The subject of History and the curriculum document of the State of Pará:

paths and misdirection towards for the strengthening of the black identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p150

Keywords:

Black identity;, curriculum proposals;, discipline History.

Abstract

This work arises through the understanding of possible mechanisms that can serve of helpers in the process of constructing black identity, including the school curriculum, which is one element among others present in the process of training black men and women in Basic Education. We will analyze the curricular componente of History in the Curriculum Document of the State of Pará (DCEPará) from the 6th to the 9th grade of elementary school, aiming to understand how black identity is addressed in that curricular component, bearing in mind the need for contribute to its strengthening. The paper is structured in two topics, in the first we will present the construction of the DCEPará, highlighting its relationship with the Common National Curriculum Base (CNCB) which should serve as a reference for the construction of the various curriculum documents spread across Brazil, and in the second topic we will approach the structuring of the discipline of History in the final years of elementary  school, with the perspective of understanding how the themes linked to a possible black identity formation are suggested and worked on, in the referred component  present in the document in question. It is urgent to materialize possible mechanisms that help to strengthen both history and black individuals in this process of identity construction, given the social demands that are urgent in the current social scenario.

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Author Biographies

Edvan da Silva Conceição, Universidade Federal do Pará

Graduação em Licenciatura em História pela Universidade Federal do Pará; Mestrando em História pelo Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia na Universidade Federal do Pará. Especializando-se em Currículo da Educação Básica pelo Núcleo de Estudos Transdiciplinares em Educação Básica na Universidade Federal do Pará; Especializando-se em Gestão e Planejamento da Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Pará Campus Cametá. Área de Pesquisa em Grafite e Pichação e formação da Identidade Negra na Educação Básica.

Vilma Nonato de Brício, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Professora da Universidade Federal do Pará (Campus Universitário de Abaetetuba) e da Pós-Graduação em Cidades, Territórios e Identidades (PPGCITI) no Campus Universitário de Abaetetuba - UFPA. Líder do Grupo Experimentações: Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Subjetividade e Sexualidade na Educação Básica. Suas atividades de pesquisa e de orientação de pesquisa voltam-se para o campo da Educação, com ênfase nas questões de Juventude, Gênero, Sexualidade, Currículo e Práticas de Subjetivação a partir do referencial teórico-metodológico de Michel Foucault.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Conceição, E. da S., & Brício, V. N. de. (2022). The subject of History and the curriculum document of the State of Pará: : paths and misdirection towards for the strengthening of the black identity. História & Ensino, 28(2), 150–170. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p150

Issue

Section

Artigos