Application of the 'Content Analysis' method in research about information and knowledge management processes as subsidies for innovation generation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p326

Keywords:

Content Analysis, Categorical Analysis, Information Management, Knowledge Management, Innovation Generation

Abstract

Introduction: It reports the evaluation of the application of the 'Content Analysis' method, more specifically the 'Categorical Analysis' technique for the data collect and analysis in the development of a research that focused the processes of information and knowledge management as subsidies for the innovation generation in business context. Objective: It aims to demonstrate the relevance of use of the qualitative 'Content Analysis' method applied in the Applied Social Sciences area, more specifically in the field of Information Science. Methodology: The present text contemplates the description of the method, of the universe and subjects researched, and describes the accomplishment of the data collect and the constructing process the analysis. Results: The application of the 'Content Analysis' method, specifically the 'Categorical Analysis' technique made it possible to understand in depth the investigated subject, proving adequate to the proposed initial objectives and the type of investigation, resulting in a consistent analysis. Conclusions: Regarding the subject analyzed, that the investigated institution lacks an information culture, since isolated actions of information and knowledge management are perceived that, in turn, are not inserted in institutionalized organizational management processes and thus do not exploit their potential. It was evidenced that some activities of information and knowledge management are already practiced, realizing which ones need to be adopted to implement an effective model focused on the generation of innovation, a determining factor for the generation of innovation and that reveals itself as a contribution to the institution.

Author Biographies

Elaine da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Brasil. Universidad de Salamanca (USAL) - Espanha.

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp/Marília).  'Doutorado Sanduíche' desenvolvido junto ao Programa de Doutorado Formación en la Sociedad del Conocimiento pela Universidad de Salamanca (USAL) na Espanha.  Mestre em Ciência da Informação pela Unesp/Marília em 2013. Especialista em Gestão Empresarial (Univem/Marília) em 2005 e em Uso Estratégico das Tecnologias de Informação (Unesp/Marília) em 2000. Graduada em Biblioteconomia em 1996 (Unesp/Marília). Atualmente é docente no Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos.

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista (Unesp) - Brasil

Pós-Doutorado pela Universidad de Salamanca, Espanha, em 2011-2012. Livre Docente em Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional pela Unesp. Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), em 2001. Mestre pela PUC-Campinas, em 1995. Docente de graduação e pós-graduação da Universidade Estadual Paulista (Unesp/Marília). Bolsista Produtividade em Pesquisa (PQ) do CNPq na área de inteligência competitiva organizacional, gestão da informação, gestão do conhecimento e cultura informacional.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

CARUSO, L. A. C.; TIGRE, P. B. Modelo SENAI de prospecção: documento metodológico. Brasília: SENAI/DN, 2004.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimentos e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2006.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

KRIPPENDORFF, K. Content analysis: an introduction to its methodology.3. ed. Los Angeles: California: SAGE, 2013.

LIMA, J. L. O.; MANINI, M. P. Metodologia para análise de conteúdo qualitiativa integrada à técnica de mapas mentais com o uso dos softwares Nvivo e Freemind. Informação & Informação, Londrina, v. 21, n. 3, p. 63-100, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/23879/20730. Acesso em: 03 nov. 2017.

LÓPEZ NOGUERO, F. El análisis de contenido como método de investigación. En-Clave Pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, v. 4, p. 167-179, 2011. Disponível em: http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/610/932. Acesso em: 03 nov. 2017.

MCGEE, J.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. Rio de Janeiro: Elsevier, 1994.

MANZINI, E. J. Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 2., 2004, Bauru. Anais... Bauru: USC, 2004. 10 p. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Manzini_2004_entrevista_semi-estruturada.pdf. Acesso em: 03 nov. 2017.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SCHEIN, E. H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2007.

SCHREIER, M. Qualitative contente analysis in practice. London: Sage, 2012.

TAKEUCHI, H.; NONAKA, I. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTIM, M. L. P. Análise de conteúdo. In: VALENTIM, M. L. P. (Org.). Métodos qualitativos de pesquisa em Ciência da Informação. São Paulo: Polis, 2005.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Infohome, Londrina, 2004. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=88. Acesso em: 03 nov. 2017.

VALENTIM, M. L. P.; ALCARÁ, A. R.; CERVANTES, B. M. N.; CARVALHO, E. L.; GARCIA, H. D.; DALMAS, J. C.; MOLINA, L. G.; LENZI, L. A. F.; CATARINO, M. E.; TOMAÉL, M. I. Pesquisa em inteligência competitiva organizacional: utilizando a análise de conteúdo para a coleta de dados e análise dos dados – Parte I. Transinformação, Campinas, v. 17, n. 2, p. 181-198, maio/ago. 2005. Disponível em: http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/699/679. Acesso em: 03 nov. 2017.

Published

2019-03-06

How to Cite

Silva, E. da, & Valentim, M. L. P. (2019). Application of the ’Content Analysis’ method in research about information and knowledge management processes as subsidies for innovation generation. Informação & Informação, 24(1), 326–355. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p326

Issue

Section

Artigos