“Instituting” actions in schools organized in cycles and the evaluation policy in the discipline of history in the municipal network of Niterói (RJ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p201-225

Keywords:

assessment, curriculum, school history, schooling cycles, planning

Abstract

The article aims to problematize how the “instituting actions” of teachers contextualized in the “school floor” of the municipal public education network of Niterói, municipality in the state of Rio de Janeiro, can contribute to the formulation of evaluation policies. Focusing on the discipline of History, as a case study, the article aims to enunciate a systematization of teaching practice, and thus contribute to the construction of an epistemology of school practice. When referring to “instituting” actions, we will be enunciating the teaching practical work. Other terms also will be added throughout the discussion, like “instituting” projects, that refer to the teachers’ planning. The “instituting” policies, on the other hand, refer to the official strategies of the Niterói network, strategies that are consistent not only with the enhancement of teaching knowledge, but also with the very implementation of the cycles in this specific context. Regarding schooling cycles, we can say that they go beyond a mere organization of school time, as they presuppose pedagogical strategies, including interdisciplinarity, continuous evaluations of pedagogical work, among other aspects. The documentary sources were the normative curricular documents of the municipal public network of Niterói, and the “instituting” projects authored by the teachers of this network. We operate with a historical-documentary methodology, focusing on a discursive approach through the theoretical work of Michel Foucault, especially in an archaeological perspective. The results or findings of the investigation indicate that teaching practices have been producing alternatives to break with the processes of subjection, and regarding the discipline of History, it was found that teaching knowledge and practices can contribute to the destabilization of certain discourses and hegemonic curricular practices , pointing towards values to be socially shared, beyond the traditional contents of History, intermediated by the negotiation of meanings between different evaluative logics (summative and continuous).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria de Fátima Barbosa Pires, Fundação Municipal de Educação de Niterói (RJ) -FME-NITERÓI/RJ

[1] Doutora em Educação pela UFRJ. Professora da rede municipal de Educação de Niterói (RJ). E-mail: piresmfb@gmail.com

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 12 maio 2022.

CAIMI, Flávia Eloisa. Progressão do conhecimento histórico. In: FERREIRA, Marieta; OLIVEIRA, M. D. Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. p. 209-213.

CUESTA-FERNÁNDEZ, Raimundo. Sociogénesis de una disciplina escolar: la historia. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997.

DICIO. Siginificado de Instituinte. Dicionário online de português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/instituinte/ Acesso: 03 jul. 2023.

FETZNER, Andrea Rosana; SILVA, Nathalia Santos Corrêa. Avaliações externas nas escolas organizadas em ciclos: uma esquizofrenia no espaço educacional. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 54, p. 114-129, 2018. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/36247/26487. Acesso em: 21 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2018.36247

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FOUCAULT. Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 19.ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-doOprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 28 set. 2021.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. IDEB: resultados e metas. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/. Acesso: 21 ago. 2021.

JACOMINI, Márcia Aparecida. Avaliação escolar no ensino organizado em ciclos. In: FETZNER, A. R (org.). Ciclos em Revista: avaliação: desejos, vozes, diálogos e processos. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008. p. 81-97.

LINHARES, Celia. Políticas de formação de professores e experiências instituintes. Revista Eletrônica do ALEPH, Niterói, ano 1, n. 5, maio/jun. 2005.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 26, p. 109-118, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200009

MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento histórico escolar: Fixação de sentidos a partir de uma política de avaliação no Rio de Janeiro. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, p. 693-713, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/894/89446960010/ Acesso: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.11i3.0010

MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Política de avaliação da educação brasileira: limites e perspectivas. Jornal de políticas educacionais, Curitiba, v. 10, n. 19, p. 77-90, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/50214/30869. Acesso: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v10i19.50214

MOREIRA, Ney Eduardo Arlindo. Democratização da escola e o projeto político pedagógico: movimentos instituintes. 2014. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2014.

NITEROI. Escola Municipal Anísio Teixeira. Projeto a inclusão digital dos alunos da Escola Municipal Anísio Teixeira em uma perspectiva interdisciplinar. Niterói: SME: FME, 2018a.

NITEROI. Escola Municipal Antineia Silveira Miranda. Projeto a gente quer comida, educação e arte: teatro, literatura, música e cinema como protagonistas do espaço escolar. Niterói: SME: FME, 2018b.

NITEROI. Escola Municipal Antinéia Silveira Miranda. Projeto da descoberta do mundo: ampliando caminhos e possibilidades. Niterói: SME: FME, 2017.

NITEROI. Escola Municipal Honorina de Carvalho. Projeto vamos todos para o xadrez?. Niterói: SME: FME, 2018c.

NITEROI. Escola Municipal Julia Cortines. Projeto mediando conflitos: construindo uma cultura de paz. Niterói: SME: FME, 2018d.

NITEROI. Escola Municipal Santos Dumont. Projeto caminho cultural: reconhecendo niterói e seus monumentos históricos. Niterói: SME: FME, 2018e.

NITEROI. Escola Municpal Professor André Trouche. Projeto democratizando a cultura literária. Niterói: SME: FME, 2018f.

NITEROI. Secretaria Municipal de Educação. Fundação Municipal de Educação. Portaria n. 125/08. Proposta Pedagógica Escola de Cidadania. Niterói: SME: FME, 2008.

NITEROI. Secretaria Municipal de Educação. Fundação Municipal de Educação. Referencial Curricular: uma construção coletiva. Niterói: SME: FME, 2010.

NITEROI. Secretaria Municipal de Educação. Fundação Municipal de Educação. Construindo a escola do nosso tempo. Niterói: SME: FME, 1999.

NITEROI. Secretaria Municipal de Educação. Fundação Municipal de Educação. Edital para inscrição do Projeto Instituinte. Niterói: SME: FME, 2018g. Disponível em:

https://www.educacaoniteroi.com.br/2018/03/23/edital-para-apoio-a-projetoseducacionais-formulados-por-unidadesprofissionais-da-rede-municipal-de-educacaode-niteroi/ . Acesso em: 30 dez. 2022.

POPKEWITZ, Thomas S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

POPKEWITZ, Thomas S. Estudos curriculares, história do currículo e teoria curricular: a razão da razão. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 107, p. 47-68, jan./abr. 2020. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/4508/pdf. Acesso em: 28 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.33i107.4508

PROJET Langevin-Wallon. Paris: [Commission Ministérielle D‘Etude, 2020]. Disponível em: http://claude.rochet.pagesperso-orange.fr/ecole/docs/langevin.pdf. Acesso em: 1 maio 2020 .

RAMOS, Ana Paula Batalha. Conhecimento escolar e qualidade da educação nas políticas de avaliação da Educação Básica. 2014. 336 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2014.

SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Angel I. Compreender e transformar o ensino. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2022-06-30

How to Cite

Pires, M. de F. B. (2022). “Instituting” actions in schools organized in cycles and the evaluation policy in the discipline of history in the municipal network of Niterói (RJ) . História & Ensino, 28(1), 201–225. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n1p201-225

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas