The relationship of reading and information skills to the literacy process in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p206

Keywords:

Information competence, Reading competence, Literacy in the digital age, Information and knowledge society

Abstract

Introduction: Writing, information and communication technologies enhance the dissemination of information, enabling the recovery of printed, electronic and digital works in various types of media such as books, periodicals, videos and web sites. Through the use of technological resources huge volumes of information are made available, making it necessary for the contemporary subject to develop competences in the field of information and reading aimed at promoting meaningful learning as a result of the use of different text and hypertext modalities; permeating the interest, the need and the pleasure of reading.
Objective: The presented scenario requires to analyze the development of reading competence and information competence related to the literacy process in the digital age.
Methodology: Through a descriptive and exploratory research characterized at first as bibliographic, themes are identified and guidelines for competences developed in the library, school, cyberspace, at the university and other collaborative environments of (in)formation, education and culture.
Results: During the analysis of the themes and directions that comprise the reading competence and information competence interrelated with the literacy process, it appears that the access of the modalities of multimodal readings and the comprehension capacity are essential for the appropriation of (hyper)text. It is identified that the exercise of critical reading, acquired through collaborative learning, requires processes of construction of practices and reading projects related to the ethical use of information, thus depending on a combination of knowledge and social attitudes in the digital age.
Conclusions: During the development of the research it is noticed that the information and knowledge society requests from the reader subject competences that depend on the combination of skills (know how to do), knowledge (know how to be) and attitudes (know how to act) in the field of information and reading, as well as the acquisition of cognitive skills and attitudes related to writing in the context of alphabetization, along with the mobilization of reading practices socially constituted by the literacy process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Meri Nadia Marques Gerlin, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

PhD in Information Science from the Universidade de Brasília - UnB. Profesora at the Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F.; SANTOS NETO, J. A. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação & Informação, v. 19, n. 2, p. 98-116, 2014.

ASSMANN, H. A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 7-15, maio/ago. 2000.

ARAÚJO JÚNIOR, R. H. Precisão no processo de busca e recuperação da informação. Brasília: Thesaurus, 2007.

BEDIN, J.; CHAGAS, M. T.; SENA, P. M. B. Competência informacional em biblioteca escolar: ações para o desenvolvimento. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 20, n. 3, p. 363-372, 2015.

BELLUZZO, R. C. B. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. Bauru, São Paulo: Cá Entre Nós, 2007.

BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. Competência em informação, redes de conhecimento e as metas educativas para 2021: reflexões e inter-relações. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G.; VALETIM, M. L. P. Redes de conhecimento e competência em informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.

BRASIL. Lei n. 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, n. 36, seção 1, 20 fev. 1998.

CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 121, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CASTELLS, M. A Sociedade em rede: a era da Informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
CAVALCANTE, L. E.; RASTELI, A. A competência em informação e o bibliotecário mediador da leitura em biblioteca pública. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 18, n. 36, p. 157-180, 2013.

CUEVAS, A. Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para La biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v.1, n.1, p.3-20, jan./jun. 2008.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1996.

GERLIN, M. N. M. Produção de competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. In: Seminário Hispano Brasileño: Investigación em información, documentación y sociedade, 2017, Aracajú. Anais [...] Aracajú: EDUNIT, 2017.

GERLIN, M. N. M. Tecendo redes e contando histórias: competências em informação e narrativa na contemporaneidade. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2018. p.210. (Coleção No balanço das redes: tradição e tecnologia, v. 1)

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2009.

GOMES, H. F.; SANTOS, R. R. Atividades de mediação para leitura e escrita: uma análise dos níveis de mediação em experiências realizadas por bibliotecas de universidades públicas. Ciência da Informação, v. 43, n. 2, 2014.

GOMES, H. F. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: filosofia da informação, v. 5, n. 2, p. 10-21, 2019.

GULKA, J. A.; LUCAS, E. R. O. O bibliotecário enquanto personagem na contribuição para a ética em periódicos científicos. In: MATOS, J. C. Reflexões sobre ética na gestão da informação. Florianópolis, SC: UDESC,2018.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34 Ltda, 2011.

SOARES, M. Alfabetização e letramento, caminhos e descaminhos. Pátio: Revista Pedagógica, p. 96-100, fev. 2004.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.

TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.

VARELA, A. V.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Humanismo e tecnologia na perspectiva da competência informacional e midiática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, n. Especial, p. 280-300, 2017.

Published

2021-03-31

How to Cite

Gerlin, M. N. M. (2021). The relationship of reading and information skills to the literacy process in the digital age. Informação & Informação, 26(1), 206–231. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p206

Issue

Section

Artigos