Pedagogy, Architecture and Librarianship: pedagogical procedures for a school library restructure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2015v4n2p04

Keywords:

School library, Pedagogical procedures, Architectural restructuring, Pedagogy, Architecture, Librarianship

Abstract

Introduction: School libraries in general are still not able to provide, to their readers, a space where they can feel welcomed physically, psychologically and culturally. The library of the State Educational Institute of Londrina (IEEL) is not an exception.
Objective: Disseminate the interventions conducted in IEEL’s library by the extension project “Formation of the Reading Mediator in public school” team from 2012 to 2015.
Methodology: The procedures were built using the collaborative methodology and had the participation of teachers and students from UEL, directors, pedagogical team and attendants of the IEEL’s library.
Results: Interferences were conducted in the spatial school library readaptation associated with reading pedagogical mediation, aiming readers’ formation. To achieve that, several meetings of study and research, discussion about libraries, their spaces and roles were held, as recognition of library space at IEEL and UEL’s central library and construction of a comfortable and pleasant architectural project were made.
Conclusions: The first spatial adjustments in the school library have already been showing their effects because they have been answering to the needs of use of the library space by the school community satisfactorily.

Author Biographies

Sulamita Nicolau de Miranda, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Master in Library Science at PPGB/UNIRIO. Librarian-Documentalist at IFCS/UFRJ.

Marcos Luiz Cavalcanti de Miranda, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

PhD in Information Science from the Instituto Brasileiro de Informação em Cîência e Tecnologia  (IBICT/UFRJ). Associate Professor at PPGB/UNIRIO.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050. Acessibilidade a edificações, espaço, mobiliário e equipamentos urbanos. 3.ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2015.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 03 mar. 2014

BRASIL. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nos 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. 2004. Disponível em: . Acesso em: 27 mar. 2014.

BRASIL. Decreto n° 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei Nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei Nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. 2005. Disponível em: http://www.libras.org.br. Acesso em: 20 nov. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 3.284, de 7 de novembro de 2003. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port3284.pdf. Acesso em 20 ago. 2015.

FERREIRA, Lusimar Silva. Bibliotecas universitárias brasileiras. São Paulo: Livraria Pioneira, 1980.

G1 Globo.com. 23,9% dos brasileiros declaram ter alguma deficiência, diz IBGE. Disponível em: http://g1.globo.com/brasil/noticia/2012/04/239-dos-brasileirosdeclaram-ter-alguma-deficiencia-diz-ibge.html. Acesso em: 20 ago. 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Sinopses estatísticas da educação superior. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superiorcensosuperior-sinopse. Acesso em: 20 ago. 2014.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTTIONS. Diretrizes para serviços de biblioteca para surdos. Editado por John Michael Day; tradução Ana Maria V. C. Duckworth. Prefácio para a edição brasileira Leland Emerson McCleary. 2.ed. 2000. Série Publicações Ocasionais, No. 1. São Paulo, A Escola do Futuro, Universidade de São Paulo. (IFLA Professional Reports: 62). Disponível em: http://especial.futuro.usp.br/documentos/guiaifla.rtf. Acesso em: 29 mar. 2014.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTTIONS. Código de ética da IFLA para bibliotecários e outros profissionais da informação. 2012. Disponível em: . Acesso em: 22 jun. 2014.

NASCIMENTO, Geysa Flávia Câmara de Lima. O bibliotecário de referência e o usuário portador de necessidade auditiva: um olhar sobre a prática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais eletrônicos... Maceió, 2011. Disponível em: http://www.febab.org.br/congressos/index.php/cbbd/xxiv/paper/.../608/375. Acesso em: 24 jul. 2013.

RANGANATHAN, S.R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.


VIVARTA, Veet. (Coord.). Mídia e deficiência. Brasília : ANDI ; Fundação Banco do Brasil, 2003. (Série Diversidade). Disponível em: http://www.andi.org.br/sites/default/files/Midia_e_deficiencia.pdf. Acesso em: 15 jun. 2014.

Published

2016-01-24

How to Cite

MIRANDA, Sulamita Nicolau de; MIRANDA, Marcos Luiz Cavalcanti de. Pedagogy, Architecture and Librarianship: pedagogical procedures for a school library restructure. Informação@Profissões, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 04–19, 2016. DOI: 10.5433/2317-4390.2015v4n2p04. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/24226. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)