Discursive action the school librarian

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2013v2n2p134

Keywords:

School librarian, Habermas, Communicative action, Discourse

Abstract

Introduction: The present study weaves some considerations about the library and the professional practice of the school librarian. On this basis, presents reflections about his acting in the teaching-learning process in a perspective communicative-discursive.
Objective: Reflect the practice of the school librarian in the light of the Theories of Communicative action and Discourse of Jürgen Habermas.
Methodology: Bibliographical study of the works of Jürgen Habermas and literature review that focuses on the practice of school librarian.
Results: Due to emergence of a pedagogical and communicative rationality in the practice of school librarian, theories of Jürgen Habermas constitute an important theoretical framework, since they can promote the development of cognitive structures and individual socio-affective, ethics and politics, as well as the creation of solidarity and the formation of social identities allowing the school community ascend to new heights of social integration.
Conclusions: Points to the need for the librarian reflect your practice in the educational environment, considering that this professional is usually seen as the guardian of books, originator and technical detail. Indicates the importance of developing new studies on this theme which involves other elements of analysis thus allowing more detailed assessments.

Author Biographies

Simone Alves da Silva, Colégio Pedro II

Master in Information Science at the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Librarian of the Central Library of Colégio Pedro II.

Clóvis Ricardo Montenegro de Lima, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)

Post-doctorate in Information Science at the  Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Associate Researcher IBICT.

References

ARAGÃO, Lucia Maria de Carvalho. Razão comunicativa e teoria social crítica em Jürgen Habermas. 3. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2006.

BANNELL, Ralph Ings. Habermas & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BORBA, Maria do Socorro Azevedo. Bibliotecário educador: reflexão-ação-reflexão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais... Maceio, 2011. Disponível em: http://febab.org.br/congressos/index.php/cbbd/xxiv/paper/view/58. Acesso em: 27 set. 2012.

BOUFLEUR, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2001.

BRAGA, Fabiana Marini. Comunidades de aprendizagem: desenvolvendo uma educação democrática e dialógica com os familiares e o entorno escolar. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 33., 2010, Caxambu. Anais... Caxambu, 2010. Disponível em: http://www.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT 06-6507--Res.pdf. Acesso em: 27 set. 2012.

CALDIN, Clarice Fortkamp. Reflexões acerca do papel do bibliotecário de biblioteca escolar. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 10, n. 2, 2005. Disponível em: http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/431. Acesso em: 19 jun. 2011.

CAMPELLO, Bernardete Santos et al. Situação das bibliotecas escolares no Brasil: o que sabemos? Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2012. Disponível em: http://revistas.ffclrp.usp.br/BEREV/article/view/101. Acesso em: 14 out. 2012.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini et al. Bibliotecário escolar: um educador? Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2002. Disponível em: http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/379/459. Acesso em: 22 set. 2012.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação e Documentação) - Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde30112004-151029/pt-br.php. Acesso em: 21 ago. 2009.

FURTADO, Cassia. A biblioteca escolar brasileira no sistema educacional da sociedade da informação. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2012. Disponível em: http://gebe.eci.ufmg.br/downloads/317.pdf. Acesso em: 12 mar. 2012.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Habermas, informação e argumentação. In: PINZANI, Alessandro; LIMA, Clóvis; DUTRA, Delamar (Coord.). O pensamento vivo de Habermas: uma visão interdisciplinar. Florianópolis: NEFIPO, 2009. p. 115-138.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

HABERMAS, Jürgen. Fundamentação lingüística da sociologia: obras escolhidas de Jürgen Habermas. Lisboa: Ed. 70, 2010.

HABERMAS, Jürgen. Racionalidade e comunicação. Lisboa: Ed. 70, 1996.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012. 2. v.

HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. São Paulo: Loyola, 2004.

HERMANN, Nadja. Conferência 2: aprendizagem e interpretação. Rio de Janeiro: IBICT, 2012.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS/ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Diretrizes IFLA/UNESCO para a biblioteca escolar. São Paulo: IFLA, 2005. Disponível em: http://www.ifla.org/files/assets/school-librariesresource-centers/publications/school-library-guidelines/school-library-guidelines-pt.pdf. Acesso em: 18 jan. 2013.

KUHLTHAU, Carol Collier. O papel da biblioteca escolar no processo de aprendizagem. In: VIANNA, Márcia Milton; CAMPELLO, Bernadete; MOURA, Victor Hugo Vieira. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, 1999. p. 9- 14.

MILANESI, Luis. Biblioteca. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

MORIGI, Valdir José; BONOTTO, Martha E. K. Kling. A narrativa musical, memória e fonte de informação afetiva. Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 143-161, jan./jun. 2004. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/88. Acesso em: 5 nov. 2012.

MORO, Eliane L. da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. O encaminhamento da leitura e a magia da biblioteca escolar. Educação em Revista, Porto Alegre, v. 7, n. 40, out. 2003.

MORO, Eliane L. da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Bibliotecas escolares: uma trajetória de luta, paixão e de construção da cidadania. In: MORO, Eliane Lourdes da Silva et al. (Org.). Biblioteca escolar: presente! Porto Alegre: Evangraf, 2011.

PINZANI, Alessandro. Habermas. Porto Alegre: Artmed, 2009.

PRESTES, Nadja Hermann. Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

SIEBENEICHLER, Flávio Beno. Jürgen Habermas: razão comunicativa e emancipação. 4. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura na escola e na biblioteca. 4. ed. Campinas: Papirus, 1993.

SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

VÁLIO, Else Benetti Marques. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Trans-InFormação, Campinas, v. 2, n. 1, 1990. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/1670. Acesso em: 2 set. 2012.

Published

2013-12-15

How to Cite

SILVA, Simone Alves da; LIMA, Clóvis Ricardo Montenegro de. Discursive action the school librarian. Informação@Profissões, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 134–157, 2013. DOI: 10.5433/2317-4390.2013v2n2p134. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/17206. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Comunicações

Most read articles by the same author(s)

> >>