The IFRJ libraries in the context of the pandemic
a contribution of guidelines for your social media
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2023v12n3p40Keywords:
Multilevel libraries, Social media, Guidelines, Federal Institute of Rio de JaneiroAbstract
Objective: The purpose of this study is to develop and propose guidelines that assist and guide librarians at the Federal Institute of Rio de Janeiro (IFRJ) in publishing content on social networks, with the aim of disseminating relevant information aimed at target audiences, especially amid the pandemic.
Methodology: The procedure used in this study is defined as exploratory, supported by a quantitative-qualitative approach. Data on the content of posts referring to the different teaching segments of IFRJ libraries on social networks was collected and analyzed.
Results: The results of the analysis demonstrate that posts on social networks promote interactivity between student segments and the entire IFRJ academic community, especially during the period of physical isolation imposed by the pandemic. However, a lack of uniformity and planning in posts was also identified, with content diversities that do not follow a clear strategic line.
Conclusions: Given the results obtained, it is concluded that IFRJ libraries have an important tool for communicating with their community through social networks. However, it is essential to develop and formalize guidelines that guide librarians in publishing more strategic content targeted at different target audiences. This will contribute to more effective communication and better knowledge management within the institution.
Downloads
References
ARAÚJO, Walquiria Silva; PINHO NETO, Júlio Afonso Sá; FREIRE, Gustavo Henrique Araújo. O uso das mídias sociais pelas bibliotecas universitárias com foco no marketing de relacionamento. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 21, n. 47, p. 2- 15, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/147/14746959002.pdf. Acesso em: 9 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n47p2
BRASIL. Cursos da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cursos-da-ept/cursos-da-educacao-profissional-tecnica-de-nivel-medio. Acesso em: 25 jun. 2020.
BRASIL. Projeto de Lei nº 3.775 em julho de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.camara.gov.br/. Acesso em: 08 mar. 2021.
BRASIL. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI, do Centro Federal de Educação Tecnológica de Química de Nilópolis referente ao ciclo (2005-2009). Nilópolis: Rio de Janeiro, 2008.
BRASIL, MEC. Congresso Nacional. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: 10 mar. 2021.
BUENO, Silvana Beatriz. Acesso e uso da informação no ambiente educacional: as fontes de informação. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, São José, v. 11, n. 1, p. 53-62, nov. 2006. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/464/584. Acesso em: 13 jun. 2020.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2021.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Internet, mídias sociais e as unidades de informação: foco no ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, Marília, v. 10, n. 2, 2016. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/5929. Acesso em: 20 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2016.v10n2.03.p14
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). A COVID-19 e o Setor de Bibliotecas em Termos Mundiais. CICIB, 2020. Disponível em: https://cicib.ibict.br/index.php/noticias/121-a-covid-19-e-o-setor-de-bibliotecas-em-termos-mundiais. Acesso em: 20 dez. 2020.
INSTITUTO FEDERAL DO RIO DE JANEIRO (IFRJ). Estatuto. 2009. Disponível em: https://sigrh.ifrj.edu.br/sigrh/public/documentos/ifrj/Estatuto.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.
MACEDO, Neusa Dias de. Princípios e reflexões sobre o serviço de referência e informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 23, n. 1-4, p. 9-37, 1990. Disponível https://rbbd.febab.org. Acesso em: 17 maio 2020.
MOUTINHO, Sonia. Oliveira Matos. Práticas de leitura @ na cultura digital de alunos de ensino técnico integrado do IFPI – Campus Teresina do Sul. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3075. Acesso em: 7 abr. 2020.
OLIVEIRA, Cláudio de. TIC’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019. Acesso em: 22 ago. 2020.
PRADO, Jorge Moisés Kroll do; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Bibliotecas universitárias e presença digital: estabelecimento de diretrizes para o uso de mídias sociais. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 165-181, 2016. DOI 10.1590/1981-5344/2733. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2733. Acesso em: 14 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2733
RODRIGUES, Tatiana Zacheo. As mídias sociais como ferramenta de compartilhamento de conhecimento. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://pergamum.ufsc.br/pergamum/biblioteca/index.php. Acesso em: 03 mar. 2021.
SAMPAIO, Gabriel Gonçalves. A Relação entre as mídias sociais e a gestão do conhecimento nas organizações. 2020. 101 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/212621/001116682.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 mar. 2021.
SO, Denise Rodrigues. A segmentação de clientes em bibliotecas [em linha]. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-16122007-155923/publico/dissertacao.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
ZATTAR, Marianna. Competência em Mídia e em Informação no ensino em Biblioteconomia: um breve relato de experiência. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 13, p.272-279, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/664/582. Acesso em: 27 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.