Electronic games classification as assistive technology for people with visual deficiency

Authors

  • Claudio Gonçalves Bernardo Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI) http://orcid.org/0000-0003-1096-7701
  • Cláudio Gottschalg Duque Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI)
  • Tomas Roberto Cotta Orlandi Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI) http://orcid.org/0000-0002-1926-4845
  • Alexandre Mori Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI) http://orcid.org/0000-0002-9922-5888

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p141

Keywords:

Information Classification, Visually Impaired Person, Electronic Games, Assistive Technology

Abstract

Introduction: Information classification belongs to one of the essential categories of Information Science. Studies on issues related to Information Organization are fundamental, as they generate reflections on information as a thing, an object to be achieved. Objective: to propose electronic games classification as assistive technology for visually impaired person, to expand the justification for using games as a source of information and a resource to support the appropriation of information in learning contexts. Methodology: the type of research adopted was literature review, removing polysemy in names and classes of researched electronic games. Concepts about electronic games were identified in bibliographic research in the 2015-2018 quadrennium. A differentiation was made between game developed for entertainment versus game developed to be assistive technology for people with visual impairments. An organization of each style of play was created in respective groupings. Results: an electronic games classification was created for people with visual impairments. Besides presenting classification, the article draws attention to social discussion, which is one of the roles of Information Science. Conclusions: The proposal is not intended to create a label on information but facilitate the understanding of formatted information for people with visual impairments. Because it is a documentary language, it can be used as a catalog of electronic games available to user, foster dialogue about the information that can be made available through the use of these artifacts and serve as an instrument for transforming social reality.

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Author Biographies

Claudio Gonçalves Bernardo, Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI)

Doutorando em Ciências da Informação na UnB / FCI; Mestre em Engenharia de Computação, IPT/SP; Graduado em Economia pelo FITO; Graduado em Pedagogia pela UERJ; Especialista em Análise de Sistemas; Professor de graduação e pós-graduação desde 2003; Gerente de Projetos; Especialista Mainframe; Instrutor de cursos in Company. Atua com desenvolvimento de projetos de sistemas em instituições de grande porte desde 1988.

Cláudio Gottschalg Duque, Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI)

Graduação em Licenciamento em Letras habilitação em Português e Alemão, UFMG (1994), mestrado em Psicolinguística no Programa de Pós-Graduação em Estudos Lingüísticos pela UFMG (1998), doutorado-sanduíche em Linguística Computacional no Angewandte Sprachwissenschaft und Computerlinguist - Justus-Liebig-Universität Giessen (2004) e doutorado em Produção e Gestão da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação (2005). Professor Adjunto da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (FCI-UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informacao (PPGCINF-UNB).

Tomas Roberto Cotta Orlandi, Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI)

Doutorando em Ciências da Informação na UnB/FCI, Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília (2002), Especialista em Governança de TI pela UNB (2007), Especialista em Engenharia de Software pela Universidade Católica de Brasília (1990) e graduação em Tecnólogo em Processamento de Dados pela Universidade Católica de Brasília (1985). Professor de graduação nas áreas de análise de sistemas e modelagem de dados. Professor de pós-graduação nas áreas de Gerenciamento de Projetos, BSC voltado para TI e Engenharia de Software. Ministra cursos e palestras em várias instituições acadêmicas e empresarias, públicas e privadas.  

Alexandre Mori, Universidade de Brasilia (UnB)/Faculdade de Ciência da Informação(FCI)

Possui mestrado em Ciência da Informação pela UNB (2009), especialização em Análise e Projeto de Sistemas de Informação pela UFG (2002) e graduação em Tecnologia de Processamento de Dados pela Sociedade Objetivo de Ensino Superior (1996). É professor na UPIS e analista de sistemas na CAESB.

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Published

2020-04-01

How to Cite

Bernardo, C. G., Duque, C. G., Orlandi, T. R. C., & Mori, A. (2020). Electronic games classification as assistive technology for people with visual deficiency. Informação & Informação, 25(1), 141–170. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n1p141

Issue

Section

Artigos