To teach history in the favela
Maré in three times
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p057-080Keywords:
History teaching, Maré, interdisciplinarity, teacher training, territoryAbstract
This text aims to analyze the collective planning of a workshop entitled "Maré emtrês tempos" (Maré in three times), which was carried out in third year high school classes at a public school located in the Complexo da Maré, in the northern zone of the city of Rio de Janeiro. Linked to a project that promotes partnerships between basic and higher education, the activity sought an interdisciplinary approach between Science and History based on the historical-environmental relations between Maré and Guanabara Bay. This focus, articulating different areas of knowledge, privileges a systemic understanding of the world that is crossed by disputes of force and power. Our analysis centers on the multiple shifts that this action causes in the teaching of History and its respective curriculum, as well as in the initial and continuing training of teachers. We observed that there are still barriers to be faced in order to achieve an effective interdisciplinary practice that values the territory. Among them, we highlight the rigid model of education, the hegemony of the disciplinary division of school knowledge and the devaluation of teachers manifested in overloaded workloads. However, there are possibilities for intersection and interaction between disciplines.
Downloads
References
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 5 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.
COSTA, Aryana. História local. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV, 2019. p. 132-136.
ESCOLA pública na Maré desenvolve projetos que envolvem a comunidade. Consed, Brasília, DF, 14 jun. 2018. Disponível em: https://www.consed.org.br/noticia/escola-publica-na-mare-desenvolve-projetos-que-envolvem-a-comunidade. Acesso em: 5 dez. 2023.
GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar e emancipação: uma leitura pós-fundacional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 104-130, jan./mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143551. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143551
GABRIEL, Carmen Teresa; CASTRO, Marcela Moraes de. Conhecimento escolar: objeto incontornável da agenda política educacional contemporânea. Educação em Questão, Natal, v. 45, n. 31, p. 82-110, jan./abr. 2013.DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v45n31ID5105. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v45n31ID5105
GOODSON, Ivor. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
HOOKS, Bell. A construção de uma comunidade pedagógica. In: HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013. p. 173-222.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Acesso em: 5 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500
LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo.Educação, Sociedade& Culturas, Porto, n. 39, p. 7-23, ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.34626/esc.vi39.311.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOUREIRO, Carlos Frederico B. O dito e o não-dito na década da educação para o desenvolvimento sustentável promovida pela Unesco. Pesquisa em Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 58-71, out. 2016.DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol11.n2.p58-71. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol11.n2.p58-71
MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara Castro. A cidade como espaço limiar: sobre a experiência urbana e sua condição educativa, em caminhos de investigação. In: MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara Castro (org.). Cidade, memória e educação. Juiz de Fora: EDUFJF, 2013. p. 41-58.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola.Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910
PONTES, Jorge. A hora e a vez da Baía de Guanabara… (vaichegar?). Fórum de Ciência e Cultura da UFRJ, Rio de Janeiro, 23 abr. 2023. Disponível em: https://forum.ufrj.br/namidia-a-hora-e-a-vez-da-baia-de-guanabara-vai-chegar/. Acesso em: 15 jul. 2024.
PORTO, Marcelo Firpo. Injustiça ambiental no campo e nas cidades: do agronegócio químico-dependente às zonas de sacrifício urbanas. In: PORTO, Marcelo Firpo; PACHECO, Tania; LEROY, Jean Pierre (comp.). Injustiça ambiental e saúde no Brasil: o mapa de conflitos. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2013. p. 133-174. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575415764
REDES DA MARÉ. Censo populacional da Maré. Rio de Janeiro: Redes da Maré, 2019.Disponível em: https://www.redesdamare.org.br/br/info/12/censo-mare. Acesso em: 5 dez. 2023.
RODRIGUES, Angélica Cosenza. A Educação ambiental escolar: construção (inter)disciplinar?.In: EPEA - ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 4., 2007, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", 2007. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/epea2007_anais/pdfs/plenary/TR19.pdf. Acesso em: 5 dez. 2023.
SANTOS, Mílton. O dinheiro e o território. Geographia, Niterói, v. 1, n. 1, p. 7-13, 2009.DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia1999.v1i1.a13360. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia1999.v1i1.a13360
SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO. Vem aí a exposição futuros da Baía de Guanabara: inovação e democracia climática.Fórum de Ciência e Cultura da UFRJ,Rio de Janeiro, 3 mar. 2023. Disponível em: https://forum.ufrj.br/vem-ai-a-exposicao-futuros-da-baia-de-guanabara-inovacao-e-democracia-climatica/. Acesso em: 4 fev. 2024.
VEIGA-NETO, Alfredo. Currículo, disciplina e interdisciplinaridade.São Paulo: UFRGS, 1995. p.105-119. (Série Idéias,26).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luisa da Fonseca Tavares, Emanuelle Tavares Barreto dos Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















