methodologies in several areas of knowledge can generate significant transformations for the construction of knowledge. To that end, the main aspects of transversality were raised to encourage the practice of methods aimed at active methodologies.
Conclusions: The study aimed at explaining the transversality of learning-oriented methods, generated by the practice of solving problems of social origin, shows an important factor for society and several areas of knowledge.
Downloads
References
BORGES, V. E. Teoria da Complexidade e as organizações: complexas ou complicadas? 2009. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/negocios/teoria-da-complexidade-eas-organizacoes-complexas-ou-complicadas/34051/. Acesso em: 13 jul. 2020.
BORGES, T. S.; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, Salvador, v. 3, n. 4, p. 119-143, jul./ago. 2014. Disponível em: http://scholar.google.com.br/scholar_url?url=http://www.academia.edu/downloa d/47300771/08_METODOLOGIAS_ATIVAS_NA_PROMOCAO_DA_FORMACA O_CRITICA_DO_ESTUDANTE.pdf&hl=ptBR&sa=X&scisig=AAGBfm2Dot6yGlqjanjovVkqXufE5lyDdQ&nossl=1&oi=schol arr. Acesso em: 13 jul. 2020.
BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA, J. C. B. Aprendizagem baseada em problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n83/a02v22n83.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
FARIA, J. S.; MACHADO, S. A. Contribuições da aprendizagem baseada em problemas para a formação do mediador. In: INTERNATIONAL CONFERENCE: PROBLEM-BASED LEARNING AND ACTIVE LEARNING METHODOLOGIES, 2016. Anais […] São Paulo, 2016. p. 1-12. Disponível em: http://www.panpbl.org/site/evento/wp-content/uploads/2016/10/6085442.pdf. Acesso em: 21 maio 2021.
GAROFALO, D. Como as metodologias ativas favorecem o aprendizado. Nova escola, jun. 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/11897/como-as-metodologias-ativasfavorecem-o-aprendizado. Acesso em: 13 jul. 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HAMZE, A. O princípio da interdisciplinaridade da transversalidade. Goiânia: Brasil Escola, 2018. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/o-principio-dainterdisciplinaridade-transversalidade.htm. Acesso em: 13 jul. 2020.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2013.
MENEZES, E. T. de. Verbete transversalidade. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/transversalidade/. Acesso em: 13 jul. 2020.
MARQUES, S. C. N. R. Como os estudos da didática e currículo podem colaborar com o trabalho docente no cenário de complexidade da “escola”? 2012. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/como-osestudos-da-didatica-e-curriculo-podem-colaborar-com-o-trabalho-docente-nocenario-de-complexidade-da-escola/100377. Acesso em: 13 jul. 2020.
MARIOTTI, H. Complexidade e pensamento complexo: breve introdução e desafios actuais. Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, Lisboa, v. 23, n. 6, p. 727-731, 2007. Disponível em: https://www.rpmgf.pt/ojs/index.php/rpmgf/article/view/10429/10165. Acesso em: 13 jul. 2020.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 1, n. 3, p. 25-46, 2011. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/332843984/AUSUBELAPRENDIZAGEM-SIGNIFICATIVA-UM-CONCEITO-SUBJACENTE-MOREIRAMarco-pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
OLIVEIRA, A. C.; ARAÚJO, S. M. Métodos ativos de aprendizagem: uma breve introdução. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280091153_Metodos_Ativos_de_Apre ndizagem_uma_breve_introducao. Acesso em: 13 jul. 2020.
SANTOS, D. M. B.; PINTO, G. R. P. R.; SENA; C. P. P.; BERTONI; F. C.; BITTENCOURT, R. A. Aplicação do método de aprendizagem baseada em problemas no curso de Engenharia de Computação da Universidade Estadual de Feira de Santana. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 35., 2007. Anais [...]. Curitiba, 2007. Disponível em: http://www2.uefs.br/roberto/papers/COBENGE2007_pbl_uefs.pdf. Acesso em: 13 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.