Exploring the margins
stories, memories and pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n2p249-256Keywords:
History teaching, Memory, Pedagogical PracticesAbstract
Review of the book Teaching History: Contributions from Local History, organized by Nadia Gonçalves and Ana Cláudia Urban, published in 2023 by Appris. This edited volume brings together researchers from diverse academic backgrounds who reflect on the significance of the "local" in History education, while also proposing a variety of methodological approaches. The reviewed book serves as a valuable resource, particularly for teachers in the state of Paraná, but also for educators from other regions, inviting them to reconsider their everyday teaching practices. The chapters offer important reflections and methodologies which, when adapted to different contexts, can contribute to making the teaching of History more meaningful and fruitful.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cassia Silveira e Denise Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.
CAIMI, Flávia. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Tempo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 17-32, jul./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-77042006000200003
CAIMI, Flávia. O que precisa saber um professor de História?. História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105-124, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p105
CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
GONÇALVES, Nadia; URBAN, Ana Cláudia (org.). Ensino de História: contribuições a partir da História local. Curitiba: Appris, 2023.
GOUBERT, Pierre. História local. Revista Arrabaldes - Por uma História Democrática. Rio de Janeiro, n. 1, p. 69-82, maio/ago. 1988.
LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista, Curitiba, p. 131-150, 2006. Número especial. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.403
LEE, Peter. Literacia histórica e transformativa. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, p. 107-146, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45979
NEVES, Joana. História local e construção da identidade social. Saeculum, João Pessoa, n. 3, p. 13-27, jan./dez. 1997.
PRATS, Joaquim. El estudio de la Historia local como opcíon didáctica: destruir o explicar la historia?. In: PRATS, Joaquim. Enseñar historia: notas para una didáctica renovadora. Merida: Junta de Extremadura, 2001. p. 71-85.
RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: EDUFPR, 2010. p. 23-40.
RÜSEN, Jörn. Formando a consciência histórica: para uma didática humanista da história. In: RÜSEN, Jörn; SCHMIDT, Maria Auxiliadora et al. (org.). Humanismo e didática da História. Curitiba: W. A. Editores, 2015. p. 10-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruno Rafael Machado Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















