Exploring the margins

stories, memories and pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p249-256

Keywords:

History teaching, Memory, Pedagogical Practices

Abstract

Review of the book Teaching History: Contributions from Local History, organized by Nadia Gonçalves and Ana Cláudia Urban, published in 2023 by Appris. This edited volume brings together researchers from diverse academic backgrounds who reflect on the significance of the "local" in History education, while also proposing a variety of methodological approaches. The reviewed book serves as a valuable resource, particularly for teachers in the state of Paraná, but also for educators from other regions, inviting them to reconsider their everyday teaching practices. The chapters offer important reflections and methodologies which, when adapted to different contexts, can contribute to making the teaching of History more meaningful and fruitful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Rafael Machado Nascimento, Federal University of Amapá

Mestre em Ensino de História (UNIFAP). Professor de História da Secretaria de Educação do Estado do Amapá - SEED - AP. Doutorando em Ensino de História pelo PROFHISTÓRIA - UNIFAP.

References

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cassia Silveira e Denise Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

CAIMI, Flávia. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Tempo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 17-32, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-77042006000200003

CAIMI, Flávia. O que precisa saber um professor de História?. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105-124, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p105

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

GONÇALVES, Nadia; URBAN, Ana Cláudia (org.). Ensino de História: contribuições a partir da História local. Curitiba: Appris, 2023.

GOUBERT, Pierre. História local. Revista Arrabaldes - Por uma História Democrática. Rio de Janeiro, n. 1, p. 69-82, maio/ago. 1988.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista, Curitiba, p. 131-150, 2006. Número especial. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.403

LEE, Peter. Literacia histórica e transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 107-146, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979

NEVES, Joana. História local e construção da identidade social. Saeculum, João Pessoa, n. 3, p. 13-27, jan./dez. 1997.

PRATS, Joaquim. El estudio de la Historia local como opcíon didáctica: destruir o explicar la historia?. In: PRATS, Joaquim. Enseñar historia: notas para una didáctica renovadora. Merida: Junta de Extremadura, 2001. p. 71-85.

RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: EDUFPR, 2010. p. 23-40.

RÜSEN, Jörn. Formando a consciência histórica: para uma didática humanista da história. In: RÜSEN, Jörn; SCHMIDT, Maria Auxiliadora et al. (org.). Humanismo e didática da História. Curitiba: W. A. Editores, 2015. p. 10-42.

Published

2024-12-31

How to Cite

Machado Nascimento, B. R. (2024). Exploring the margins: stories, memories and pedagogical practices. História & Ensino, 30(2), 249–256. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p249-256

Issue

Section

Resenhas