The collaborative work teacher and librarian in the development of a project: a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n2p138

Keywords:

Collaboration, School research, School Library

Abstract

Introduction: It addresses the importance of collaborative work, each time more essential in the educational work of the librarian.
Objective: analyze how collaboration between the teacher and the librarian occurs the six-month period of the 2016 school year.
Methodology: The researcher and the librarian, observed, informally, what most excited the interest of the students when they were in moments of leisure in the environment of a primary school of the City of Vitória / ES. Our proposal was guided by the main objective of working about the collaboration between the teacher and the librarian using music as a key element. The group chosen for analysis was students of the 5th grade. The theoretical basis of the research was anchored in the collaboration perspective of Montiel Overall (2005) and Snyder (2011) in the context of the happy fragments of the school.
Results: a differentiation of the routine in the form of doing research given the frequency of the students in different study shift, in the library was evidenced
Conclusions: that the level of collaboration of the librarian occurred in Model D, the Integrated Curriculum, according to Montiell-Overal's taxonomy (2005)..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gleice Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

PhD in Information Sciences from the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor at the Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Elane Couto Uliana, Prefeitura Municipal de Vitória (ES)

Master in Information Science from Universidade Federal Fluminense. Librarian of the Prefeitura Municipal de Vitória (ES).

References

ABUD, Katia Maria. Registro e representação do cotidiano: a música popular na aula de história. Cad. Cedes, Campinas, v.25, n. 67, p. 309-317. set./dez. 2005. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 30 mar.2017.

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS/ASSOCIATION FOR EDUCATIONAL COMMUNICATIONS AND TECHNOLOGY. Information power: building partnerships for learning. Chicago: ALA, 2007.

BRÉSCIA, Vera Lúcia Pessagno. Educação Musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.

CAMPELLO, Bernadete Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CASARIN, Helen de Castro Silva et al. Colaboração entre professores e bibliotecários no contexto escolar. Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 367- 380, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/115036. Acesso em: 30 mar. 2017.

FÉLIX, Andreza Ferreira. Práticas educativas em bibliotecas escolares: a perspectiva da cultura escolar: uma análise de múltiplos casos na RME/BH. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

IFLA/UNESCO. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. São Paulo: 2006. Disponível em: http://www.ifla.org/files/school-librariesresourcecenters /publicatio ns/schoollibrary-guidelines/ sch oollibraryguidelines-pt_br.pdf. Acesso em: 10 fev. 2017.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

MONTIEL-OVERALL, Patricia. A theoretical understanding of teacher and librarian collaboration (TLC). School Libraries Worldwide, v. 11, n. 2, p. 24- 48, July 2005a. Disponível em: http://murraylib604.org/TheoreticalUnderstanding.pdf. Acesso em: 12 mar. 2017.

MONTIEL-OVERALL, Patricia. Further understanding of collaboration: a case study with teachers and librarians. School Libraries Worldwide, v.16, n. 2, p. 31-54, 2010. Disponível em: https://www.questia.com/library/journal/1P3- 2200934101/further-understanding-of-collaboration-a-case-study. Acesso em: 12 mar. 2017.

MONTIEL-OVERALL, Patricia; GRIMES, K. Teachers and Librarians Collaborating on Inquiry-Based Science Instruction: A Longitudinal Study. Library and Information Science Research, v. 35, n. 1, p. 41-53, 2013. Acesso em: 12 mar. 2017.

PEREIRA, Gleice. A colaboração no contexto da função educativa do bibliotecário. 2016. 144 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

PEREIRA, Susy dos Santos. Biblioteca escolar e a orientação à pesquisa bibliográfica: a situação na rede pública de ensino. 2012. Disponível em: http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/303.pdf. Acesso em: 18 fev.2106.

SENGE, Peter. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Rio de Janeiro: Best Seller, 2012.

SMALL, Ruth. V. Collaboration: where does it begin? Teacher librarian, v. 29, n. 5, jun. 2002, p.8-11. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ656151. Acesso em: 20 mar. 2016

SNYDERS, Georges. A escola pode ensinar as alegrias da música? São Paulo: Cortez,1992.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2000

Published

2018-10-14

How to Cite

PEREIRA, Gleice; ULIANA, Elane Couto. The collaborative work teacher and librarian in the development of a project: a case study. Informação@Profissões, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 138–152, 2018. DOI: 10.5433/2317-4390.2018v7n2p138. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/34710. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.