Digital accessibility in academic systems at UFPB: analyze from usability heuristics
DOI:
https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p632Keywords:
Digital accessibility, Academic systems, Usability, Information barriers, User of informationAbstract
Introduction: Digital accessibility - a theme that needs reflection - has challenges in the face of barriers, sometimes explicit or not for users of information.Objective: In this context, the aim of this study is to analyze the digital accessibility in academic systems at Federal University of Paraíba (UFPB) from usability heuristics.
Methodology: In the methodological procedures, the research is characterized as exploratory and qualitative in nature. As a data collection instrument, a semi-structured interview was adopted, which was applied to UFPB students who are part of the Inclusion and Accessibility Committee of the Federal University of Paraíba and teachers who have some disability. For data analysis, Bardin's content analysis technique was used.
Results:The survey results showed a high level of user dissatisfaction with the use of the systems in aspects involving “freedom of easy control for the user”, “flexibility and efficiency of use” and “correspondence between the system and the real world” that correspond to factors of great digital barriers, with emphasis on the absence of a common language and inadequate interface.|
Conclusion: It is concluded, then, that the academic portals of UFPB do not offer accessibility and present digital barriers compromising the academic life of students and teachers in their information needs. Falta introdução no resumo
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 4.ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2020.p.147. Disponível em: https://www.caurn.gov.br/wp-content/uploads/2020/08/ABNT-NBR-9050-15-Acessibilidade-emenda-1_-03-08-2020.pdf Acesso em: 11 mar. 2021.
BARBOSA, A. E. V. Abordagem híbrida para a avaliação de interfaces multimodais. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2009.
BARROS, D. S.; SAORIM, R. N. S.; RAMALHO, F. A. Necessidades informacionais e comportamento de busca da informação dos vereadores da câmara municipal de João Pessoa. Informações & Sociedade: Estudos dos periódicos, João Pessoa, v.18, n.3, p. 171-184, set./dez. 2008. Disponível em https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/10/pdf_d04d1a6cfc_0012332.pdf. Acesso em: Acesso em: 01 dez. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BELLINI, C. G. P.; ISONI FILHO, M. M.; GARCIA, D. A.; PEREIRA, R. C. F. Limitações digitais: evidências teóricas preliminares. Revista Análise, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 58-70, jan./abr. 2012.
BRASIL. Departamento de Governo Eletrônico. EMAG: Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico. 2014. Disponível em: http://emag.governoeletronico.gov.br/. Acesso em: 01 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa Com Deficiência: Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: DOU, 06 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 01 dez. 2019.
CHOO, C. W. Como ficamos sabendo: um modelo de uso da informação. In: CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significados, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003. p. 63- 120.
DIAS, M. M.; PIRES, D. Usos e usuários da informação. São Carlos: Edufscar, 2004.
FLANAGAN, J. C. A técnica do incidente crítico. Arquivos Brasileiros de Psicologia Aplicada, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 99-141, abr./jun. 1973.
FERREIRA, D. S. Abordagem Híbrida para Avaliação da usabilidade de Dispositivos Móveis. 2007. Dissertação (Mestrado em Informática) – Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2007.
FERREIRA, S. M. S. P. Estudos e necessidades de informação: dos paradigmas tradicionais à abordagem Sense-Making. Porto Alegre: [s.n], 1997.
FIGUEIREDO, N. M. Paradigmas modernos da Ciência da Informação. São Paulo: Polis; APB, 1999.
FUCUSHIMA, A. A.; MARQUES, A. P. A. Z.; PARRÃO, J. A. O. Revisão da literatura sobre usabilidade e acessibilidade em ambiente web. EtiC: encontro de iniciação científica, Presidente Prudente, v. 16, n. 16, 2020. p. 1-15. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/view/8604. Acesso em: 06 out. 2020.
GUINCHAT, C.; MENOU, M. Usuários. In: GUINCHAT, C.; MENOU, M. Introdução geral às técnicas da informação e da documentação. Brasília, D.F.: IBICT, 1994. p. 481-491.
HENRY, S. L.W3C. Introduction to Web Accessibility. 2019. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro/. Acesso em: 01 dez. 2019.
HOTT, D. F. M.; CRUZ-RIASCOS, S. A. Ciência da informação e interações teórico-sistêmicas com a acessibilidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...] Londrina, 2019. Disponível em: brapci.inf.br/index.php/res/download/121810. Acesso em: 12 nov. 2019.
NIELSEN, J. Usability engineering. San Diego: Academic Press, 1994.
PASSERINO, L. M.; MONTARDO, S. P. Inclusão social via acessibilidade digital: proposta de inclusão digital para pessoas com necessidades especiais. E-compós: revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, v. 8, p. 1-18, abr. 2007.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
QUEIROZ, J. E. R. Abordagem híbrida para a avaliação da usabilidade de interfaces com o usuário. 2001. Tese (Doutorado em Engenharia Eletrica) –Universidade Federal da Paraíba, Campina Grande, 2001.
SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.
SANTOS, J. C. A.; VIEIRA, R. G. T.; CALDEIRA, G. C.; MARQUES, A. P. Z. Acessibilidade na Web: proporcionando inclusão e derrubando barreiras. EtiC: encontro de iniciação científica, Presidente Prudente, v. 14, n. 14, 2018. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/view/7217. Acesso em: 06 out. 2020.
SOUZA, E. R. Acessibilidade web: diferentes definições e sua relação com o design universal. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 13-28, 2016. Disponível em: http://dialogo.espm.br/index.php/revistadcec-rj/article/view/33. Acesso em: 06 de out. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Centro de Educação. Núcleo de Educação Especial. 2018. Disponível em: http://www.ce.ufpb.br/nedesp. Acesso em: 20 nov. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Comitê de Inclusão e Acessibilidade. Comitê de Inclusão e Acessibilidade. 2018. Disponível em: http://www.ufpb.br/cia. Acesso em: 20 nov. 2019.
VIDOTTI, S. A. B. G.; ROA-MARTÍNEZ, S. M.; CONEGLIAN, C. S.; FERREIRA, A. M. J. F. C.; VECHIATO, F. L. As contribuições das heurísticas de usabilidade para encontrabilidade da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017. Anais [...], Marília, 2017. Disponível em: https://brapci.inf.br/_repositorio/2017/10/pdf_d29e8b00e7_0000027159.pdf. Acesso em: 03 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação & Informação.