The “Teaching Practice of History” as a research category in History and Education Stricto Sensu in Brazil (1987-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p030-055

Keywords:

History, Education, History teaching practice

Abstract

This text presents partial results of research on the “History of History teaching in Brazil (1987-2017) in the Stricto Sensu postgraduate course.” To achieve this, we employed a documentary approach based on processes of locating, retrieving, gathering, selecting, and organizing references on History and its teaching (Belloto, 1979, 1991), made available in the digital repository of the theses and dissertations of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Through this research process, we located 660 research studies produced in the
Postgraduate programs in History and Education at various Brazilian universities. We categorized these studies into seven groups, which are as follows: “History teaching
practices,” “Teacher training in History,” “History textbooks and manuals,” “History Curriculum,” “History of History teaching,” “Afro-Brazilian, African and Indigenous
History and Culture - Law 10,639/03 – 11,645/08,” and “Identity, Representation, and Narratives about the teaching of History.” This text aims to analyze the academic
production in the category of “History teaching practices,” which accounted for the largest number of studies, with 244 texts related to History and Education programs. Through our efforts to organize these research studies, we identified 29 recurring themes over 30 years of research, observing those that have become more frequent and those that have diversified over the decades. We also observed the progress and development of research in this category within both knowledge areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dennis Fernandes, SED/MS

Mestre em História pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor da rede estadual de ensino de Três Lagoas-MS.

Vivianny Bessão de Assis, UFMS

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP – Marília-SP). Professora Adjunta do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS-CPTL).

References

BELLOTTO, Heloísa Liberali. Os instrumentos de pesquisa no processo historiográfico. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ARQUIVOLOGIA, 4., 1979, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação dos Arquivistas Brasileiros, 1979. p. 133-147.

BELLOTTO, Heloísa Liberali. Arquivos permanentes: tratamento documental. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

FERNANDES, Dennis Rodrigo Damasceno. A História do ensino de História no Brasil (1987-2017): O Estado do conhecimento na Pós-Graduação Stricto Sensu. 2021. 232 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereira; Revisão César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

LE GOFF, Jaques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão. 5. ed. Campinas: Editora UNICAMP, 2003.

MAGNANI, Maria do Rosário Mortatti. Os sentidos da alfabetização: a “questão dos métodos” e a constituição de um objeto de estudo (São Paulo/1876-1994). 1997. 389 f. Tese (Livre-Docência em Metodologia do Ensino de 1º Grau: Alfabetização) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 1997.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Notas sobre linguagem, texto e pesquisa histórica em educação. História da Educação, Pelotas, v. 6, p. 69-77, out. 1999.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização: (São Paulo – 1876/1994). São Paulo: Ed. UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302697

PEREIRA, Luísa Ribeiro. Da memorização ao raciocínio histórico o ensino da História na escola de 1º Grau. 1987. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, 1987.

SIGNIFICADO de Blog: o que é Blog. Enciclopédia significados, [S. l.], 2011. Disponível em: https://www.significados.com.br/blog/.

Published

2023-06-30

How to Cite

Fernandes, D., & Bessão de Assis, V. (2023). The “Teaching Practice of History” as a research category in History and Education Stricto Sensu in Brazil (1987-2017). História & Ensino, 29(1), 030–055. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p030-055

Issue

Section

Artigos