"A lot of shooting"

teaching histories of democracy in the periphery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p011-036

Keywords:

History teaching, Periphery, Democracy

Abstract

We present partial results from the research project "The Unfinished Lesson: democracy, utopia, and History teaching" (2020-2024), based on questionnaires answered by 7th and 8th-grade students from four public schools in Porto Alegre and its Metropolitan Region, juxtaposed with the school's Political-Pedagogical Projects and the testimonies of each teacher, who are four of the authors of this article. We analyzed the responses regarding age, race/color, gender, and sexuality, also socio-economic conditions, and student's opinions about their neighborhood and school, to discuss the conceptions of the periphery that permeate our classes. The concept of periphery by Tiaraju D'Andrea and the thoughts of Freire, hooks, and Xakriabá on educational relationships supported our listening exercise. We identified a higher proportion of black and brown students than of white students in relation to the average in the state of Rio Grande do Sul, the same holding true for the ratio of inhabitants per house. There is more diversity in terms of sexuality than in terms of gender. Students demonstrated a critical understanding of scarcity, violence, injustices, and the lack of minimal structures in their homes, schools, and the neighborhood. Good teachers, learning experiences, meals, beautiful school spaces, and friends are praised, perhaps indicating that the utopia of a good life and a good school is emerging. These peripheries are places of tension between the lack of almost everything and human relationships with their affections (positive or not) to continue producing life. We reject the normalization of scarcity and the romanticization of daily resistance. With the support of Beatriz Nascimento, we understand these schools and peripheries as new forms of quilombos, where we seek, with respect, to create history classes for the meeting of righteous anger, dreams, and history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Belloc Nunes Schlatter, Prefeitura Municipal de Porto Alegre

Mestre em Ensino de História/UFRGS. Professor na Prefeitura Municipal de Porto Alegre.

Carlos Eduardo Barzotto, Prefeitura Municipal de Canoas

Mestre em Educação/UFRGS. Professor na Prefeitura Municipal de Canoas/RS.

Caroline Pacievitch, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutora em Educação/Unicamp. Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Gabriela Schneider, Rede Municipal de Sapucaia do Sul

Mestra em Ensino de História/UFRGS. Professora na Rede Municipal de Sapucaia do Sul.

Meri Emeli Alves Machado, Rede Municipal de Novo Hamburgo

Mestra em Ensino de História/UFRGS. Professora na Rede Municipal de Novo Hamburgo.

References

AUGUSTIN, André C. et al. Panorama das desigualdades de raça/cor no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Secretaria de Planejamento, Governança e Gestão, 2021. Relatório Técnico.

BROWN, Wendy. Undoing the Demos: Neoliberalism's stealth revolution. New York: Zone Books, 2015. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt17kk9p8

CAIMI, Flávia Eloisa. O que precisa saber um professor de História? História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105-124, 2015. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p105

CARONI, Iray; BENTO, Maria Aparecida S. Psicologia social do racismo. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.

CENSO do IBGE: RS tem 13 dos 20 municípios com menor número de moradores por residência do país. G1 RS, Porto Alegre, 28 jun. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2023/06/28/censo-do-ibge-rs-tem-13-dos-20-municipios-com-menor-numero-de-moradores-por-residencia-do-pais.ghtml. Acesso em: 29 nov. 2023.

D'ANDREA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos de periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 19-36, 2020. DOI: https://doi.org/10.25091/S01013300202000010005

Duque de Caxias, EMEF. Projeto Político Pedagógico. Canoas, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. A produção de uma disciplina escolar: os professores/autores e seus livros didáticos. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 13, n. 3, p. 147-178, 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942013000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 29 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.4322/rbhe.2014.007

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GUERRAS do Brasil.doc. Direção: Luiz Bolognesi. [São Paulo]: tvBrasil, 2020. 1 vídeo (2h11min). Publicado pelo canal NordestHi. Disponível em: http://www.buritifilmes.com.br/filmes.php?cat=filme&mostra_filme=27. Acesso em: 2 dez. 2023.

GUIMARÃES, Selva. Caminhos da história ensinada. Campinas: Papirus, 2015.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

IBGE. IDH: Porto Alegre. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/porto-alegre/pesquisa/37/0?ano=2010. Acesso em: 2 dez. 2023

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Ideb resultados. Brasília, DF: INEP, 2021. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiMGVjMzIwZWQtM2IzZS00NmE0LTkwNjUtZjI1YjMyNTVhZGY0IiwidCI6IjI2ZjczODk3LWM4YWMtNGIxZS05NzhmLWVhNGMwNzc0MzRiZiJ9. Acesso em: 2 dez. 2023.

LEOCÁDIA Felizardo Prestes, EMEF. Projeto Político Pedagógico. Porto Alegre, 2016.

MACHADO de Assis, EMEB. Projeto Político Pedagógico. Novo Hamburgo, 2022.

MAPA interativo de distribuição racial no Brasil. Patadata, [S. l.], 2015. Disponível em: https://patadata.org/maparacial/. Acesso em: 2 dez. 2023.

MATERIAIS didáticos. Aula Inacabada, Porto Alegre, [2024]. Disponível em: https://www.ufrgs.br/aulainacabada/materiais-didaticos/. Acesso em: 3 jul. 2024.

MILANI, Silvio. O que está por trás de nova matança no bairro Canudos, em Novo Hamburgo. Jornal NH, Novo Hamburgo, 9 ago. 2022. Disponível em: https://www.jornalnh.com.br/noticias/regiao/2022/08/09/o-que-esta-por-tras-de-nova-matanca-no-bairro-canudos-em-novo-hamburgo.html. Acesso em: 2 dez. 2023.

MOUFFE, Chantal. Democracia, cidadania e a questão do pluralismo. Política & Sociedade, Florianópolis, n. 3, p. 11-26, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/viewFile/2015/1763. Acesso em: 16 mar. 2022.

NÃO foi Cabral. Direção: Mc Carol. [S. l.]: Heavy Baile Sounds, 2016. 1 vídeo (1:45). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=yYs5U5OjUeU&list=PLT6ZdiXs8yMEahkG0aEUXFiB3ibL68daJ. Acesso em: 3 dez. 2023.

NASCIMENTO, Beatriz. Uma história escrita por mãos negras. São Paulo: Zahar, 2021.

NUNES, Fernando de Lima; MONTEMEZZO, Laura Ferrari. Aula inacabada: democracia, utopia e ensino de história - rumos do projeto de pesquisa. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 12., Belém, 2021. Anais [...]. Belém: ABEH, 2021. p. 1-9. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1IXOZ_f3wRUQhDM1o3ISGh1YjhUy5ATUn/view. Acesso em: 3 dez. 2023.

OLIVA, Anderson; CONCEIÇÃO, Maria Telvira da. A construção de epistemologias insubmissas e os caminhos possíveis para uma educação antirracista e anticolonial. Revista História Hoje, São Paulo, v. 12, n. 25, p. 6-35, 2023. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v12i25.1080

OLIVEIRA, João Paulo Gama de; MANKE, Lisiane Sias; SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Histórias do ensino de história: projetos de nação, materiais didáticos e trajetórias docentes. Recife: EdUPE, 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/14592/5/HistoriasEnsinoHistoria.pdf. Acesso em: 3 maio 2024.

PARAÍSO, Marlucy. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan "ideologia de gênero". In: PARAÍSO, Marlucy; CALDEIRA, Maria C. da S. (org.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza, 2018. p. 23-52.

PRIMO Vacchi, Escola Municipal. Projeto Político Pedagógico. Sapucaia do Sul, 2022.

RAMOS, Guerreiro. Introdução crítica à sociologia brasileira. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.

RODEGHERO, Regina. Branquitude e o ensino de História: onde o branco se esconde nas pesquisas sobre as relações étnico-raciais?. História em Reflexão, Dourados, v. 17, n. 33, p. 52-79, 2023. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/view/16182/9376. Acesso em: 7 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.30612/rehr.v17i33.16182

SCHLATTER, Bruno B. N.; UCHA, Leonardo B.; SANTOS, Rodrigo S. dos. Professores de História como intelectuais transformadores: relatos de experiências de Porto Alegre (RS). In: MARTINS, Rosa Elisabete M. W.; ROSSATO, Luciana (org.). Formação de professores em Geografia e História: saberes e práticas. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2021. p. 37-59. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/355131804. Acesso em: 29 nov. 2023.

SHARPE, Christina. No vestígio: negridade e existência. São Paulo: Ubu, 2023.

SILVA, Giovani José da; MEIRELES, Marinelma C. Razão e sensibilidade no ensino de história no Brasil: reflexões sobre currículo, formação docente e livros didáticos à luz da lei n. 11.645/2008. In: SILVA, Giovani José da; MEIRELES, Marinelma C. (org.). A Lei 11.645/2008: uma década de avanços, impasses, limites e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019. p. 215-238.

TRAVERSINI, Clarice S.; REIS, Júlia M.; SPERRHAKE, Renata. Problematização e contraconduta na composição de um currículo do devir para o enfrentamento da distorção idade-série. Cadernos de Educação, Brasília, n. 62, p. 39-56, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/19143/11565. Acesso em: 30 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i62.19143

XAKRIABÁ, Célia. Amansar o giz. Piseagrama, [S. l.], n. 14, p. 110-117, 2020. Disponível em: https://is.gd/ZZHRXx. Acesso em: 16 mar. 2022.

ZAMBONI, Ernesta; LUCINI, Marizete; MIRANDA, Sonia. O saber histórico escolar e a tarefa educativa na contemporaneidade. In: SILVA, Marcos (org.). História: que ensino é esse? Campinas: Papirus, 2013. p. 253-276.

Published

2024-06-30

How to Cite

Schlatter, B. B. N., Barzotto, C. E., Pacievitch, C., Schneider, G., & Alves Machado, M. E. (2024). "A lot of shooting": teaching histories of democracy in the periphery. História & Ensino, 30(1), 011–036. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2024v30n1p011-036

Issue

Section

Dossiê ENSINO DE HISTÓRIA EM "PERIFERIAS": ENSINAR E APRENDER EM MARGENS, BEIRAS, BORDAS E FRONTEIRAS

Funding data