Young people do not recognize themselves in the history of Brazil, but some recognize themselves more than others

notes for a Pedagoginga in the teaching of afro-brazilian history and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p159-182

Keywords:

History Teaching, Didactics of History, History of Brazil, Afro-brazilian history and culture, Pedagoginga

Abstract

If young people do not identify themselves, don't feel belonging and don't see themselves as agents of history, what remains? Does the history make sense, then? What effect does the master narrative of history have? Does the relationship that different groups of youth establish with it vary? Are there connections between how the youth relate to history and the regime of historicity? In this article, we delve these and other questions, seeking to understand how youth relate to History, a task that we understand involves the above-mentioned issues. We share the results of a research study that investigated 277 narratives written in the year 2019 by young people aged between 12 and 24 years old from different formal education stages in the city of Ponta Grossa, Paraná, with the question "tell the story of your country". A network-oriented methodology was used for the analysis of the elements (characters, plots and events) that make up the narratives, as well as to investigate three categories mobilized in the analysis: identification, belonging and agency. We found absences in history concerning young people in three senses; overall, young people: 1. do not identify with history; 2. do not feel belonging to History; 3. do not see themselves as agents of History. Although general, these findings are more pronounced when it is young black individuals who write history. Based on these results, we discuss the need to study other histories that involve different characters, events, agents, regimes of historicity and purposes. We argue, among other possibilities, in favor of a "pedagoginga", in dialogue with recent debates in the field of history teaching in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giuvane de Souza Klüppel, State University of Ponta Grossa

Mestre em Estudos da Linguagem e graduado em História pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

References

ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das "diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana": uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, jan./jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862008000100001

BERTIN, Méris Nelita Fauth. A educação das relações étnico-raciais através da escuta sobre a história da vida. 2018. 122 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018. Disponível em: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2692. Acesso em: 19 out. 2022.

BHABHA, Homi. DissemiNação: o tempo, a narrativa e as margens da nação moderna. In: BHABHA, Homi. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998. p. 198-238.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF: MEC, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília, DF: MEC, 2006.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001465832. Acesso em: 2 ago. 2022.

CARRETERO, Maria; VAN ALPHEN, Floor. Do master narratives change among high school students?: a characterization of how nation history is represented. Cognition and Instruction, Abingdon, v. 3, n. 32, p. 290-312, 2014. DOI 10.1080/07370008.2014.919298. DOI: https://doi.org/10.1080/07370008.2014.919298

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da "invenção do outro". In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autûnoma de Buenos Aires: CLACSO, 2005.

CERRI, Luis Fernando. Interfaces entre a cultura histórica e a cultura política. Topoi, Rio de Janeiro, v. 22, n. 46, p. 55-76, jan./abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101X02204603. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101x02204603

CERRI, Luis Fernando; CAIMI, Flávia Eloisa; MISTURA, Letícia. A força da cultura histórica: representações de estudantes brasileiros sobre heróis nacionais. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 4, p. 1357-1377, out./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1357. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1357

COR ou raça. [Rio de Janeiro]: IBGEeduca, [2022]. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html. Acesso em: 15 fev. 2023.

CUBAS, Caroline Jaques. Por uma história que corte feito estilete: presença, experiência e sentidos em uma aula de história. História Hoje, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 15-32, set. 2022. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.851. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.851

EL NIÑO, Thiago. Em entrevista, Thiago El Niño fala sobre seu primeiro álbum 'A Rotina do Pombo'. [Entrevista cedida a] Edmar Neves. Loid, São Paulo, 3 fev. 2017. Disponível em: https://livreopiniaoportal.wordpress.com/2017/02/03/em-entrevista-thiago-el-nino-fala-sobre-seu-primeiro-album-a-rotina-do-pombo/. Acesso em: 30 jan. 2023.

FREITAS, Adrielly da Silva; SANTIAGO, Léia Adriana da Silva. O país e o mundo em poucas palavras: narrativas de jovens do ensino superior sobre seus pertencimentos: implicações para o ensino de ciências humanas. In: CONGRESSO ESTADUAL DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DO IF GOIANO, 7., 2018, Rio Verde. Anais [...]. Rio Verde: IF Goiano, 2018. p. 1-3. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/7ceict/112096-o-pais-e-o-mundo-em-poucas-palavras-narrativas-de-jovens-do-ensino-superior-sobre-seus-pertencimentos-implicacoes. Acesso em: 30 jan. 2023.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Depois de "depois de aprender com a história": o que fazer com o passado agora?. In: ARAUJO, Valdei Lopes de; MOLLO, Helena Miranda; NICOLAZZI, Fernando (org.). Aprender com a história?: o passado e o futuro de uma questão. Rio de Janeiro: FGV, 2011. p. 25-42.

KLÜPPEL, Giuvane de Souza. Nas fronteiras da nação: relações entre identidade nacional e discursos sobre a história do Brasil construídos por jovens da cidade de Ponta Grossa - PR. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2021. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3551. Acesso em: 2 ago. 2022.

KLÜPPEL, Giuvane de Souza. Sintomas de crise na história?: investigando regimes de historicidade em discursos sobre a história do Brasil. História Hoje, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 76-100, jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.818. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.818

LAVILLE, Christian. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01881999000200006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01881999000200006

LIMA, Susanna Fernandes. Não se faz mais linhas do tempo como antigamente: ainda bem!. História Hoje, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 55-75, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.859. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.859

MORENO, Jean Carlos. A história na base nacional comum curricular: déjà vu e novos dilemas no século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 1, p. 7-27, jan./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p07. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p07

NEGACIONISMOS e usos da história: conversa com Sonia Meneses e Arthur Ávila. Marília: ANPUH, 2021. 1 vídeo (1 h 38 min). Publicado pelo canal Associação Nacional de História - ANPUH. Disponível em: https://www.youtube.com/live/cqAoAix42lA?feature=shared. Acesso em: 19 out. 2022.

PACIEVITCH, Caroline; PEREIRA, Nilton Mullet. Notas sobre uma filosofia do ensino de história: um samba sobre o infinito. In: ANDRADE, Juliana Alves de; PEREIRA, Nilton Mullet (org.). Ensino de história e suas práticas de pesquisa. 2. ed. São Leopoldo: Oikos, 2021. p. 452-470.

PINOTTI, Melina Lima. Lei, diretriz e ensino: o que é preciso para a educação das relações étnico-raciais?. TEL, Irati, v. 8, n. 2, p. 88-100, jul./dez. 2017. DOI 10.5935/2177-6644.20170022. DOI: https://doi.org/10.5935/2177-6644.20170022

REIS, Aaron Sena Cerqueira. As concepções de jovens estudantes sobre assuntos históricos. História Hoje, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 70-89, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v8i16.539. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v8i16.539

REIS, José Carlos. O desafio historiográfico. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

ROSA, Allan da. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.

SANT, Edda; GONZÁLEZ-MONFORT, Neus; FERNÁNDEZ, Antoni Santisteban; BLANCH, Joan Pages; FREIXA, Monstserra Oller. How do catalan students narrate the history of Catalonia when they finish primary education?. McGill Journal of Education, Montréal, v. 50, n. 2/3, p. 341-362, 2015. DOI: https://doi.org/10.7202/1036436ar. DOI: https://doi.org/10.7202/1036436ar

SANTOS, Amauri Junior da Silva. O outro lado do Atlântico: o continente africano imaginado pelos jovens estudantes da cidade de Rondonópolis. In: MENDES, Luís César Castrillon; CEREZER, Osvaldo Mariotto; RIBEIRO, Renilson Rosa (org.). Diversidade étnico-racial e as tramas da escrita: historiografia, memória e ensino de história afro-brasileira na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2020. v. 1, p. 293-308.

SANTOS, Cristiane Soares dos. Como tornar o caminho do negro suave?: a construção de uma narrativa antirracista no ambiente escolar. Palavras ABEHrtas, Ponta Grossa, n. 1, p. 1-8, jul. 2021. Disponível em: https://palavrasabehrtas.abeh.org.br/index.php/palavrasABEHrtas/article/view/18. Acesso em: 2 ago. 2022.

SETH, Sanjay. Razão ou raciocínio? Clio ou Shiva?. História da historiografia, Ouro Preto, v. 6, n. 11, p. 173-189, abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i11.554. DOI: https://doi.org/10.15848/hh.v0i11.554

SILVA, Alexandra Lima da. Entre mudanças e permanências: questão racial no ensino de história. In: CEREZER, Osvaldo Mariotto; MENDES, Luís César Castrillon; RIBEIRO, Renilson Rosa (org.). Diversidade étnico-racial e as tramas da escrita historiografia, memória e ensino de história: afro-brasileira na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2020. v. 1, p. 23-36.

SILVA, Edson Armando; ALMEIDA, João Paulo Leandro; SILVA, Joseli Maria; CAMPOS, Mayã Pólo de. Técnicas de análise de conteúdo: experiências de pesquisas desenvolvidas pelo grupo de estudos territoriais. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 401-425, ago./dez. 2017. DOI : https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.8.i2.0021. DOI: https://doi.org/10.5212/Rlagg.v.8.i2.0021

SILVA, Edson Armando; SILVA, Joseli Maria. Ofício, engenho e arte: inspiração e técnica na análise de dados qualitativos. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 132-154, jan./jul. 2016. DOI 10.5212/Rlagg.v.7.i1.0009.

Published

2024-06-30

How to Cite

de Souza Klüppel, G. (2024). Young people do not recognize themselves in the history of Brazil, but some recognize themselves more than others: notes for a Pedagoginga in the teaching of afro-brazilian history and culture. História & Ensino, 30(1), 159–182. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p159-182

Issue

Section

Dossiê ENSINO DE HISTÓRIA EM "PERIFERIAS": ENSINAR E APRENDER EM MARGENS, BEIRAS, BORDAS E FRONTEIRAS