Knowledge organization system used by the Booktube Community: mapping the concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2018v7n2p04

Keywords:

System knowledge organization, Community booktube, Natural language, Conceitual map, Domain analysis

Abstract

Introduction: The booktube community is a group of people, usually young people, who share their literary experiences on the YouTube platform. In addition, they presente their own language and unique characteristics when talking about the books. When reflecting such circumstances in the light of the Knowledge Organisation, it is questioned: is it possible to characterise a domain of a digital community by means of terminological mapping?
Objective: The objective of this article will be to map the concepts used by this community.
Methodology: The method used is domain analysis that considered the selection of 5 channels, whose criterion to choose was the number of followers. The analyses were directed to the words used to index the videos, thus, the concepts of these terms were extracted from a glossary built around this community.
Results: As a result, it should be noted that the community draws inspiration from American booktubers, so the terms used have an American origin. The concepts are of great importance to the entire community, which maintains communication through their use.
Conclusions: We believe in the continuity of this study, focused on the analysis of instrumental domain, as we perceive a new categorisation scheme that allows the dialogue between domain analysis, virtual communities and the Knowledge Organisation.

Author Biographies

Admeire da Silva Santos Sundström, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutoranda in Science of Information for the Post-Graduate Program in Science of Information of the Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP)

João Batista Ernesto de Moraes, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP)

Doutor in Literary Studies by the Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (Unesp), Campus de Marília. Professor of the Post-Graduate Program in Information Science at the São Paulo State Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (Unesp)

References

BALVERDU, Andressa Machado. Comunidade booktube como alternativa de incentivo à leitura. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal de Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

BARITÉ, Mario. Organización del conocimiento: un nuevo marco teóricoconceptual en Bibliotecología y Documentación. In: CARRARA, K. (org.). Educação, Universidade e Pesquisa. Marília: Unesp-Marília-Publicações; São Paulo: FAPESP, 2001. p.35-60.

CAFÉ, Ligia; BRASCHER, Marisa. Organização da informação ou organização do conhecimento. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, v. 9, 2008. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/12867/1/ARTGO_SistemasOrgani zacaoConhecimento.pdf. Acesso em: 29 maio 2018.

CARLAN, Eliana; BRASCHER, Marisa. Sistemas de Organização do Conhecimento na visão da Ciência da Informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília,v. 4, n. 2, p. 53-73, ago./dez.2011. Doi: https://doi.org/10.26512/rici.v4.n2.2011.1675

DAHLBERG, Ingetraut. KNOWLEDGE ORGANIZATION-ITS SCOPE AND POSSIBILITIES. Knowledge organization, v. 20, n. 4, p. 211-222, 1993.

DAHLBERG, Ingetraut. Current trends in knowledge organization. Organización del conocimiento en sistemas de información y documentación. Zaragoza: Librería General, p. 7-25, 1995. Disponível em: http://www.iskoiberico.org/wpcontent/uploads/2014/07/007-026_Dahlberg.pdf. Acesso em: 29 maio 2018.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 502-507, abr./jun. 2014. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014000000014

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti; MARQUES, Maria Cristina da Costa. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e autoorganização. Ciência & Saúde Coletiva, v. 14, p. 1193-1204, 2009.

HODGE, G. Systems of Knowledge Organization for Digital Libraries: Beyond Traditional Authority Files. Washington, DC: The Digital Library Federation, 2000. Disponível em: https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/pub91.pdf. Acesso em: 27 abr. de 2018.

JEFFMAN, Tauana Mariana Weinberg. Booktubers: performances e conversações em torno do livro e da leitura na comunidade booktube. 2017. Tese (doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pósgraduação em Ciência da Comunicação, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/6337/Tauana%20Mariana%20Weinberg%20Jeffman_.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 28 maio de 2018.

GUIMARÃES, José Augusto Chaves. A dimensão teórica do tratamento temático da informação e suas interlocuções com o universo científico da International Society for Knowledge Organization (ISKO). Revista Iberoamericana de Ciência da Informação, v. 1, n. 1, 2011.

GUIMARÃES, José Augusto Chaves. Análise de domínio como perspectiva metodológica em organização da informação. Ciência da Informação, v. 43, n. 1, 2014. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/viewFile/1415/1593. Acesso em: 22 set. 2018.

LIMA, Vânia Mara Alves. Mapa conceitual e terminológico para a ciência da informação: um estudo exploratório. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, v. 17, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283355411. Acesso em: 30 abr. 2018.

LIMA, Vânia Mara Alves. A organização do conhecimento no domínio da ciência da informação: o mapa conceitual e terminológico como instrumento referencial para o ensino e a pesquisa. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 4, n. 1, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178- 2075.v4i1p26-48. Acesso em: 29 maio 2018.

LIMA, Gercina Ângela Borém. Mapa conceitual como ferramenta para organização do conhecimento em sistema de hipertextos e seus aspectos cognitivos. Perspectivas em ciência da informação, v. 9, n. 2, p. 134-145, 2004.

MOREIRA, Marco Antônio; ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Mapas conceituais. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 17-25, abr. 1986

MOREIRA, Marco Antônio. Mapas conceituais e aprendizagem significativa (concept maps and meaningful learning). In: MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, digramas V e Unidades de ensino potencialmente significativas. Porto Alegre: PUCRS, 2012. p. 41.

PANDO, Daniel Abraão; ALMEIDA, Carlos Cândido de. Organização da informação e do conhecimento no contexto da Ciência da Informação: da análise terminológica à reflexão epistemológica. In: CONGRESO ISKO ESPAÑA, 12; CONGRESO ISKO ESPAÑA-PORTUGAL, 2, 2015, Murcia. Anais... Murcia: Universidad de Murcia.

SUNDSTRÖM, Admeire da Silva Santos; MORAES, João Batista Ernesto de. BOOKSHEL TOUR: Categorização do conhecimento a partir do discurso coletivo dos booktubers. Em questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 13-38, 2018..

TENNIS, Joseph T. Com o que uma análise de domínio se parece no tocante a sua forma, função e gênero? Brazilian Journal of Information Science, v. 6, n. 1, p. 3-15, 2012.

Published

2018-10-14

How to Cite

SUNDSTRÖM, Admeire da Silva Santos; MORAES, João Batista Ernesto de. Knowledge organization system used by the Booktube Community: mapping the concepts. Informação@Profissões, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 04–24, 2018. DOI: 10.5433/2317-4390.2018v7n2p04. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/34208. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Comunicações