Information literacy in a multilevel library of interior region of the state of Paraíba, PB, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p1

Keywords:

Information literacy. Library users’ education. Multilevel library. Academic library. School library

Abstract

Introduction: Information literacy is a recurring subject in the literature on Library and Information Science, whether in theoretical approaches on the contemporary informational phenomenon or in empirical reports about information search and use in Information Units. In the level of implementation, the promotion of information literacy occurs in formalized, institutionalized educational programs, which reinforce and broaden the traditional user library education. In reality, however, that does not occur at the major Brazilian information environment, especially at the school and academic - multilevel ones, which are scrutinized in this research. Objective: It analyzes the scenario of practices oriented by information literacy in Brazilian multilevel library.
Methodology: the study performs participant research, based on a set of methods for the description of information practices, namely "guided tour" in information environments, semi-structured interview, visual research, and the qualitative method of interpretation of meanings.
Results: It finds - in one more reality of multilevel Brazilian library and located in the rural area of northeastern Brazil - a long way to be followed by this library to reach information literacy; the most basic skills about library use are missing in the most of participants. In order to change this reality, the study proposes a formal policy for information literacy development, initially based on the indication of courses.
Conclusions: This research offered data for a deeper understanding about the local context of the library and, consequently, to propose a policy that aims to suggest improvements through information literacy education based on real-situation problems arising from school and academic life, in order to make them information competent.

Author Biographies

Midnai Gomes Bezerra, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Master in Library Science (UFCA). Librarian at the Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Lucas Almeida Serafim, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doctor in Information Science from theUniversidade Estadual da Paraíba (UFPB). Professor of the Library Science Course at UFCA and the Graduate Program in Library Science at UFCA.

References

ALMEIDA, Jobson Louis Santos de; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. A Biblioteca Multinível no IFPB Campus Sousa: conceito, descrição e finalidade. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 2, p. 520-537, maio/ago. 2018.

ALMEIDA, Maria Christina Barbisa de. Planejamento de bibliotecas e serviços de informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2005.

ANDRADE, Marcos Vinícius Mendonça. Gestão da qualidade em bibliotecas universitárias: indicadores de desempenho e padrões de qualidade. 2004. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal Fluminense, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Niterói, 2004.

BAGNOLI, Anna. Beyond the standard interview: the use of graphic elicitation and arts-based methods. Qualitative Research, v. 9, n. 5, p. 547-570, 2009.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Como desenvolver a Competência em Informação (CI): uma mediação integrada entre a biblioteca e a escola. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 11-14, out. 2008.

BERNHARD, Paulette. La formación en el uso de la información, una ventaja en la enseñanza superior, situación actual. Anales de Documentación, Murcia, Espanha, n. 5, 2002.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional: função educativa na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CAMPELLO, Bernadete; ABREU, Vera Lúcia Furst Gonçalves. Competência informacional e formação de bibliotecário. Perspectivas em Ciência da informação, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 178-193, jul./dez. 2005.

CUENCA, Ângela Maria Belloni; NORONHA, Daisy Pires; ALVAREZ, Maria do Carmo Avamilano. Avaliação da capacitação de usuários para a recuperação da informação: o caso de uma biblioteca. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 46-58, jan./jun. 2008.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 173 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2001.

FALLIS, Don T. What is disinformation? Library Trends, Arizona, v. 63, n. 3, 2015.

FEDERAÇÃO BRASILEIRA DAS ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECÁRIOS. Declaração de Maceió sobre a competência em informação. 2011. Disponível em: http://febab.org.br/declaracao_maceio.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

HARTEL, Jenna. Information activities, resources, and spaces in the hobby of Gourmet Cooking. 2007. Published Doctoral Dissertation – University of California, Los Angeles, 2007.

ISLAM, Shariful; ISLAM, Nazmul. Marketing of library and information products and services: a theoretical analysis. Business Information Review, v. 26, n. 2, p. 123-132, 2009.

MILANESI, Luís. O que é biblioteca. São Paulo: Brasiliense, 1983.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009.

ROWLEY, J; ROBERTS, S. The reluctant leader?: leadership and the information profession. Library and information update, [s. l.], v. 7, n. 7/8, p. 52-54, 2008.

SERAFIM, Lucas Almeida. Competências em informação e The Serious Leisure Perspective: um novo espaço de interlocução. 213 f. 2016. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Competências em informação na contemporaneidade. RACIn, João Pessoa, v. 1, n. 1, p. 67-87, jan./jun. 2013.

SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique. Ação de responsabilidade social para competências em informação. Perspectivas em Ciências da Informação, v. 17, n. 3, p. 155-173, jul./set., 2012.

SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique. Incompetências em informação: o caso da conveniência na busca por informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 36-59, mai/ago. 2016

SOCIETY OF COLLEGE, NATIONAL AND UNIVERSITY LIBRARIES. The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: core model for higher education. London: SCONUL, 2011. Disponível em: https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf. Acesso em: 08 abril 2019.

ZURKOWSKI, Paul G. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Washington: National Commission on Libraries and Information Science, 1974. (Related paper ; n. 5)

Published

2019-11-16

How to Cite

Bezerra, M. G., & Serafim, L. A. (2019). Information literacy in a multilevel library of interior region of the state of Paraíba, PB, Brazil. Informação@Profissões, 8(2), 1–19. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2019v8n2p1

Issue

Section

Artigos