Knowing the city, discovering the look: an experience of education sheet with history and photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p123

Keywords:

Heritage Education, City, Photography

Abstract

Refers to an action research project started in 1998 in the context of the School Education Program. For young people 14-17 years, aimed to promote the construction of knowledge about the history of the city of Salvador, considered referential identity, in the perspective and appreciation of life and all the heritage that surrounds it, as a principle of strengthening citizen participation in the individual and collective, local and global. Initial concern was to reflect on these issues in the city of Salvador, especially in historical regions and particularly in the historic center of Salvador, considered patrimony of humanity, referring to the concepts and weaknesses of public policies on the preservation and protection of historical, artistic, cultural and natural in Bahia. For that juxtaposes the work of the historian and photographer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria das Graças de Andrade Leal, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Master in Regional and Local History from the State University of Bahia (UNEB)

References

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), Temas Transversais – Pluralidade Cultural e Sociocultura brasileira. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1997.

CARNEIRO, N. de P. Da memória à história. Disponível em http://www.webartigos.com/articles/5296/1/da-memoria-ahistoria/pagina1.html. Acesso em 09/abril/2008.

CASCO, A. C. A. Sociedade e educação patrimonial. Revista Eletrônica do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Educação Patrimonial: nº3. Jan/fev. 2006.(www.iphan.gov.br). Disponível em http://www.revista.iphan.gov.br/materia.php?id=131

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. 13 ed. São Paulo: Ática. 2005, p. 138.

COSTA, A. C. G. da. Educação Artística, Trabalho e Vida. Modus Faciendi, 1998.

FERNANDES, J. R. O. Educação Patrimonial e Cidadania: uma proposta alternativa para o Ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 265-276, set./ago. 1992/1993.

GUIMARÃES, E.; MIRANDA, M. P. de S. A Educação patrimonial como instrumento de preservação. Revista por dentro da história, Ano 1, número 2, agosto 2009. Contagem-Minas Gerais. Disponível em http://novo.contagem.mg.gov.br/arquivos/publicacoes/pordentrodahistoria 02/pdf.

KLINTOWITZ, J. Arte Pública e Identidade. Inovação Empresarial, jan/1998.

LE GOFF, J. História e Memória. 4. Ed. Campinas, S.P.: Ed. Da Unicamp, 1996.

MARIUZZO, P. A construção histórica do patrimônio público in Revista Consciência No. 52 – Março 2004, disponível em http://www.comciencia.br/reportagens/memoria/02.shtml. Acessado em 10/6/2004.

MENESES, U. T. B. A crise da Memória, história e documento In SILVA, Z. L. da (org.). Arquivos, patrimônio e memória: trajetórias e perspectivas. São Paulo: UNESP; FAPESP, 1999. p. 11-29.

MENESES, U. T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 23, n. 45, Jul. 2003.

ORIÁ, R. Memória e Ensino de História. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O Saber Histórico na Sala de Aula. 5 ed. São Paulo: Contexto. 2001

Published

2011-09-09

How to Cite

Leal, M. das G. de A. (2011). Knowing the city, discovering the look: an experience of education sheet with history and photography. História & Ensino, 17(1), 123–147. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p123

Issue

Section

Artigos