Primary education in Fortaleza in debate:

school educational representations in the second half of the 19th century (1868 - 1876)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p056-077

Keywords:

Primary instruction, History of Education, private schools, public schools

Abstract

This article aims to debate the “educational representations” constituted by the State, the Church, and civil society, to discuss the implications of these phenomenological experiences on the functioning of public and private primary education in Fortaleza in the second half of the imperial period. As tensions unfolded
between different universes of educational representations, agendas related to primary education pluralized. It is in the heterogeneity of educational representations that the differences between who and what is being represented are perceived, thus enabling multiple perspectives on subjects, practices and educational structures to be developed. To carry out this discussion, we used the newspapers Cearense and Fraternidade, legislation, regulations, reports and decrees relating to public
and private primary education in Fortaleza in the period between 1868 and 1876. The results lead us to reflect on the trajectory of state public primary education , mainly linked to private instruction in first letters carried out by Colégio Imaculada Conceição and Escola Popular Noturna, highlighting the different educational forces involved in public and private education in Fortaleza during the 19th century

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Author Biographies

Adson Rodrigo Silva Pinheiro, UFF

Licenciado em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), é mestre em História Social pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com especialização em História do Brasil pela Universidade Vale do Acaraú (UVA), Especialista em Gestão e Políticas Culturais da Universidade de Girona (Espanha) em colaboração com o Observatório Itaú Cultural - SP e MBA em Gestão Cultural: cultura, desenvolvimento e mercado. Além disso, cursa atualmente a especialização de Arqueologia Social Inclusiva da URCA / Universidade de Coimbra / UFPI. Atua em pesquisas na área de Gestão Cultural, sobretudo no campo do Patrimônio Cultural na área de Educação Patrimonial e Patrimônio Imaterial e no campo da Cultura Tradicional e Popular. Também tem experiência em História do Brasil, com ênfase em História do Brasil Colônia, atuando principalmente com os seguintes temas: Inquisição, Família, Cotidiano, Casamento, Igreja Católica, População, Sociedade, Sexualidade, Cultura, Ceará no século XVIII. Além disso, também leciona disciplinas na área do Ensino de História, sobretudo no campo da educação para o patrimônio. É membro do grupo de pesquisa História do Ceará Colonial: economia, memória e sociedade da UFC, membro do grupo de pesquisa PRAETECE (Prática de Edição de Textos do Estado do Ceará), membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Patrimônio e Memória (UFC), membro do grupo Gênese Documental Arquivista da UFF e, membro associado do Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Monumentos e Sítios (ICOMOS-BRASIL) e membro da Associação de Arquivistas do Estado do Ceará - Arquiva-se. Atualmente é gerente da Célula de Gestão em Pesquisa e Educação Patrimonial da Coordenadoria de Patrimônio Histórico e Cultural da Secretaria Municipal de Cultura de Fortaleza (SECULTFOR). Atuou como professor do curso de História do IDECC/ UVA tanto na graduação como na pós-graduação (2016-2018); Atualmente, é professor na Faculdade Padre Dourado - FACPED da Especialização em Metodologia do Ensino de História do Brasil e Ceará e professor/tutor da Universidade Estadual do Ceará-UECE da área de História do Brasil.

Francisco Carlos Bernardino Filho, Uece

Possui graduação em História/ Lic.Plena - Noturno pela Universidade Estadual do Ceará (2018). Especialista em História do Brasil com ênfase em História do Ceará pela Unifametro (2019) . Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira pela Uniasselvi (2021). Cursando Mestrado em História, Cultura e Espacialidades (PPGHCE) pela Universidade Estadual do Ceará (2021). Atualmente é professor na rede privada de ensino, lecionando para turmas de ensino fundamental II.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Pinheiro, A. R. S., & Bernardino Filho, F. C. (2023). Primary education in Fortaleza in debate:: school educational representations in the second half of the 19th century (1868 - 1876). História & Ensino, 29(1), 056–077. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p056-077

Issue

Section

Artigos