Archival diffusion and its expressions in the archival science undergraduate courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p256

Keywords:

Information dissemination, Organic information, Curricula, Teaching plan

Abstract

Introduction: The diffusion is the function of Archival Science related to the divulgation of the records and information services intermediated by archivists, and it is identified by its inclusive character, because get together the information users (potential and frequent, suiting to the provided services) to informational capital.
Objective: Recognizing the role of the archival diffusion in the teaching of Archival Science in Brazil, this article is focused to characterize the archival diffusion approach into the curricula of the Archival Science undergraduate courses in Brazil.
Methodology: As methods, this research considered the qualitative research logic, using the content analysis as an instrument.
Results: As results, with the analyzed curricula it was observed that the subjects that work about the diffusion are majority required and approached of different focus and they use, for their teaching-learning process, different bibliography.
Conclusions: It concludes that in the Archival Science curricula the diffusion is approached, mostly in the subjects about archival description, followed by subjects rightly related to information diffusion and, in a short proportion, to the subjects related to mediation, literacy and information communication.

Author Biographies

Fernanda Frasson Martendal, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD candidate in Social Sciences at Universidad de Buenos Aires

Eva Cristina Leite da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD and Master's in Education from the Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

 

References

ALBERCH I FUGUERAS, Ramón. Los archivos, entre la memoria histórica y la sociedad del conocimiento. Barcelona: Editorial UOC, 2003. p.221.

ARAÚJO, C. A. A. Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos, 2014. p.200.

ARAÚJO, C. A. A. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018. p.132.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011. p.280.

BARROS, T. H. B. A representação da informação Arquivística: Uma Análise do discurso teórico e institucional a partir dos contextos Espanhol, Canadense e Brasileiro. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110391/000792879.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 out. 2019.

BELLOTTO, H. L. Difusão editorial, cultural e educativa em arquivos. In: BELLOTTO, H. L. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006. Cap. 14. p. 227-247.

BENJAMIN, W. Paris, capital do século XIX. In: BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte; São Paulo: Editora UFMG; Imesp, 2007. p. 30-43.

CAPURRO, R. Epistemología y Ciencia de la Información. 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib.htm. Acesso em: 06 out. 2019.

CASTELLS, M. Prólogo: a rede e o ser. In: CASTELLS, M. A sociedade em rede. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016. v.1. p. 61-85.

CHARBONNEAU, N. La diffusion. In: COUTURE, C. Les Fonctions de l’Archivistique Contemporaine. Québec: Presses de L’université du Québec, 2008. Cap. 8. p. 373-428.

CIA. Código de Ética. 1996. Disponível em: https://www.ica.org/sites/default/files/ICA_1996-09-06_code%20of%20ethics_PT.pdf. Acesso em: 06 out. 2019.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 1990. p.189.

LANGHI, R.; NARDI, R. Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 31, n. 4, p. 4402-4412, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172009000400014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 06 out. 2019.

LOUSADA, M. A mediação da informação na Teoria Arquivística. 2015. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2015.

MARTENDAL, F. F. Difusão na Arquivologia e suas expressões nos cursos de graduação em Arquivologia no Brasil. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/186800/PCIN0171-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 06 out. 2019.

ORTEGA, C. D. Ciência da Informação: do objetivo ao objeto. In: RENDÓN ROJAS, M. A. El objeto de estudio de la bibliotecología, documentación, ciencia de la información: propuesta, discusión, análisis y elementos comunes. Cidade do México: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, 2013, p. 151-177.Disponível em: http://132.248.242.6/~publica/conmutarl.php?arch=1&idx=275. Acesso em: 06 out. 2019.

PARRELA, I. D.; KOYAMA, A. C. Simpósio temático Arquivos & Educação. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação, 2016. p.144. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B-BESfxHN3OgVzlEOUk5Q29KNjg/view. Acesso em: 17 out. 2019.

ROCKEMBACH, M. Difusão em arquivos: uma função arquivística, informacional e comunicacional. Informação Arquivística, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 98-118, out. 2015. Disponível em: http://www.aaerj.org.br/ojs/index.php/informacaoarquivistica/article/view/95. Acesso em: 06 out. 2019.

ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1998. 356p.
SANTAELLA RUIZ, Rita Dolores. Perspectiva sistémica de los estudios de usuarios de información. Forinf@, Madrid, v.29, p.7-15, 2005.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Escola Pero Vaz de Caminha completa 52 anos. 2013. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/imprensa/noticias/24452-escola-pero-vaz-de-caminha-comemora-52-anos. Acesso em: 06 out. 2019.

SOUSA, R. T. B. A classificação como função matricial do que- fazer arquivístico. In: SANTOS, V. B.; INNARELLI, H. C.; SOUSA, R. T. B. Arquivística: temas contemporâneos: classificação, preservação digital, gestão do conhecimento. Distrito Federal: SENAC, 2009. p. 77-172.

SOUTO, M. Pliegues de la formación: sentidos y herramientas para la formación docente. Rosario: Homo Sapiens Ediciones, 2016. p.256.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://arquivologia.fci.unb.br/. Acesso em: 17 jan. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://arquivologiauepb.com.br/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.uel.br/ceca/cin/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA “JÚLIO DE MESQUITA FILHO”. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/#!/graduacao/cursos/arquivologia/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: https://blog.ufba.br/ici/ensino/arquivologia/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.ccsa.ufpb.br/arqv. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://colgradarquivo.eci.ufmg.br/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://arquivologia.ufsc.br/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://w3.ufsm.br/arquivologia/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.ufam.edu.br/unidades-academicas/capital/instituto-de-filosofia-ciencias-humanas-e-sociais/18-ufam/institucional/unidades-academicas. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.arquivologia.ufes.br/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.unirio.br/arquivologia. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.icsa.ufpa.br/index.php/arquivologia. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.ufrgs.br/fabico/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.arquivologia.furg.br/. Acesso em: 06 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Curso de Graduação em Arquivologia. 2018. Disponível em: http://www.uff.br/?q=curso/arquivologia/12684/bacharelado/niteroi. Acesso em: 06 out. 2019.

Published

2020-12-26

How to Cite

Martendal, F. F., & Silva, E. C. L. da. (2020). Archival diffusion and its expressions in the archival science undergraduate courses in Brazil. Informação & Informação, 25(4), 256–279. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p256

Issue

Section

Artigos